کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

نمایشگاه کتاب عفاف و حجاب در کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان جوین،.همزمان با سالروز حادثه مسجد گوهر شاد و هفته عفاف و حجاب در تیرماه سال 1399 نمایشگاه کتاب در محل کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب دایر می باشد.


«حجاب حقیقتی است که به تنهایی حریف تمام شجاعت فرهنگ غربی است. حجاب وقار است، متانت است، ارزش‌گذاری زن است، سنگین شدن کفه آبرو و احترام اوست، این را باید خیلی قدر دانست و از اسلام باید به خاطر مسئله حجاب تشکر کرد، این جزء نعمت‌های الهی است. مقام معظم رهبری(مدظله العالی)  
سعید فیضی مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب ضمن اعلام این خبر گفت: علاقه مندان می توانند کتاب های این نمایشگاه را با رعایت پروتکل های بهداشتی در صورت نیاز امانت بگیرند.

وی افزود:همچنین فعالیت و معرفی کتاب دختران آفتاب در فضای مجازی و وبلاگ کتابخانه با توجه به شیوع بیماری کرونا و حفظ فاصله گذاری اجتماعی نیز از دیگر برنامه های کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب  می باشد.

[ یک شنبه 22 تير 1399برچسب:نمایشگاه کتاب، عفاف و حجاب، کتابخانه عطاملک جوینی، 1399,

] [ 14:13 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

برپایی نمایشگاه کتاب و روز شمار انقلاب در کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب

 

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین، به مناسبت آغاز ایام الله دهه مبارک فجر کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نمایشگاه کتابی از منابع موجود کتابخانه و روز شمار انقلاب را در محل کتابخانه برگزار نموده است. سعید فیضی مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب ضمن اعلام این خبر گفت: ایجاد نمایشگاه کتاب به مناسبت های ملی و مذهبی گام مهمی در شناخت هر چه بهتر و بیشتر این مناسبت ها برای عموم جامعه می باشد وی همچنین افزود نمایشگاه کتاب انقلاب  تا تاریخ 21/11/1398 در محل کتابخانه دائر و علاقمندان می توانند کتاب مور نظر خود را نیز جهت مطالعه بیشتر امانت بگیرند.

[ دو شنبه 14 بهمن 1398برچسب:نمایشگاه کتاب، دهه فجر، کتابخانه عطاملک جوینی,

] [ 15:47 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

جلسه جمع خوانی از کتاب جوانان درباری و آرمان شهر در محل کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین. در راستای برنامه های فرهنگی جمع خوانی، کتاب جوانان درباری و آرمان شهر تالیف سید حمید روحانی از سری کتاب های معرفی شده در بهمن ماه (کتاب ماه)1398 از سوی نهاد عمومی کتابخانه های عمومی کشور در محل کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب و با حضور آقای فیضی مسئول کتابخانه و حضور جمعی از اعضای کتابخانه  جمع خوانی شد.

 

كتاب جوانان درباري و آرمان‌شهر روايت تاريخي و شيرين يكي از مبارزان و مجاهدان حكومت اسلامي است به نام بهمن حجت كاشاني كه همراه همسرش كاترين عدل از درون دربار شاهنشاهي و پادگان نظامي به پيام انقلابي امام لبيك گفتند و با چشم پوشي از ماديات و زرق و برق درباري به سوي برپايي و ساختن آرمان‌شهر حكومت اسلامي حركت كردند.
اين حركت و مجاهدت نشان از آن دارد كه نهضت اسلامي امام علاوه بر اين‌كه بر دل و جان مردم ايران نشسته است، تا عمق ذهن و جان برخي از اهالي كاخ ستمگران رسوخ و رخنه كند و نداي ملكوتي ايشان بر جان بيداردلاني كه هنوز از لذات و جذبه‌هاي كاخ و كاخ‌نشيني سرمست  نشده‌اند را به سوي نور و روشنايي بكشاند و از آنان دربارياني انقلابي و مسلمان بسازد.
در اين اثر تاريخي اتفاقات و تحولات روحي برخي از وابستگان دربار پهلوي و سعي و كوشش آنها براي تحقق انقلاب و برپايي حكومت اسلامي مهم‌ترين محور كتاب است.
از موضوعات مهم كتاب پرداختن به ماجراهاي سه شخصيت درباري است، به نام‌هاي بهمن حجت کاشانی، فرزند سرهنگ محمود حجت که در راه براندازي نظام پادشاهي و تشكيل حكومت اسلامي تلاش‌هاي بسياري نمود و در پايان اين حركت انقلابي به دست مأمورین شاه ، به شهادت می‌رسد.
 علی اسلامی اصل فرزند شاهپور علیرضا پهلوی و نوه رضاشاه پهلوی كه نام واقعی او پاتریک پهلوی بود، از مادری لهستانی تبار به نام کریستین شولوسکی به دنیا آمد. علی پس از آشنايي با شخصیت بهمن و متأثر از انديشه و قیام او، نام و مرام خود را در جريان نهضت دینی تغییر می‌دهد و ماجراهاي غریبی را رقم می‌زند.
خانم کاترین عدل، دختر پروفسور عدل و همسر بهمن حجت، که او هم غریبانه شهید می‌شود.
نويسنده با استفاده از اسناد رسمی و نيز مصاحبه با شاهدان و بستگان فعالان این قیام، توانسته اثري با ویژگی‌هاي مهم و منحصر به فرد را در خصوص انقلاب اسلامي از به‌جاي گذارد.

تصور روییدن یک گل زیبا در لجنزار برای عده ای دشوار است. شاید با مطالعه سرگذشت علی پهلوی اسلامی به عنوان عضوی از خاندان پهلوی به این کلام الهی رهنمون شویم که امکان تولد از مردگان هم وجود دارد.

 

سعید فیضی مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب ضمن اعلام این خبر افزود: جمع خوانی کتاب علاوه بر معرفی آن کتاب به اعضا می توانند نقش مثبتی به فرهنگ کتاب خوانی در جامعه کمک کند

[ یک شنبه 13 بهمن 1398برچسب:جمع خوانی، کتاب جونان درباری و آرمان شهر کتابخانه عطاملک جوینی، دهه فجر 1398,

] [ 8:30 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

برگزاری جشن شب یلدا همراه با برنامه های متنوع فرهنگی در کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب

 

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان جوین، همزمان با نزدیک شدن به بلندترین شب سال و آغاز زمستان 1398 کتابخانه عمومی عطاملک جوینی با برنامه های متنوع فرهنگی و با حضور آقای سعید فیضی مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب، خانم زهرا محمدی کتابدار کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب، آقای عباسعلی ره گشای استاد ادبیات فارسی، آقای هادی آریانا خبرنگار و فعال فرهنگی و جمعی از اعضای کتابخانه به استقبال این جشن و یادگار کهن ایران زمین رفت.

سعید فیضی مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب ضمن اعلام این خبر افزود: شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است  که در این شب خانواده های ایرانی ضمن دید و بازدید و صله رحم شاهانامه خوانی و حافظ خوانی را انجام می دهند. و به همین مناسبت کتابخانه عمومی عطاملک جونی نقاب ضمن دعوت از اعضای خود این مهم را  در کتابخانه جشن گرفت . برپایی سفره یلدایی در محل کتابخانه، نقالی از قصه گردآفرید شاهنامه توسط خانم نادیا کلاته میمری از اعضای کودک کتابخانه ، حافظ خوانی و شاهنامه خوانی توسط اعضا از دیگر برنامه های فرهنگی انجام شده در این جشن یلدایی بود..

[ سه شنبه 26 آذر 1398برچسب:شب یلدا، 1398، کتابخانه عطاملک جوینی نقاب،,

] [ 13:54 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

بازدید و قصه گویی برای بچه های مهدکودک فردای روشن شهر نقاب در محل کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب

 

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین. به مناسبت 13 آبان روز دانش آموز ضمن بازدید بچه های مهدکودک فردای روشن نقاب از کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب آقای سعید فیضی مسئول کتابخانه کتاب بچه ابر را بچه ها قصه گویی کردند.

 

سعید فیضی مسئول کتابخانه عطاملک جوینی نقاب ضمن اعلام این خبر افزود. ضمن بازدید و قصه گویی برای بچه ها مسابقه قصه خوانی نیز بین بچه ها برگزار شد که به تعدای از بچه ها نیز از طرف کتابخانه جوایزی اهدا گردید.

[ سه شنبه 14 آبان 1398برچسب:13آبان ماه ؛ کتابخانه عطاملک جوینی؛فیضی,

] [ 14:53 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

نشست کتاب خوان کتابخانه ای و جمع خوانی ویژه هفته دفاع مقدس در کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین، به مناسبت هفته دفاع مقدس در مهر ماه سال 1398  کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب اقدام به برگزاری نشست کتابخوان کتابخانه ای و جمع خوانی  از کتاب تجاوزکه آغاز شد... تالیف محمد قاسم فروغی جهرمیاز سری کتاب های تقریظ رهبری ویژه این هفته در محل کتابخانه کرد.

در این نشست که با حضور خانم  زهرا محمدی کتابدار کتابخانه عطاملک جوینی و جمعی از اعضای کتابخانه برگزار شد. 4 عنوان کتاب معرفی شد.

 

شماکه غریبه نیستید/ نویسنده: هوشنگ مرادی کرمانی/ ارائه دهنده: معصومه نقابی/ عضو کتابخانه

 شما که غریبه نیستید" عنوان زندگینامه ی هوشنگ مرادی کرمانی، از نویسندگان بزرگ ادبیات کودکان ایران است که به صورت خاطره نویسی به ترتیب زمان به وسیله خود ایشان نوشته شده است.

بیشتر رویدادهایی که در زندگی روای پیش می آید سخت و تأثیر گذار است و سخت تر از آن ها ضربه های عاطفی است که به او وارد می شود. اما راوی در آن فضایی که فقر مادی و فقر فرهنگی به هم آمیخته است به روش های گوناگون سهم خودش را از زندگی می گیرد. با شیطنت ها و بازی هایی که گاه آزار دهنده اند به زندگی سخت و محیط یکنواخت و خسته کننده ی خود تنوع می بخشد. گاه نیز در دنیای خیال خود را ارضا می کند. خواندن و نوشتن بهترین سرگرمی اوست. او در سیرج، کرمان، یتیم خانه و ... راه و رسم زندگی را می آموزد و تسلیم شرایط نمی شود و در هر حالتی به فکر هدف خویش است. نوجوانان در همانند سازی با این نویسنده ی مشهور کشورمان می آموزند که بایستی با ناملایمات زندگی خلاقانه و فعال کنار آمد..

 

دلهره های آخرین خاکریز/ نویسنده محمد اصغر زاده/ ارائه دهنده: الهام نقابی/ عضو کتابخانه

کتاب "دلهره‌های آخرین خاکریز" روایتی از زندگی و فعالیت‌های سردار شهید محمدرضا شمس آبادی با حضور مسئولان شهری و خانواده‌های معظم شهدا در سالن اجتماعات امام خمینی (ره) سبزوار رونمایی شد.

 

حکایت دولت و فرزانگی / نویسنده:مارک فیشر/ ارائه دهنده: مریم نوروزی/ عضو کتابخانه

جملاتی مؤثر و قابل تأمل از این کتاب زا در ادامه آورده‌ام. امیدوارم بتواند تأثیری هر چند اندک در نفکر شما نسبت به زندگی داشته باشد. خوشحال میشویم که نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

“آیا فکر میکنی کسی که ۲۵۰ هزار دلار در می‌آورد، هفته‌ای ده برابر تو کار می‌کند؟ مسلماً نه!

پس اگر این شخص ده برابر تو در می‌آورد بی آنکه بیش از تو کار کند، پس باید به کاری کاملا متفاوت از کار تو سرگرم باشد. باید در کارش رازی باشد که تو یکسر از آن بی خبری.”

“بیشتر مردم می‌ترسند چیزی بخواهند، و وقتی عاقبت چیزی می‌خواهند، به اندازه کافی اصرار نمی‌کنند. این خطاست.”

” اشخاصی که صبر می‌کنند تا اوضاع و شرایط عالی از راه برسد، هرگز کاری را به انجام نمی‌رسانند. زمان مطلوب برای عمل همین حالا است.”

” زندگی می‌خواهد بداند که دقیقا از آن چه می‌خواهید. اگر چیزی نخواهید، چیزی به دست نخواهید آورد.”

یکی از خوبی‌های این کتاب این است که دعوت به اقدام واضح دارد و مخاطب خود را تشویق می‌کند تا تکنیک‌های گفته شده را عملی سازد

 

تجاوز که آغاز شد/ نویسنده: محمد قاسم جهرمی/ ارائه دهنده: زهرا محمدی/ کتابدار کتابخانه

کتاب تجاوز که آغاز شد، مجموعه ای از خاطرات مرزنشینان و رزمندگان کشورمان از چگونگی آغاز جنگ و همچنین خاطرات اسرای عراقی از چگونگی آغاز جنگ می باشد

  

[ سه شنبه 9 مهر 1398برچسب:هفته دفاع مقدس، کتابخانه عطاملک جوینی، نشست کتاب خوان، 1398,

] [ 9:28 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

از 3 برگزیده نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه عمومی عطاملک جوینی تقدیر شد.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان جوین، همزمان با برگزاری شب شعر دومین گام انقلاب  با محوریت اشعار انقلابی ، عاشورایی و دفاع مقدس که با حضور شاعرانی از مشهد ، نیشابور،سبزوار و جوین در محل کتابخانه شادروان مسروی حکم آباد و با حضور مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی حجت الاسلام و المسلمین سبزیان، فرماندار شهرستان جوین آقای مهندس جمشیدی و دیگر مسئولان برگزار شد در پایان مراسم از برگزیدگان نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب تقدیر شد.

سعید فیضی مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب ضمن اعلام این خبر افزود. تقدیر از برگزیدگان مسابقات کتابخوانی در چنین مراسمی باعث تشویق و انگیزه مضاعف برای حضور هر چه بهتر و بیشتر افراد در مسابقات کتابخوانی در آینده می شود.

لازم به ذکر است نزدیک به 500 نفر در بخش های مختلف پویش، نقاشی، اینترنتی و مکتوب  نهمین دوره جشنواره رضوی در کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب شرکت کرده اند.

رسالت کتابخانه های عمومی در زمینه هفته دفاع مقدس

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان جوین،همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس سال 1398 کتابخانه عمومی عطاملک جوینی ضمن برپایی نمایشگاه عکس دفاع مقدس نمایشگاه کتابی نیز بدین مضمون در محل کتابخانه دایر کرد است.
  
فیضی مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب ضمن اعلام این خبر گفت: علاقه مندان می توانند کتاب های این نمایشگاه را که به بررسی این برهه تاریخی و فرهنگ ایثار و شهادت می پردازد را در صورت نیاز امانت بگیرند.

از دیگر برنامه متناسب با این ایام جمع خوانی از کتاب تجاوز که آغاز شد از مجموعه کتاب های تقریظ رهبری نصب بنر و شرکت در مراسم غبار روبی از مزار شهدا از دیگر برنامه های انجام شده در این هفته از سوی کتابخانه عمومی عطاملک جوینی است.

[ دو شنبه 1 مهر 1398برچسب:هفته دفاع مقدس، کتابخانه عطاملک جوینی، نمایشگاه کتاب، 1398,

] [ 11:36 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

نمایشگاه کتاب دفاع مقدس و جمع خوانی از کتاب سلام بر ابراهیم در کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب

 

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان جوین، همزمان با هفته دفاع مقدس سال 1397 کتابخانه عمومی عطاملک جوینی ضمن جمع خوانی از کتاب سلام بر ابراهیم نمایشگاه کتابی بدین مضمون در محل کتابخانه دایر کرد است.
  
فیضی مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب ضمن اعلام این خبر گفت: علاقه مندان می توانند کتاب های این نمایشگاه را که به بررسی این برهه تاریخی و فرهنگ ایثار و شهادت می پردازد را در صورت نیاز امانت بگیرند.

از دیگر برنامه متناسب با این ایام جمع خوانی از کتاب سلام بر ابراهیم بود که در محل سالن مطالعه کتابخانه با حضور جمعی از اعضا صورت گرفت.

نصب بنر و شرکت در مراسم غبار روبی از مزار شهدا از دیگر برنامه های انجام شده در این هفته از سوی کتابخانه عمومی عطاملک جوینی بوده است.

[ چهار شنبه 4 مهر 1397برچسب:نمایشگاه کتاب، دفاع مقدس، کتابخانه عطاملک جوینی نقاب جمع خوانی,

] [ 13:21 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

به مناسبت 25 اردیبهشت سالروز پاسداشت زبان پارسی برگزار گردید.

 

 

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جون : به مناسبت 25 اردیبهشت روز پاسداشت زبان پارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب نشست کتابخوان مدرسه ای  را در دبیرستان صعود پویا شهر نقاب برگزار نمود.  .طی این نشست کتاب  زایو نوشته مصطفی رضایی کلورزی از سری  کتاب های کتابخوان ماه (اردیبهشت 1397) معرفی شده از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور  توسط آقای فیضی مسئول کتابخانه برای دانش آموزان معرفی شد دیگر کتاب های معرفی شده:

 

حقایق هولناک درباره زمان/ نویسنده: نیک آرنولد/ ارائه دهند : نوید محتشمی/ دانش آموز

 

گیاهان دارویی/ نویسنده: غلامرضا آزادی/ ارائه دهنده: میلاد بهرامی نسب/ دانش آموز

 

دانستنیهای دانش آموز/ نویسنده : محمد حسین قاسمی/ ارائه دهنده :  علی قزلقارشی/ دانش آموز

 

کرمی که هیولا شد /نویسنده : جعفر توزنده جانی / ارائه دهنده : حسین دیمه/ دانش آموز

 

پسرک فلافل فروش / نویسنده: گروه هنری شهید هادی/ ارائه دهنده: محمد حسن گوهری/ دانش آموز

 

زایو/ نویسنده : مصطفی رضایی/ ارائه دهنده :  سعید فیضی/ مسئول کتابخانه

 

رستم بر قله حماسه / نویسنده : عباس عطاری کرمانی/ ارائه دهنده :  سعید فیضی/ مسئول کتابخانه

 

در پایان این نشست  نیز جوایزی از طرف کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب به معرفی کننده گان کتاب اهدا گردید.

برپایی غرفه سلامت در محل درمانگاه بیمارستان قمر بنی هاشم شهرستان جوین

 

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان جوین، همزمان با فرارسيدن روز جهاني سلامت در ارديبهشت ماه  1397 کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب غرفه سلامت را با استفاده از مجلات مرتبط با این موضوع در محل درمانگاه بیمارستان قمر بنی هاشم شهرستان جوین دایر کرد.

 

فیضی مسئول کتابخانه ضمن اعلام این خبر افزود: طی هماهنگی های انجام گرفته با جناب آقای دکتر قزلقارشی ریاست محترم شبکه بهداشت و درمان شهرستان جوین و تهیه میز مناسب این کار توسط بیمارستان غرفه سلامت در درمانگاه این بیمارستان دایر گردید. با توجه به شلوغی درمانگاه،  برای پر کردن زمان انتظار برای ویزیت شدن، مراجعه کننده گان می توانند از مطالب مفید نشریات بهره مند شوند راه یافتن کتاب و مجلات در مکان های که مردم حضور دارند ضمن فرهنگ سازی و افزایش سرانه مطالعه می تواند بیش از پیش نقش کتابخانه های عمومی را در جامعه پر رنگ کند.

 

[ یک شنبه 9 ارديبهشت 1397برچسب:غرفه سلامت، بیمارستان قمر بنی هاشم جوین، کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب,

] [ 15:26 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

برپایی نمایشگاه کتاب سلامت و جمع خوانی از کتاب دانشنامه بدن انسان در کتابخانه عطاملک جوینی نقاب

 

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان جوین، همزمان با فرارسيدن روز جهاني سلامت در ارديبهشت ماه  1397نمایشگاه کتابی بدین مضمون در کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب دایر و کتاب دانشنامه ی بدن انسان برای دانش آموزان مدرسه شهید نامجو جمع خوانی شد
  
فیضی مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب ضمن اعلام این خبر گفت: سلامت موضوع مهم و اساسی است که کتاب های مفید در این زمینه  می تواند در ارتقای فرهنگ سلامت عموم مردم نقش مهمی را ایفا کند ولی همچنین افزود علاقه مندان می توانند کتاب های این نمایشگاه را که به مقوله سلامت در ابعاد مختلف  می پردازد را در صورت نیاز امانت بگیرند.

 

از دیگر برنامه های گرامی داشت هفته سلامت در کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب جمع خوانی از کتاب دانشنامه بدن انسان نوشته استیو پارکر برای دانش آموزان مدرسه شهید نامجو  طی بازدید صورت گرفته از کتابخانه بود.

[ یک شنبه 2 ارديبهشت 1397برچسب:نمایشگاه کتاب، هفته سلامت جمع خوانی، کتابخانه عطاملک جوینی نقاب,

] [ 15:8 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

برگزاری جلسه روایت گری دفاع مقدس در کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین، به مناسبت هفته دفاع مقدس و در جهت روایتگری این رویداد مهم جناب آقای علی محمدیان آزاده محترم شهرستان جوین که مدت 8 سال در اسارت عراق بودند. به بیان خاطرات خود در این 8 سال برای اعضای کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب پرداختند. ودر پایان این خاطره گویی که به گفته اعضای کتابخانه بسیار جذاب و تاثیر گذار نیز بود. خانم غلامی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین هدیه ای را از طرف این اداره به این آزاده عزیز اهدا نمودند.

 

 

 

[ پنج شنبه 8 مهر 1395برچسب:هفته، دفاع مقدس، خاطره گویی، آزاده علی محمدیان، کتابخانه عطاملک جوینی,

] [ 7:42 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

هفته دفاع مقدس گرامی باد.

[ چهار شنبه 31 شهريور 1395برچسب:هفته, دفاع مقدس,

] [ 10:24 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

14 خرداد سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی را تسلیت عرض می نماییم

[ چهار شنبه 12 خرداد 1395برچسب:14 خرداد، رحلت، امام خمینی,

] [ 15:33 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

سال نو مبارک

[ پنج شنبه 27 اسفند 1394برچسب:سال نو، مبارک، 1395,

] [ 8:31 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ایام بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ایام بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در سراسر کشور را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشست خبری تشریح برنامه‌های بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور محمد اله‌یاری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، محمدهادی ناصری‌ طاهری مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد، اسماعیل جانعلی‌پور مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی نیکنام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران سه‌شنبه (19 آبان ماه) در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی تهران (پارک شهر) برگزار شد.

در این نشست، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با بیان این مطلب که "برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از روز چهارشنبه در سراسر کشور شروع می‌شود" گفت: امسال، برنامه‌های نهاد برای گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار از روز یکشنبه 17 آبان‌ماه آغاز شده و تا 2 آذر‌ماه ادامه خواهد داشت. در ضمن بنا به تدبیر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مدیران این نهاد در تمامی برنامه‌های برگزار شده در استان‌ها حضور خواهند داشت».

اله‌یاری با اشاره به برنامه‌های روز شنبه (23 آبان‌ماه) گفت: دبیرکل نهاد در این روز در سازمان عقیدتی، سیاسی ارتش جمهوری اسلامی و در جمع مسئولان ارتش، سخنرانی خواهد داشت. این نشست با موضوع "ترویج گفتمان کتابداری و کتابخوانی از منظر مقام معظم رهبری" با حضور مدیران سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی‌ کشور برگزار می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه ساعت 10 صبح روز شنبه (23 آبان‌ماه)، مطابق با روال سال گذشته، کتابداران در حرم حضرت امام خمینی(ره) با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق خواهند داشت، ادامه داد: «شنبه بعدازظهر هم دومین نشست کتاب‌خوان، ویژه اصحاب رسانه برگزار خواهد شد. فضای صمیمی این نشست در سال گذشته باعث شد تا این تجربه بار دیگر تکرار شود. 

اله‌یاری درباره نشست‌های کتاب‌خوان گفت: تاکنون 200 نشست برگزار شده است. تا پایان سال هم 400 نشست در این رابطه خواهیم داشت. در این نشست‌ها، کتابداران، مسئولان استانی، اساتید دانشگاه و حوزه علمیه و مقامات استانی، چکیده‌ای از یک کتاب را معرفی کرده و مخاطبان را با آن کتاب آشنا می‌کنند. نشست کتاب‌خوان روز شنبه، به معرفی کتاب توسط اصحاب رسانه اختصاص خواهد یافت. 

اله‌یاری با اعلام خبر برگزاری مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی در روز یکشنبه (24 آبان‌ماه) در تالار وحدت در این‌باره گفت: امسال نیز لوح تقدیری با امضای علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد به تمام کتابداران و کارکنان نهاد اهدا خواهد شد. همچنین در این مراسم کتابداران برتر سراسر کشور معرفی و تجلیل می‌شوند. 

وی با اشاره به تجلیل از خانواده قاری قرآن، مرحوم محسن حسنی کارگر (از قربانیان فاجعه منا) در این مراسم، ادامه داد: پخش چند نماهنگ با موضوع ترویج کتابخوانی، گزارشی از نشست کتاب‌خوان و سخنرانی مسئولان از برنامه‌های دیگر همایش کتابداران در روز یکشنبه خواهد بود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان این مطلب که "اولین نشست کتاب‌خوان ویژه مکتب نیز روز دوشنبه برگزار می‌شود" ادامه داد: مکتب، مجمعی متشکل از 12 کتابخانه‌ بزرگ کشور است‌ و اولین نشست کتاب‌خوان مکتب به منظور گسترش کتابخوانی در روز دوشنبه (25 آبان‌ماه) برگزار می‌شود.

وی ضمن اشاره به حضور مسئولان نهاد در جشنواره کتاب سال دانشجویی در روز دوشنبه هفته آینده، تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی به منظور کمک به سایر دستگاه‌ها برای ترویج کتاب و کتابخوانی به سراغ کتاب‌های دانشجویی رفته و تعهد کرده است که امسال ضمن حضور در مراسم انتخاب کتاب سال دانشجویی، تعدادی از کتاب‌های برگزیده را خریداری و شرایط عضویت رایگان برگزیدگان در کتابخانه‌های عمومی را فراهم کند. 

وی با بیان این مطلب که "نهاد و مدیران آن تلاش می‌کنند، حلقه‌های مفقوده کتابخانه عمومی کشور را از طریق برگزاری همایش‌های علمی بیابند و آن را به کار بگیرند" افزود: به همین منظور، "همایش ملی خواندن" در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، 28 و 29 آبان‌ماه به مدت 2 روز در کردستان برگزار می‌شود و قرار است برنامه‌ای با عنوان "همایش ملی جذب عضو کتابخانه" نیز به‌منظور بررسی شرایط افزایش عضو و حضور اعضای فعال و کتابخوان در کتابخانه‌های عمومی تا پایان امسال در استان خوزستان برگزار شود.

 وی افزود: در این ایام حدود 69 کتابخانه در نقاط شهری و روستایی افتتاح می‌شود و 170 نشست کتاب‌خوان مدرسه‌ای یا عمومی برگزار خواهد شد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با اشاره به مناسبت 24 آبان به‌عنوان روز بزرگداشت مقام مفسر بزرگ قرآن کریم، علامه طباطبایی(ره) و روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: به اتفاق جمعی از مسئولان نهاد با دختر مرحوم علامه طباطبایی (همسر شهید قدوسی) ملاقات داشتیم. در این مراسم طرحی از پوستر امسال نهاد به ایشان هدیه داده شد. سال گذشته نیز مجموعه‌ای از آثار علامه طباطبایی(ره) با عنوان "مهر دلدارها" را در اختیار کتابخانه‌های عمومی قرار دادیم تا مخاطبین با آثار این عالم گرانقدر بیشتر آشنا شوند.

لازم به ذکر است برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مناسبت بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار از روز چهارشنبه 20 آبان تا پایان روز 2 آذر در سراسر کشور ادامه خواهد داشت.
گفتنی است تقویم اجرایی برنامه‌های ملی و استانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور «بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار» به شرح زیر است:

چهارشنبه (94/8/20):
مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوان در زنجان با حضور دبیرکل نهاد 

پنج‌شنبه (94/8/21):
مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی ـ آذربایجان غربی و گلستان

شنبه (94/8/23):
سخنرانی دبیرکل نهاد در جمع مسئولین سازمان عقیدتی سیاسی کشور جمهوری اسلامی ایران 
حضور کتابداران استان تهران،‌ البرز و کارکنان ستاد تهران در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره)‌، تجدید میثاق با آرمان‌های رهبر کبیر انقلاب 
نشست کتاب‌خوان ویژه اصحاب رسانه 
مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی ـ بوشهر، گیلان و کرمانشاه
آغاز ارسال بسته ویژه قصه و رمان شامل 37 عنوان کتاب (بیش از 69 هزار نسخه)

یکشنبه (94/8/24):
مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی ـ تالار وحدت 
افتتاح مدرسه اینترنتی خواندن

دوشنبه (94/8/25):
نشست کتابخوان ویژه مکتب 
مراسم انتخاب کتاب سال دانشجویی 
مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی ـ خراسان شمالی، خوزستان و هرمزگان

سه‌شنبه (94/8/26):
همایش ملی کتاب و نشر ـ تهران 
مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی ـ البرز، ایلام، چهارمحال و بختیاری و فارس

چهارشنبه (94/8/27):
آغاز به کار گروه‌های تخصصی انتخاب منابع برای کتابخانه‌های عمومی کشور از اساتید و متخصصان
مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی ـ خراسان رضوی، قم و کرمان

پنج‌شنبه (94/8/28):
همایش ملی خواندن ـ کردستان (28 و 29 آبان) 
مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی ـ یزد، سمنان، قزوین و مرکزی 

شنبه (94/8/30):
مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی ـ سیستان و بلوچستان، اردبیل، مازندران و اصفهان

یکشنبه (94/9/1):
مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی ـ کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و همدان

دوشنبه (94/9/2):
مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی ـ آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی و کردستان

 

[ چهار شنبه 20 آبان 1394برچسب:برنامه نهاد، هفته کتاب و کتابخوانی، خراسان رضوی,

] [ 13:17 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

«غیرقابل اعتماد»؛ پیشنهاد مطالعه به مناسب ایام‌الله 13 آبان

 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اداره کل امور فرهنگی نهاد همزمان با فرا رسیدن فرارسیدن ایام‌الله 13 آبان و یادآوری رشادت‌های مردم بصیر و دشمن شناس ایران اسلامی و دشمنی‌های آمریکای جهان‌خوار، با انتشار پوستری در قالب طرح «این چند کتاب» و با عنوان «غیر قابل اعتماد»، هشت عنوان کتاب مرتبط با موضوع آمریکا و روابطش با ایران در طول سال‌ها را منتشر کرده است که علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور این کتاب‌ها را امانت گرفته و مطالعه کنند.

آمریکاشناسی؛ فراز و فرود یک امپراتوری/ نوشته پروفسور حمید مولانا/ انتشارات امیرکبیر/ ‌294 صفحه

شناخت وضعیت کنونی و آینده‌ دنیای جدید، از ضروری‌ترین موضوعاتی است که باید مورد کندوکاو و پژوهش قرار گیرد. امروزه آمریکا، نماد و نشانه‌ تمدن غرب و نظام جدید سرمایه‌داری است. در دیدگاه بیشتر مردم دنیا، ایالات متحده‌ آمریکا تصویری ذهنی است و نه واقعی و حقیقی. این کتاب می‌کوشد تا آمریکا را آن‌گونه‌ای که حقیقتاً هست معرفی کند، نه آن‌گونه که برخی تصور کرده و حدس می‌زنند. تجربه‌ تدریس، پژوهش و بیش از نیم‌قرن زندگی نویسنده‌ اثر در آمریکا، چشم‌انداز متفاوتی را فراروی خوانندگان قرار می‌دهد.

کتاب، در 3 بخش «شناخت جامعه»، «شناخت نظام» و «شناخت فرهنگ» به معرفی جامعه‌ آمریکا می‌پردازد. ابتدای کتاب با عنوان «شناخت جامعه» تا صفحه‌ 87، شامل عناوینی چون آمریکاشناسی، جامعه و مردم، تاریخ و تمدن، اقتصاد سرمایه‌داری و دین و سیاست است. فصل دوم با هدف شناخت نظام حاکم بر آمریکا، شامل بحث‌هایی چون دولت و حکومت، احزاب سیاسی، سازمان‌های اجتماعی، جامعه‌ مسلمانان در آمریکا و دموکراسی آمریکا است. در فصل سوم مباحثی همچون فرهنگ نخبگان، صنایع فرهنگی و رسانه‌ها، آزادی و کنترل بیان، آمریکا به کجا می‌رود؟ و فراز و فرود قدرت مطرح می‌شود. در بخش آزادی و کنترل بیان که در این فصل از کتاب قرار دارد، نمونه‌هایی از سانسور در آمریکا شمرده شده، درباره‌ رسانه‌ها و دیپلماسی عمومی بیان شده و صنایع فرهنگی در آمریکا به مثابه‌ یک سانسورچی نمایش داده می‌شود.

آمریکا از دیدگاه حضرت آیت‌‎الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای مدّظلّه‌العالی/ نوشته دکتر منوچهر محمدی/ انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی/ 171 صفحه

با توجه به درگیری و تقابل مستمر انقلاب اسلامی با سیاست‌های خصمانه، استکباری و مداخله‌جویانه‌ی ایالات متحده‌ آمریکا، نوشته‌ها،‌ پیام‌ها و سخنرانی‌های مقام معظم رهبری مملو از مواضع در قبال سیاست‌ها، توطئه‌ها و عملکرد رؤسای جمهور و دولت‌های آمریکاست. این مطالب در دوره‌های مختلف و در قبال مسائل متفاوت مطرح شده و متن جامع، منسجم و نظام یافته‌ای که بیانگر مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی در قبال آمریکا باشد کمتر به رشته‌ تحریر درآمده است. با توجه به لزوم آشنایی دقیق آحاد مردم ایران با مواضع مقام معظم رهبری در خصوص دولت آمریکا، به ویژه در دوران معاصر، این اثر برای معرفی در این مجموعه گزینش شده است.

برخی از ویژگی‌های کتاب عبارتند از: 1. مطالب استخراج شده بدون توجه به زمان بیان آن، با نظم منطقی و موضوعی ارائه می‌شود. 2. با رعایت امانت در حفظ مطالب ارائه شده، امر ویرایش صرفاً محدود به ویرایش شکلی است و از تأویل و تفسیر در متن خودداری شده است. 3. از آنجا که این مطالب ضمن سخنرانی‌های مختلف ارائه شده و امکان بیان تفصیلی برای معظم‌له وجود نداشته، در موارد لازم واژه‌های مشکل تعریف و آیات قرآن و احادیث مستند‌سازی و در پاورقی ارائه شده است.

کتاب در هشت فصل تحت عناوین زیر سامان یافته است: جامعه‌ آمریکا؛ آمریکا و استکبار؛ آمریکا و حقوق بشر؛ آمریکا و تروریسم؛ آمریکا و سایر ملت‌ها؛ آمریکا و جهان اسلام؛ آمریکا و ایران؛ آینده‌ آمریکا. در پایان نیز فهرست آیات، اعلام و منابع آمده است. 

جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران و کودتای 28 مرداد 1332/ نوشته غلامرضا نجاتی/ شرکت سهامی انتشار/ 812 صفحه

نویسنده کتاب با توجه به شغل خود(افسر بازنشسته نیروهوایی)، به مدارک مستند جهت تألیف دسترسی داشته‌ است. این پژوهش، با استناد به منابع متعدد، رویدادهای مربوط به جنبش ملی شدن صنعت نفت به رهبری آیت الله کاشانی و دکتر مصدق را توضیح داده می‌دهد. هدف نویسنده، ارائه‌ افتخارانگیزترین حماسه‌ ملت ایران برای نجات از پیچیده‌ترین زنجیرهای اسارت استیلاگران غربی بعد از کودتای 28 مرداد است. قیام 28 مرداد نه تنها تاریخ ایران و کشورهای استعمارزده‌ای چون مصر و الجزایر را تحت تأثیر قرار داد، بلکه تاریخ استعمار و اقتدار امپراتوری حیله‌گر و غارتگر را به پایان رساند.

این مجموعه به سه بخش تقسیم می‌شود: بخش نخست مشتمل بر دو کتاب مستقل است؛ کتاب اول با عنوان جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران با فصل‌های «از امتیازنامه‌ دارسی تا رد مقاوله‌نامه‌ی قوام ـ ساد چیکف»، «جنبش ملی شدن صنعت نفت» و «دوره‌ دوم زمامداری دکتر مصدق» است. کتاب دوم که کودتای 28مرداد 1332 عنوان گرفته، شامل سه فصل «کودتای 28 مرداد 1332»، «کودتاچیان را بشناسیم» و «صفحه‌ای سیاه از تاریخ ایران» است. در بخش دوم، ترجمه مقاله‌ای از مارک.ج.گازیوروسکی در شعبه علوم سیاسی دانشگاه ایالتی لویزیانا، پیرامون کودتای 28 مرداد 1332، در شماره 19 مجله بین المللی مطالعات خاورمیانه در سال 1978 انتشار یافته است. با بررسی مجموعه این اسناد به اسرار تازه و حقایق تکان دهنده‌ای برخورد می‌کنیم. شبکه‌ای وسیع از عوامل سازمان‌های جاسوسی با میلیون‌ها دلار اعتبار مجهز می‌شود تا جنبش ضد استعماری ملت ایران را که در مسیر پیروزی بود سرکوب کند. قسمت سوم کتاب نیز پیرامون سه گزارش از دکتر جُرج مک‌گی و رنون والترز پیرامون ملی شدن شرکت نفت انگلیس و ایران و داستان مذاکرات میان مصدق و هریمن است.

چالش‌های ایران و آمریکا/ نوشته جواد منصوری/ انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی/ 316 صفحه

در تاریخ تحولات معاصرِ ایران، نقش چند دولت خارجی ـ از جمله ایالات متحده‌ آمریکا و انگلیس ـ بیش از دیگران تأثیرگذار و مسئله‌ساز بوده است. تأثیر این روابط در بسیاری از امور داخلی و روابط خارجی، گسترده و تعیین‌کننده بوده است. در سالهای پس از کودتای ۲۸ مرداد به مدت ۲۵ سال آمریکا سلطه‌ بیشتری یافت و دولت انگلیس، بعد از دهه‌ ۴۰، نقش دوم در سلطه بر ایران را پیدا کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی چالش‌های ایران و آمریکا وارد شکل و محتوای جدیدی شد. شرایطی که کاملاً برای آمریکا ناشناخته و در عین حال غیرقابل قبول بود. این چالش‌ها به حدی رسید که تمامی دولت‌های آمریکا، مسئله‌ ایران را یکی از مشکلات ثابت و به اصطلاح «دردسرهای بزرگ» می‌دانسته و می‌دانند. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تنها سقوط یک رژیم فاسد و وابسته نبود، بلکه مقدمه‌ فروریختن پایه‌های سلطه‌ استعمار غرب در جهان اسلام و سپس در مناطق دیگر شد. از این‌رو چالش‌های ایران و آمریکا بیش از پیش تبدیل به موضوعی بین‌المللی و دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژیک شده است. اگرچه تحولات چند دهه‌ی گذشته بسیاری از ساختارها را دگرگون کرد، ولی با شناخت عمیق روند تحولات و دلایل آن، به این نتیجه می‌رسیم که تغییرات بزرگ‌تر و مهم‌تری در راه است.

این کتاب مهم‌ترین چالش‌های دو نظام متفاوت و متعارض ـ اسلام و لیبرال سرمایه‌داری ـ را در قالب دو دولت ایران و آمریکا، با دیدگاهی واقع‌بینانه و به دور از تحلیل‌های افراطی و یا ساده‌انگارانه، مورد بحث قرار داده است.

خواب آشفته‌ نفت/ نوشته محمدعلی موحد/ انتشارات کارنامه/ دوره 4 جلدی

قرن بیستم آبستن سه انقلاب یا سه حرکت مهم اجتماعی و سیاسی در ایران بود. از این سه حرکت یکی نهضت مشروطه در رُبع اول قرن و دیگری نهضت ملی در نیمه و سومی انقلاب اسلامی در رُبع آخر آن اتفاق افتاد. دو حرکت اول و سوم به تغییر نظام حکومتی انجامید و حرکت دوم نیز تا آستانه تغییر نظام پیش رفت و درست در آخرین لحظات ناکام ماند. حرکت دوم با نفت آغاز شد و برای نفت اوج گرفت و هم در مصاف نفت فروماند.

مجموعه‌ خواب آشفته‌ی نفت یک دوره‌ی 4 جلدی در 3 حلقه‌ی موضوعی مستقل است. خواب آشفته‌ نفت در ابتدا به صورت دوجلدی با عنوان «دکتر مصدق و نهضت ملی ایران» از سوی نشر کارنامه منتشر شد. نویسنده، در این دو جلد تلاش کرده است تا زندگی مصدق در جریان ملی شدن صنعت نفت را بازگو کند. او با نقد مصدق و اطرافیانش، نقل حوادث و جریاناتی که در آن سال‌ها رخ داده، پژوهشی بر مبنای واقعیاتی که خود نیز در بخشی از آنها حضور داشته، در اختیار مخاطب قرار داده است. یکی از ویژگی‌های برجسته‌ قلم نویسنده‌ کتاب آن است که با نگاهی انتقادی، اندیشه‌ها، رفتارها و تصمیم‌های مصدق را بازخوانی کرده است. او در جلد سوم نیز با نگاهی نقادانه به بحث از ماجراهای پرفراز و نشیب نفت در تاریخ ایران «از کودتای ۲۸ مرداد تا سقوط زاهدی» می‌پردازد.

پس از این دو مجموعه، بخش دیگری از تاریخ نفت ایران در دو جلد «خواب آشفته‌ نفت» به چاپ رسید. بخشی که آن را زمینه‌ساز بررسی همه‌ جانبه‌ تاریخ نفت ایران می‌دانند و «از قرارداد دارسی تا سقوط رضاشاه» را بررسی می‌کند.

روحانیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت/ مجموعه سخنرانی/ مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی/ 140 صفحه

پنجمین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی با عنوان «روحانیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت» در روز دوشنبه 25/12/1383 در موزه‌ امام علی(علیه السلام) تهران برگزار شد که کتاب حاضر حاصل آن است. در این نشست، ابتدا سخنرانان مطالب خود را بیان کرده و سپس به پرسش‌های حاضرین پاسخ دادند.

مطالب این کتاب مانند سایر کتاب‌های نشست‌های تخصصی در دو بخش تنظیم شده است: بخش اول سخنرانی‌ها و پرسش و پاسخ‌. نخستین سخنران این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان است که مطالب خود را با عنوان «نقش مرجعیت دینی در نهضت ملی شدن صنعت نفت» ارائه کرده است. دومین سخنرانی توسط دکتر سیدجلال‌الدین مدنی با عنوان «آیت‌الله کاشانی و نهضت ملی شدن صنعت نفت» ایراد شده است. سخنران پایانی مراسم، توسط حجت‌الاسلام‌ رسول جعفریان با عنوان «روحانیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت» ارائه شد. 

بخش دوم به مشروح مذاکرات جلسات 56 و 57 دوره‌ی هجدهم مجلس شورای ملی می‌پردازد. در این جلسات، آقای دکتر سیدمصطفی کاشانی درباره‌ی قرارداد الحاقی که در پی کودتای 28 مرداد توسط ایالات متحده‌ امریکا و انگلستان به ملت ایران تحمیل شد مطالبی ارائه کرده است. این سخنرانی نشان می‌دهد که علی‌رغم پیروزی اولیه‌ نهضت ملی شدن صنعت نفت، قدرت‌های استعماری و سلطه‌طلب تا روزهای پایانی حکومت پهلوی دوم از نفت بهره‌مند بودند. تنها پیروزی انقلاب اسلامی ایران و فداکاری مردم مسلمان ایران بود که توانست نفت را به معنای واقعی کلمه، از چنگال ابرقدرت‌ها خارج سازد و این سرمایه‌ ارزشمند را برای حفظ استقلال و آزادی سرزمین اسلامی در اختیار ملت قرار دهد.

سیاست آمریکا در قبال ایران در طول جنگ سرد (1947ـ1991)/ دانشگاه جورج واشنگتن/ نوشته نعمت‌الله عاملی/ مرکز اسناد انقلاب اسلامی/ 192 صفحه

روابط ایران و آمریکا در چند دهه‌ گذشته با نوسانات و فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است. دامنه‌ این نوسانات به حدی است که با وجود آنکه ایران در دوره‌ پهلوی مهم‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به بزرگ‌ترین دشمن ایالات متحده در منطقه تبدیل شد و روابط دیپلماتیک بین دو کشور به‌طور کامل قطع گردید. حوادث تلخی چون کودتای آمریکایی 1332 و حمایت همه‌جانبه‌ آمریکا از دیکتاتوری پهلوی، پذیرش شاه پس از پیروزی انقلاب، حادثه‌ طبس، کودتای نافرجام نوژه، حمایت مادی و معنوی از صدام در جنگ با ایران، اختصاص بودجه‌های کلان برای براندازی نظام جمهوری اسلامی و مخالفت با حق مسلم ایران درخصوص انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، احساس نفرت ایرانیان نسبت به آمریکا را برانگیخته و دیوار بلندی از بی‌اعتمادی را بین دو کشور ایجاد کرده است.

این کتاب به بررسی سیاست‌های آمریکا در قبال ایران در طول جنگ سرد پرداخته و شامل 12 سند مربوط به این دوران است که تحولات دو کشور را از زمان بروز غائله‌ آذربایجان تا جنگ خلیج فارس بررسی می‌کند. تحولات آذربایجان پس از سقوط دولت خودمختار؛ متن تلگرام‌های هندرسون، سفیر آمریکا در ایران در اگوست 1953 در خصوص 28 مرداد و سقوط دولت مصدق؛ متن نامه‌ جان اف.کندی، رئیس جمهور وقت آمریکا به برخی از مقامات بلند پایه‌ این کشور در خصوص اوضاع ایران در سال 1936؛ سیاست آمریکا در قبال تحولات داخلی ایران در سال 1985 و چشم‌انداز احتمالی روابط ایران و آمریکا پس از ارتحال امام خمینی(ره) از جمله موضوعات این اسناد است.

مداخلات/ نوشته کامران غضنفری/ شرکت انتشارات کیهان/ دوره 2 جلدی

پس از ماجرای کودتای 28 مرداد، آمریکا صحنه‌گردان اصلی رژیم پهلوی در ایران شد و کلیه امور نظامی، اطلاعاتی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در زیر نظارت مستقیم عوامل جاسوسی و مستشاران نظامی آنان قرار گرفت. طی 25 سال نفوذ همه‌جانبه‌ آمریکا، دخالت‌ها، غارتگری‌ها و جنایات بی‌شماری توسط آنان انجام گرفت. در این مدت آنها از تمامی جنایات رژیم سرکوبگر و دیکتاتور محمدرضا پهلوی حمایت به عمل آوردند.

با سقوط رژیم پهلوی، دولت ایالات متحده‌ آمریکا که نتوانسته بود از پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی حکومت شاه جلوگیری کند، همه‌ توان خود را به کار گرفت تا با طراحی انواع و اقسام توطئه‌ها، جمهوری اسلامی ایران را تضعیف و ساقط کند. طراحی کودتاهای مختلف، مسلح کردن گروه‌های تجزیه طلب، حمایت از گروه‌های تروریستی، راه‌اندازی شبکه‌های جاسوسی، تحریم‌های تجاری و اقتصادی، حمایت همه جانبه‌ مالی و اطلاعاتی و نظامی از رژیم صدام حسین طی هشت سال جنگ تحمیلی، طراحی انواع شیوه‌های براندازی نرم، گوشه‌ای از تلاش مذبوحانه‌ آمریکاست.

کتاب حاضر مروری مستند به برخی از دخالت‌ها و جنایت‌های دولت آمریکا از سال 1332 تا 1359 (واقعه‌ی طبس) است. این مجموعه، قبل از چاپ به صورت کتاب در صفحه پاورقی روزنامه‌ی کیهان، از تاریخ 16 آذر 1392، چاپ می‌گردد. شایان ذکر است که مجموعه‌ کتاب‌های «مداخلات» خود از سری کتاب‌هایی است که تحت عنوان نیمه پنهان توسط انتشارات کیهان چاپ می‌شود و شماره‌های 53 و 54 آن به ترتیب به این دو جلد اختصاص دارد.

پوستر این مجموعه را اینجا ببینید.

[ یک شنبه 10 آبان 1394برچسب:13 آبان، نهاد، کتاب,

] [ 15:36 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

برگزاری شب شعر دفاع مقدس همزمان با هفته دفاع مقدس

 

مراسم شب شعر دفاع مقدس همزمان با دومین روز از هفته دفاع مقدس در محل سالن مطالعه کتابخانه شادروان امیر مسروری حکم آباد برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین، مسئول کتابخانه مسروری ضمن اعلام این خبر گفت این مراسم برای دومین سال پیاپی و با حضور شاعران شهرستان های جغتای، جوین، سبزوار  و مسئولان اداری شهرستان های جوین و جغتای در محل کتابخانه برگزار گردید. در این مراسم 16 شاعر به سرودن اشعار دفاع مقدس پرداختند و در خاتمه  برنامه، از تمامی شاعران و نیز دو مادر شهید با اهدای جوایزی، تقدیر بعمل آمد.

[ شنبه 4 مهر 1394برچسب:مراسم، شب شعر، دفاع مقدس، کتابخانه مسروری,

] [ 15:33 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

پیام دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مناسبت روز قدس

 

علیرضا مختارپور با صدور پیامی، ضمن گرامیداشت روز جهانی قدس، از کتابداران و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی دعوت کرد که در کنار دیگر اقشار جامعه، در راه‌پیمایی این روز شرکت کنند.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آستانه فرا رسیدن روز جهانی قدس، در پیامی ضمن گرامیداشت این روز و لزوم حفظ وحدت هر چه بیش از پیش مسلمانان جهان در برابر جنایات استکبار جهانی، از کتابداران و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی دعوت کرد که همچون سال‌های گذشته در کنار دیگر اقشار جامعه، در راه‌پیمایی روز قدس شرکت کنند.

متن کامل پیام دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شرح زیر است: 


بسم الله الرحمن الرحیم

روز جهانی قدس، روز حمایت از مردم مظلوم فلسطین، روز دفاع از حق در مقابل باطل، روز وحدت هر چه بیش از پیش مسلمانان جهان در برابر جنایات استکبار جهانی است.

از کتابداران و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی دعوت می‌کنم که همچون سال‌های گذشته به ندای بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی‌ (ره) و نایب بر حق ایشان، مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) لبیک گفته و در کنار دیگر اقشار جامعه، در راه‌پیمایی روز قدس شرکت کنند. 

به امید روزی که ریشه‌‎ی اسرائیل جنایتکار و غاصب خشکیده و این رژیم کودک‌کش ظالم از نقشه جهان محو شود. انشاالله


                                                                                                           علیرضا مختارپور
                                                                                                                   دبیرکل نهاد

[ سه شنبه 16 تير 1394برچسب:روز قدس، مختارپور، پیام، دبیر کل,

] [ 13:52 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

14 تیرماه روز شهرداری و دهیاری ها گرامی باد.

چهاردهم تیرماه روز شهرداری و دهیاری ها را به مجموعه شهرداری شهر نقاب به خصوص جناب آقای محمد خواه شهردار فهیم  و فرهنگی نقاب که همکاری بسیار خوبی را با اداره کتابخانه های  عمومی شهرستان جوین داشته اند تبریک می گوییم.

 

 

 

   جناب آقای محمد خواه شهردار شهر نقاب

 

[ یک شنبه 14 تير 1394برچسب:روز شهرداری, 14 , تیرماه , محمد خواه,

] [ 17:23 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

31 خرداد سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران

 

31 خرداد سالروز شهادت دکتر چمران را گرامی می داریم. اعضای محترم کتابخانه عمومی عطاملک جوینی می توانند جهت آشنایی بیشتر با  این شهید بزرگوار کتاب های زیر را از این کتابخانه امانت بگیرند.

[ یک شنبه 31 خرداد 1394برچسب:شهادت, سالروز, چمران,

] [ 16:9 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

روز جوان روز جوانی مبارک

 

جوانان ایران به هوش و به گوش

بلی تو که داری سری پر خروش

توانی بسازی جهان ای جوان

ز گر بهره گیری ز نیرویش بی گمان

همانگونه که فردوسی از آن بهره برد

به گفتار نیکش چو خود گفت این گفت اش

بسی رنج بردم در این سال سی

عجب زنده کردم بدین پارسی

 

[ شنبه 9 خرداد 1394برچسب:روز جوان,

] [ 13:5 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

برگزاری مراسم گرامیداشت 9 اردیبهشت روز شوراها در شهرستان جوین

 

 

[ سه شنبه 15 ارديبهشت 1394برچسب:9 اردیبهشت، روز شوراها,

] [ 15:50 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

این چند کتاب را بخوانیم

پیشنهاد مطالعه به مناسبت بزرگداشت سالروز شهادت آیت الله مطهری 
به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اداره کل امور فرهنگی نهاد همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت آیت الله مرتضی مطهری و روز معلم، اداره کل امور فرهنگی نهاد پوستر معرفی مجموعه کتاب های این معلم شهید را با عنوان «مرتضی مطهری» منتشر کرده است که علاقه مندان می توانند با مراجعه به کتابخانه های عمومی سراسر کشور این کتاب ها را امانت گرفته و مطالعه کنند.
 
 

[ چهار شنبه 9 ارديبهشت 1394برچسب:مطهری, شهادت, کتاب,

] [ 12:45 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

نوروز 94 را با کتاب آغاز کنید.

خدمت تمامی  اعضای کتابخانه عمومی عطاملک جوینی و بازدید کنندگان عزیز وبلاگ کتابخانه  سلام عرض می کنم. پیشاپیش سال جدید را بهتون تبریک عرض می گم. امیدوارم سال خوب و خوشی را پیش رو داشته باشید. اگر دوست دارید سال 94 سال خوبی برای همه شما باشه باید این را بدانید که اون شما هستید که قسمت بیشتر سال جدید و آینده تان را می سازید. و برای ساختن یک سال جدید توام با موفقیت باید دارای ذهن بیدار و هوشیاری باشید. اطلاعاتتان زیاد باشه، و خیلی چیزهای دیگه . شما عزیزان می تونید با استفاده از کتابخانه که مثل یک کلاس درس بزرگه با این  تفاوت که یک کلاس درس معمولی دارای یک موضوع و یک معلم است . ولی کتابخانه دارای هزاران موضوع و هزاران معلم که هر یک از آنها شاید یکی از نوابغ عالم بشری باشند به شما درس می دهند. درس زندگی ، درس اسلام، درس انسانیت، درس علمی، درس خانواده، درس تجارت، درس پزشکی و ...     تمام اینها در کتابخانه حضور دارند . بنابراین در سال جدید منتظر حضور سبزتان سبز تر از همیشه هستیم.

 

ادراه کتابخانه های عمومی شهرستان جوین

[ سه شنبه 26 اسفند 1393برچسب:نوروز 94 , کتابخانه عطاملک جوینی,

] [ 9:57 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

هفته دفاع مقدس گرامی باد.

شرح مناسبت:
۳۱ شهريور سالروز شروع جنگ تحميلي از سوي رژيم بعث عراق عليه جمهوري اسلامي ايران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاري شده است. دوران هشت سال دفاع مشروع امت سلحشور ايران در حفظ و اعتلاي نظام مقدس اسلامي و حراست از مرزهاي عزّت و شرف اين مرز و بوم، به مثابه يكي از حساس‏ترين و بارزترين برهه‏هاي حيات راستين اين ملت، همچون نگيني تابناك، تا هميشه زمان، بر تارَكِ تاريخ حماسه و ايثار و پايداري آزادگان جهان مي‏درخشد. دفاع امت اسلامي ايران در برابر تجاوز همه جانبه دشمنان اسلام، در تاريخ افتخارآفريني مبارزات حق‏طلبانه يك ملت سترگ، فروزان خواهد بود. پايداري ايران اسلامي كه برخاسته از روح وحدت و ايمان بود، در سايه هدايت‏هاي رهبر انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني(ره) شكل گرفت و باعث احياي يك مكتب سازنده و نهضت‏هاي آرمانگرا و ايدئولوژي جهانگير شد. دفاع مقدس ما در زمينه‏هاي مختلف سياسي، نظامي، اجتماعي، فرهنگي و... توانست معادلات جهاني معمول را بر هم زَنَد و تحليل‏هاي مادي دنياپرستان را نقش بر آب سازد. اين حادثه عظيم، بي‏شك در ياد ملت بزرگ ايران خواهد ماند و غرور و سرافرازي و حماسه‏آفريني را در نسل‏هاي بعد بر جاي خواهد گذاشت. جنگ تحميلي عراق عليه ايران ۲۸۸۷ روز به طول انجاميد كه طي آن هزار روز نبرد فعال صورت گرفت كه ۷۹۳ روز حمله از سوي رزمندگان اسلام بود و ۲۰۷ روز از سوي ارتش متجاوز بعثي. در طول جنگ شمار ۳۸۱ هزار و ۶۸۰ نفر از نيروهاي دشمن كشته و يا زخمي شدند و ۷۲ هزار نفر به اسارت نيروهاي اسلام درآمدند. در اين هشت سال ۳۷۱ فروند هواپيما و ۸۲ فروند بالگرد دشمن منهدم شد. ۱۷۰۰ دستگاه تانك و نفربر، ۴۸۰ قبضه توپ و سه هزار و ۳۶۳ دستگاه خودرو نظامي به غنيمت ايران درآمد و پنج هزار و ۷۵۸ دستگاه تانك و نفربر، ۵۳۲ قبضه توپ و پنج هزار و ۱۵۲ دستگاه خودرو نظامي دشمن منهدم گرديد. مقاومت رزمندگان اسلام سبب شد تا ذخاير ارزي عراق كه در ابتداي جنگ، حدود سي ميليارد دلار بود، پس از شكست در عمليات بيت‏المقدس و فتح خرمشهر به صفر برسد و پس از پايان جنگ، اين كشور بيش از هفتاد ميليارد دلار بدهي داشته باشد.

[ یک شنبه 30 شهريور 1393برچسب:هفته, دفاع مقدس,

] [ 16:26 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

۲۷ شهریور،روز شعر و ادب پارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار گرامي باد.

27 شهریور روز شعر و ادب پارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار به تمامی فرهیختگان، ادیبان، هنرمندان، پارسی دوستان و یاران فرزانه ما  فرخنده باد.


 

[ پنج شنبه 27 شهريور 1393برچسب:روز شعر، ادب پارسی ، شهریار ، بزرگداشت,

] [ 8:51 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

هفته دولت گرامی باد.

 

هفته دولت، هفته اقتدار و پیروزى دولتى است که حمایت و پشتیبانى میلیونها تن از ملت خود را همراه دارد. هفته دولت، هفته سپاس و قدردانى از دولتى است که هدفش اجراى حدود الهى و احکام آسمانى اسلام و ایجاد جامعه اى سرشار از عدالت، نظم و امنیت است. این هفته مبارک بر همه دولت مردانى که وجود خویش را وقف خدمت به اسلام و جامعه کرده اند، خجسته و فرخنده باد.

به مناسبت انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور سال 1360 و شهادت دو یار دیرین امام (ره) و انقلاب و دو اسوه علم و تقوا، شهید محمد علی رجایی، رئیس جمهور و محمد جواد باهنر، نخست وزیر که نمونه ای از دولتمردان مردمی بودند و نیز به منظور آشنایی مردم با فعالیت ها و بیان اهداف و برنامه های آینده دولت، هفته ای به نام هفته دولت نامگذاری شده است که از دوم تا هشتم شهریور می باشد.

علت نامگذاری چنین هفته ای این است که دولت شهید رجایی، نخستین دولت مکتبی بود که در آن دوره بحرانی حداکثر تلاش و کوشش خود را برای خدمت به اهداف مقدس انقلاب، صادقانه اعمال کرد تا آن جا که جان خویش را بر سر آن نهادند. روحشان شاد

همراهى ملت با دولت و پشتیبانى آحاد مردم از آن، از عوامل ثبات دولت و اقتدار آن است و این رابطه، تا هنگامى که دولت یک دولت ارزشى و خدمت گزار باشد، پایدار خواهد بود.

امام خمینى (ره)؛ رهبر کبیر انقلاب، دورى مسؤولان ایران اسلامى را از رفاه و تجملات و ثروت ها، لطف الهى دانسته و مى فرماید:

" اگر یک حکومتى، ارزشهایش ارزشهاى انسانى، اخلاقى و اسلامى باشد (و) بخواهد خدمت به نوع خودش بکند و خودش را خدمت گزار بداند، قهراً ملت با اوست و قهراً یک قدرت خارجى نمیتواند او را تحت تاثیر قرار بدهد."

 

مولى الموحدین، امام على (ع) در قالب نامه اى به مالک اشتر، خطاب به همه دولت مردان اسلامى درباره تکبر و غرور ریاست چنین هشدار مى دهد:

"اگر با مقام و قدرتى که دارى، دچار تکبر و یا خود بزرگ بینى شدى، به بزرگى حکومت پروردگار که برتر از توست بنگر که تو را از آن سرکشى نجات مى دهد و تندروى تو را فرو مى نشاند و عقل و اندیشه ات را به جایگاه اصلى باز مى گرداند."

دوم شهریور هر سال آغاز هفته دولت است که روز پایانى آن سالروز شهادت محمد على رجایى؛ رئِس جمهور و محمد جواد باهنر؛ نخست وزیر وقت ایران در سال 1360 است.

شهیدان رجایى و باهنر تشکیل دهندگان نخستین دولت ایران پس از یکدست شدن جمهورى اسلامى ایران که پس از خروج دولتمردان عصر حکومت موقت و دولت ابوالحسن بنى صدر استقرار یافت. از این جهت دولت رجایى و باهنر آغاز عصر تازه جمهورى اسلامى بشمار میرود و شهادت آنها ضایعه اى است که دولت و مردم ایران هر سال به یاد آن در سوگ مى نشینند.

و اما هفته دولت، فرصتى است تا لختى تامل کنیم و به آن چه در گذر شتابزده زمان پنهان مانده، نظر افکنیم. باید رنج و تلاش مسوولان متعهد کشور را ارج نهیم، خدمت هاى نادیدنى دولت مردان خدمتگزار و صاحب منصبان درد آشنا را سپاس گوییم و به همه تلاش گران و زحمت کشان نظام جمهورى اسلامى خسته نباشید بگوییم.

 

 

[ شنبه 1 شهريور 1393برچسب:هفته دولت,

] [ 16:5 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

روز قدس روز دفاع از مظلوم در مقابل ظالم

 

 

 

درهیاهوی دعوای قدرت های پوشالین جهان بر سر مال اندوزی و استثمار مردم مستضعف دنیا که گوش فلک را می آزرد، ابر مردی ظهور کرد که برای هیچ یک از این اصوات انکر وقعی قائل نشد و بانگ دلیرانه اش تمامی مردم آزاده ی جهان را برانگیخت و شعار اعتصام به ریسمان الهی و پرهیز از تفرقه را در سراسر گیتی طنین انداز نمود. ابتکار بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی اقدامی است در امتداد رسالت الهی و انسانی رسولان الهی و میثاقی مبتنی بر یک حرکت و جریان اسلامی و باور سترگ انسانی است برای همراهی با ملت مظلوم فلسطین و از این جهت روز قدس روز حیات اسلام و مبدا بیداری و هشیاری امت اسلامی است. این روزها حوادث خونین غزه، چنان فجیع و دردناک است که نمی توان غم سنگین ناشی از آن را با زبان و قلم بیان کرد. کودکان بی گناه و دانش آموزان معصوم در برابر دیدگان اشکبار پدران و مادران، با قساوت و شقاوت صهیونیست ها در خانه و کاشانه و مدرسه های خود به خاک و خون کشیده می شوند. بدین منظور کتابخانه عمومی عطاملک جوینی از اعضای  فهیم خود می خواهد برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین فردا جمعه مورخ 03/05/1393 هرچه باشکوه تر در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند.

[ پنج شنبه 2 مرداد 1393برچسب:روز قدس , روز اسلام,

] [ 11:50 ] [ ]

[ ]

زندگی نامه استاد سخن حکیم ابولقاسم فردوسی

Statue of Ferdowsi in Rome.JPG

«حکیم ابوالقاسم فردوسی» شاعر معاصر ایرانی (329 –411 هجری). در سال 329 هجری در «طبران» طوس به دنیا آمد. پدرش از دهقانان طوس بود که ثروت و موقعیت قابل توجهی داشت.وی از همان زمان که به کسب علم و دانش می پرداخت، به خواندن داستان هم علاقه مند شد .همین علاقه به داستانهای کهن بود که او را به فکر انداخت تا شاهنامه را به نظم در آورد. چنان که از گفته خود او  بر می آید، مدتها در جستجوی این کتاب بوده و پس از یافتن نسخه اصلی داستانهای شاهنامه، نزدیک به سی سال از بهترین ایام زندگی خود را وقف این کار کرده است. فردوسی در سال 370 یا 371، به نظم در آوردن شاهنامه را آغاز کرد و در اوایل این کار، هم خود او ثروت و دارایی قابل توجهی داشت و هم برخی از بزرگان خراسان که به تاریخ باستان ایران علاقه داشتند، او را یاری می کردند. ولی به مرور زمان و پس از گذشت سالها، در حالی که فردوسی بیشتر شاهنامه را سروده بود، دچار فقر و تنگدستی شد.فردوسی نیز مانند بابک سعی در بازگشت آیین زرتشت و زبان پارسی به ایران داشت.

 

با این تفاوت که فردوسی قصد داشت با قلمش به مردم یادآوری کند که چه بودند و حال چه شدند. او توانست با قلم و سرشت زیبای خود، زبان پارسی را به مردم بازگرداند، اما به دلیل برخی از شعرهایش، مورد خشم خلیفه وقت قرار گرفت. فردوسی و بابک تلاش بسیاری کردند تا به ایرانیان، هویت راستین شان را یادآور شوند. فردوسی تا حدودی موفق بود و توانست با شاهنامه، زبان پارسی را به ایران زمین بازگرداند، ولی بابک نتوانست به هدفش برسد.فردوسی را در شهر «طوس»از دنیا رفت و همان جا درباغی که متعلق به خودش بود، به خاک سپردند.شاهنامه نه تنها بزرگترین و پرمایه ترین مجموعه شعر به جا مانده از عهد سامانی و غزنوی است، بلکه مهمترین سند عظمت زبان فارسی و بارزترین مظهر شکوه و رونق فرهنگ و تمدن ایران باستان و خزانه لغت و گنجینه ادبـیات فارسی به شمار می رود.فردوسی طبع لطیفی داشت، سخنش از طعنه، هجو، دروغ و چاپلوسی به دور بود و تا جایی که می توانست از به کار بردن کلمه های غیر اخلاقی خودداری می  کرد.
 

ویژگیهای هنری شاهنامه
شاهنامه نگاهبان راستین سنتهای ملی و شناسنامه قوم ایرانی است. شاید بدون وجود این اثر بزرگ، بسیاری از عناصر مثبت فرهنگ آبا و اجدادی ما در طوفان حوادث تاریخی نابود می شد و اثری از آنها به جا نمی ماند. فردوسی شاعری معتقد و مومن به ولایت معصومین علیهم السلام بود و خود را بنده اهل بیت نبی و ستاینده خاک پای وصی می دانست و تاکید می کرد که:
گرت زین بد آید، گناه من است      
چنین است و آیین و راه من است
بر این زادم و هم بر این بگذرم                  
چنان دان که خاک پی حیدرم

 

 

[ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393برچسب:حکیم ابولقاسم فردوسی , زندگی نامه,

] [ 11:47 ] [ ]

[ ]

پیشاپیش سال نو را به همه اعضای محترم کتابخانه تبریک عرض می نمایم!!!

 

تقویم سال  1393

 

عمری با حسرت و اندوه زیستن نه برای خود فایده ای دارد و نه برای دیگران، باید اوج گرفت تا بتوانیم آن چه را که آموخته ایم با دیگران نیز قسمت کنیم.

 

مثل لحظه ای که باغ، در ترنم ترانه شکوفا میشود، غرق در شکوفه میشود، روزگارتان بهـاری و لحظه هایتان پر از شکوفـه باد.

 

دانلود تقویم سال 1393 هجری شمسی - طرح اول

دانلود تقویم سال 1393 هجری شمسی - طرح دوم

منبع:سایت نسیم جوین

[ سه شنبه 27 اسفند 1392برچسب:تقویم93,دانلود تقویم,کتابخانه عطاملک,,

] [ 8:40 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

آداب عید نوروز

 

 

آداب عید نوروز-عید نوروز چون اعیاد اسلامی، از آداب و رسومی خاص اسلامی برخوردار است و علاوه بر آن، برخی آداب و رسوم نیکو نیز در ایام نوروز در میان مردم ایران زمین، دیده می شود، در ادامه به برخی از این آداب و رسوم اشاره می کنیم:

   

● نماز عید

 

یکی از آداب عید نوروز خواندن نماز عید است.شیخ طوسی(ره) فرموده است: نماز ظهر و عصر روز نوروز را که خواندی چهار رکعت نماز با دو سلام (دو رکعت دو رکعت) می خوانی رکعت اول پس از حمد ده بار سوره «قدر» رکعت دوم پس از حمد ده بار سوره «کافرون» رکعت سوم پس از حمد ده بار سوره «توحید» رکعت چهارم پس از حمد ده بار سوره «ناس» و «فلق» (معوذتین). و در پایان نماز سجده شکر بجاآور و در آن دعاکن تا خداوند گناهان ۵۰ ساله ات را ببخشد.

  

 

نظافت و لباس تمیز

 

یکی دیگر از آداب عید نوروز پوشیدن لباس نو و تمیز است.نظافت و رعایت بهداشت و نیز پوشیدن لباس تمیز و استفاده از عطر و بوی خوش در صورت امکان از وظایف اخلاقی و اجتماعی نوروز است. از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود: «و البس انظف ثیابک و تطیب باطیب طیبک» ؛ «تمیزترین لباست را بپوش و با بهترین عطرت خود را خوشبوی ساز»

  

● خرید لباس نو و سبز کردن گندم

 

 

سبز کردن گندم و خرید لباس از دیگر آداب و رسوم عید است.یکی دو روز مانده به آغاز سال جدید (نوروز)، افراد خانواده برای خرید لباس عیدشان به بازار و فروشگاه ها می روند و لباس های نو و پارچه های رنگین، خریداری می کنند. در واقع افراد خانواده با خرید لباس نو و تغییر ظواهر زندگی نشاط خاصی ا به زندگی خود می بخشند.

در برخی از مناطق ایران، به رعایت این آداب و رسوم، بسیار تاکید شده است به عنوان مثال در شیراز، از یکی دو ماه به نوروز مانده شیرازی ها به بازار می روند و لباس عیدشان را می خرند پارچه هایی معمولاً خریداری می شود که دارای رنگ روشن و سرخ یا زرد باشد. آنها معتقدند که لباس را خودشان بدوزند، پارچه آن را روزهای دوشنبه یا جمعه قیچی کنند و نیز روز پنج شنبه ساعت سنگین است و لباس مدتی روی دست می ماند تا دوخته شود، روز سه شنبه اگر بریده شود نصیب دزد یا مرده شور خواهد شد و روز چهار شنبه می سوزد وسایل خانه نیز باید عوض شود و یا تمیز گردد. پختن نان شیرین از جمله کارهایی است که حتماً باید قبل از عید و برای عید انجام بگیرد .

سبز کردن گندم، عدس، تره تیزک، ده پانزده روز به عید مانده در خانه های شیراز صورت می گیرد. برای این کار از ظرفی استفاده می کنند که از جنس مس یا روی باشد و بعد مقداری دانه ابتدا به سلامتی آقا امام زمان (عج) می ریزند و به ترتیب بعد از آن نام اعضای خانواده را می آورند.

 

 

● خانه تکانی

 

یکی از رسوم پسنده و ارزشهای نیک عید، نظافت و خانه تکانی است که یکی دو هفته پیش از عید خانه تکاتی یا رفت و روب انجام می گیرد و مجدداً اثاثیه را جابه جا می کنند و گردگیری می کنند و دوباره آنها را می چینند در واقع مردم قبل از رسیدن سال نو تحولی در زندگی خود می کنند و خانه را برای پذیرانی از میهمانان عید آماده می سازند.

 

 

● تهیه سفره هفت سین

 

تهیه سفره هفت سین از دیگر آداب عید نوروز است.بزرگترین نماد آیین نوروز "هفت سین" ، است. "محمد علی دادخواه" که اخیراً پژوهشی با عنوان "نوروز و فلسفه هفت سین" را به نگارش در آورده، در این باره می نویسد: "عدد هفت برگزیده و مقدس است. در سفره نوروزی انتخاب این عدد بسیار قابل توجه است. ایرانیان باستان این عدد را با هفت امشاسپند یا هفت جاودانه مقدس ارتباط می دادند. در نجوم عدد هفت، خانه آرزوهاست و رسیدن به امیدها را در خانه هفتم نوید می دهند. علامه مجلسی می فرماید: آسمان هفت طبقه و زمین هفت طبقه است و هفت ملک یا فرشته موکل برآنند و اگر موقع تحویل سال، هفت آیه از قرآن مجید را که باحرف سین شروع می شودبخوانند آنان را از آفات زمینی و آسمانی محفوظ می دارند."

هفت سین عبارت است از سماق، سیر، سنجد، سمنو، سکه، سرکه، سبزی .

  

 

● یکی از آداب عید نوروز، جمع شدن تمام افراد خانواده بر سر سفره عید در لحظه

تحویل سال نو

 

موقع تحویل سال نو همه اهل خانه با لباس نو بر سر سفره می نشینند، مادر اسپند دود می کنند، یکی از بچه ها شمع روشن می کند، پدر قرآن می خواند و …

هر کدام از این آداب و رسوم عید، فلسفه خاص خود را دارد؛ مادر اسپند دود می کند برای دوری از چشم زخم حسود، با روشن کردن شمع، بر روشنایی خانه و زندگی تاکید می شود و از خانواده بزرگ افراد خانواده می خواهند تا در سال نو، خانه آنها را با شمع وجود پدر و مادر نورانی کند؛ قرآن خوانده می شود تا در آغاز سال نو دل ها به سوی خداوند بزرگ سوق داده شود و از صاحب قرآن خواسته شود که در این سال جدید نیز یار و مددکار اهل خانه باشد، حضور ثابت و گسترده قرآن نه تنها در سفر عید بلکه در تمام آداب اجتماعی نوروز نشان از مردم ایران زمین توجه به قرآن دارد و قرائت قرآن و بوسیدن آن در ساعات تحویل سال از جمله آداب سال تحویل است.

 

بر سر سفره عید، سکه، برنج، آب، ماهی قرمز، آیینه و … نیز دیده می شود که سکه نشان از خیر و برکت و رفاه؛ برنج، نشانی از خیر و برکت و فراوانی؛ آب، نشان صافی و پاکی و روشنایی و گشایش کار؛ ماهی قرمز، شگون دارد؛ آیینه، برای رفع کدورت و نشانی ازصفا و پاکی و یکرنگی است.

افراد خانواده بعد از تحویل سال نو با هم روبوسی کرده و عید را به هم تبریک می گویند و برای هم سال خوب و پربرکتی را آرزو می کنند.

 

 

● دعای تحویل سال نو یکی دیگر  از آداب عید نوروز

 

مجلسی در کتاب زادالمعاد در خصوص دعای سال نو روایت می کند که در وقت تحویل سال این دعا را بسیار بخوانید:« یا مقلب القلوب والابصار یا مدبر اللیل والنهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال.»

علامه مجلسی(ره) همچنین خواندن این دعا را در نوروز مناسب دانسته است:

«اللهم هذه سنه جدیده و انت ملک قدیم اسإلک خیرها و خیرمافیها و اعوذبک من شرها و شرمافیها و استلفیک موونتها و شغلها یا ذالجلال و الاکرام. ؛ بارالها! این سال جدید است و تو خدایی ازلی و قدیم هستی. خیر این سال و خیر آنچه را در این سال پیش می آید، از تو خواستارم و از شر این سال و شرآنچه در این سال پیش خواهد آمد، به تو پناه می برم...»

 

 

● زیارت اهل قبور

 

یکی دیگر از آداب عید نوروز،رفتن به زیارت اهل قبور در آغازین روزهای سال نو و نیز برگزاری مراسم تحویل سال در کنار قبور شهدإ از دیگر آداب دینی نوروز است.تشرف و حضور در اماکن مقدسه و مشاهد مشرفه و برگزاری مراسم تحویل سال نو در آن مکانها نیز از جمله آداب نوروز می باشد.

 

 

● دید و بازدید و دادن عیدی

 

ایام عید فرصت مناسبی برای صله رحم و رسیدگی به وضع خویشان و بستگان است که این نیز یکی از نشانه های اخلاق و سنن مرضیه اسلامی و انسانی است. از همان روز اول نوروز، دید و بازدیدها آغاز می شود. در همه خانواده ها رسم بر آن است که افراد خانواده ابتدا به دیدن بزرگترهای فامیل می روند و عید را به آنها تبریک می گویند. سپس به خانه بر می گردند و منتظر می مانند تا بزرگترها به آنها سر بزنند. در این دید و بازدیدها عیدی هم داده می شود.علاوه بر دیدوبازدید از بستگان، دوستان، همسایگان و بزرگان فامیل، با جمعی از مصیبت دیدگان در سال گذشته نیز دیدار می شود. دید و بازدیدها تا روز سیزده بدر، (سیزدهمین روز سال نو)، ادامه داد.

 

 

● سیزده بدر

 

یکی دیگر از آداب عید نوروز اجرای مراسم سیزده بدراست. سیزده بدر در میان ایرانیان از دیر باز امری بسیار جدی بوده است که همواره با برپایی مراسمی خاص همراه بوده است . از آن جمله می توان به غذاهایی که مردم به طور سنتی در روز سیزده به در می خوردند اشاره کرد . خوردن کاهو سکنجبین و چغاله بادام از خوردنی های مرسوم عصر سیزده به در است.

 

 

 

نوروز در کشورهای دیگر:

 

     آداب عید نوروز

آداب عید نوروز در ترکمنستان

در کشور ترکمنستان، طبق رسم قدیم و جدید، دوبار در سال جشن سال نو گرفته می‌شود. یکی از این جشن‌ها با استناد به تقویم میلادی که به تایید سازمان ملل رسیده، به عنوان جشن بین‌المللی«سال‌ نو» شناخته می‌شود و دیگری برگزاری عید نوروز به نشانه‌ی احیای دوباره‌ی آداب و رسوم دیرینه‌ی مردم ترکمنستان است. مردم ترکمنستان در این ایام با پختن غذاهای معروف نوروزی مانند نوروز کجه، سمنو و اجرای بازی‌های مختلف جوانان ترکمن، حال و هوای دیگری به این جشن و شادی می‌دهند. در ایام نوروز مسابقات مختلفی در ترکمنستان برگزار می‌شود که می‌توان به مسابقات اسب‌‌دوانی، پرش برای گرفتن دستمال از بلندی، خروس جنگی و ... اشاره کرد.

آداب عید نوروز در افغانستان نوروز در افغانستان یا به عبارتی در بلخ و مرکز آن مزار شریف، هنوز به همان شکوه پیشین برگزار می‌شود. در روزهای اول سال، همه‌ی دشت‌های بلخ و دیوار و پشت‌بام‌های گلی آن پر از گل سرخ می‌شود. گویی بلخ سبدی از گل سرخ است! رسم است که در اولین روز عید نوروز، علم امام علی با مراسم خاص و با شکوهی در صبح آن روز برافراشته شود. با افراشته شدن آن، جشن نوروز نیز رسماً آغاز می‌شود و تا چهل شبانه روز ادامه می‌یابد. در این چهل شبانه‌روز حاجت‌مندان و بیماران برای شفا در پای این علم مقدس به چله می‌نشینند. مردم این سرزمین بر این باورند که اگر برافراشته شدن علم به آرامی و بدون لرزش و توقف از زمین بلند شود، سالی که در پیش است نیکو و میمون است. از آیین و رسم نوروز در سرزمین بلخ می‌توان به شستشوی فرش‌های خانه و زدودن گرد وغبار پیش از آمدن نوروز و انجام مسابقات مختلف از قبیل بزکشی، شتر جنگی، شتر سواری، قوچ جنگی و کشتی خاص این منطقه اشاره کرد.

 

آداب عید نوروز در پاکستان در میان مردم پاکستان، تقویم و روزشمار یا سال نمای نوروز از اهمیت خاصی برخوردار است. از آداب و رسوم عید نوروز در میان مردم پاکستان می‌توان به خانه تکانی و یا به عبارتی پاکیزه کردن خانه و پوشیدن لباس نو و تهیه کردن انواع شیرینی و همچنین پختن غذاهای معروف این ایام و عیدی دادن و گرفتن و دید و بازدید اقوام اشاره کرد. در ایام نوروز مردم پاکستان از گفتار نامناسب پرهیز کرده و یکدیگر را با احترام صدا می‌زنند.
نوروز در جمهوری آذربایجان یکی از جشن‌های بزرگ مردم جمهوری آذربایجان نوروز است. مردم این سرزمین به جهت اعتقادات شدید یه آیین و مراسم نوروز، برای با شکوه‌تر انجام شدن جشن نوروز، برای این مراسم تدارکات ویژه‌ای می‌بینند؛ از قبیل سرودن ترانه‌های پیش از نوروز، تدارک بساط شادی ایام نوروز، تهیه‌ی لوازم و مواد مورد نیاز، سفره‌ی نوروز، تهیه‌ی چیستان‌های نوروزی، ستایش و نفرین‌های نوروزی، پند و امثال نوروزی و انجام آیین و مراسم نوروزی. در میان مراسم نوروزی، مراسم خاطره‌انگیزی همچون ارسال خوان سمنو، انداختن کلاه پوستین به درها، آویزان کردن کیسه و توبره از سوراخ بام در شب عید و درخواست تحفه‌ی عید در این سرزمین موسوم است. البته برپایی عید نوروز در کشورهای دیگری مثل تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، بعضی از مناطق مصر، و حتی مناطق کردنشین عراق و ترکیه هم برگزار می‌شود.

 

[ یک شنبه 25 اسفند 1392برچسب:عید نوروز, ایران, آداب,

] [ 16:18 ] [ ]

[ ]

22بهمن!!!

[ دو شنبه 21 بهمن 1392برچسب:22بهمن,کتابخانه عطاملک,,

] [ 10:39 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

بیست ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران

بیست ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران

25الی 2آذر1392

[ چهار شنبه 15 آبان 1392برچسب:هفته کتاب,

] [ 12:20 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد