کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

دیدار رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین با ریاست اداره آموزش و پرورش شهرستان جوین

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین،. رئیس اداره کتابخانه های عمومی جوین همراه با مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب در راستای افزایش تعاملات فرهنگی با رئیس آموزش و پرورش شهرستان دیدار و گفتگو کردند.

 در ابتدا خانم عصمت غلامی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین ضمن تبریک هفته معلم که گذشت  گفت: تعامل کتابخانه های عمومی با آموزش و پرورش می تواند گام بلندی در راستای افزایش عضویت در کتابخانه ها و به تبع آن افزایش سرانه مطالعه شود.

در ادامه سعید فیضی مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های فرهنگی کتابخانه با مدارس سطح شهرستان از جمله نشست های کتاب خوانی مدرسه ای خواستار ارتباط و تعامل بیشتر آموزش و پرورش با کتابخانه ها شد .و افزود با تشکیل مثلث فرهنگی در شهرستان(ثبت نام بچه ها در مهد کودک ، ثبت نام در مدرسه و عضویت در کتابخانه) شاهد خیز بلند فرهنگی در بلند مدت می باشیم


در ادامه محمد رضا دلیری رئیس آموزش و پرورش شهرستان جوین ضمن تشکر از اقدامات ارزشمند اداره کتابخانه های عمومی شهرستان در راستای اجرای برنامه های فرهنگی در مدارس شهرستان گفت: دغدغه مقام معظم رهبری همواره به امر کتاب و کتابخوانی نشان از اهمیت این موضوع دارد. و باید در این راستای گام های موثری برداشته شود.


در پایان هدیه فرهنگی از طرف اداره کتابخانه های عمومی شهرستان به رئیس آموزش و پرورش جوین اهدا شد.

[ یک شنبه 25 ارديبهشت 1401برچسب:آموزش و پرورش جوین، کتابخانه عطاملک جوینی نقاب,

] [ 10:29 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

جلسه هم اندیشی مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی با مسئولان مهد کودک های شهرستان جوین

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان جوین، در راستای پیشبرد فرهنگ کتاب و کتابخوانی در  سنین کودکی، سعید فیضی مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب با حضور در اداره بهزیستی با مسئولان مهد کودک های شهرستان جوین به گفتگو و تعامل نظر پرداخت.

 

سعید فیضی مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب ضمن اعلام این خبر افزود: عادت به مطالعه غالبا در سنین کودکی شکل می گیرد و نهادینه کردن این عادت در کودکان باعث می شود آنها در بزرگسالی نیز به کتاب و کتاب خوانی علاقمند باشند. بدین منظور آقای سعید فیضی مسئول کتابخانه عطاملک جوینی طی 7 سالی که در کتابخانه مشغول کار است  با مشاهده و صحبت با والدینی که از کودکی فرزندان خود را به عضویت کتابخانه درآورده اند و ثاثیر مثبتی که مطالعه و خواندن کتاب های غیر درسی (داستان، قصه، علمی، تخیلی و...) هم در بهبود رفتاری و هم در پیشرفت تحصیلی فرزندان آنها در مدرسه داشته و با جمع آوری کارنامه درسی کودکان  و نوجوانی که از سنین پایین  عضو کتابخانه بوده اند . سعی در این دارد تا با جلساتی که قرار است با حضور والدین کودکان در مهد کودک ها و طی هماهنگی که با اداره آموزش و پرورش شهرستان جوین صورت گرفته در مدارس ابتدایی برگزار گردد . این مهم را بیش از پیش از طریق ارائه فایل پاورپوینت(مقالات و کتاب های درباره اهمیت مطالعه، بررسی کارنامه تحصیلی اعضای فعال و کتاب خوان کتابخانه، و ...) و نشان دادن کلیپ های تصویری درباره اهمیت کتاب و کتاب خوانی برای والدین یادآوری کند.

وی افزود: برگزاری چنین جلساتی با والدینی که فرزند مهد کودکی و محصل در مقطع ابتدایی دارند، می تواند به صورت تلنگری این نکته را یادآوری کند که در کنار مدرسه  و مهد کودک آشنا نمودن آنها با کتابخانه به عنوان مکانی برای ساخت زیربنای تفکر و آینده کودکان  می تواند باعث انقلاب فرهنگی در سطح شهرستان شود، یعنی هر کودک در کنار مدرسه و مهد کودک در کتابخانه حضور پیدا کند و از منابع کتابخانه به عنوان غذای روح تغذیه کند.

 این یعنی آغاز پیشرفت در تمام زمینه ها و ساخت آینده بهتر برای همه

[ سه شنبه 8 بهمن 1398برچسب:جلسه، هم اندیشی، فرهنگی، سعید فیضی، مهد کودک ها، اداره بهزیستی,

] [ 15:28 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

بزرگداشت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان جوین، کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب با برپایی نمایشگاه کتاب و پوستر یاد و خاطره سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشت.

 

به مناسبت شهادت حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و سردار رشید اسلام در عملیات تروریستی عوامل آمریکا در عراق،کتابخانه های عمومی عطاملک جوینی نقاب ضمن مزین نمودن به تمثال مبارک این شهید و برپایی نمایشگاه کتاب یاد و خاطره این شهید سرافراز اسلام را گرامی داشت

سعید فیضی، مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب  این اقدام را در جهت ادامه راه شهدا و آشنایی بیشتر مراجعین به خصوص جوانان و نوجوانان با مدافعان وطن در داخل و خارج از کشور دانست.

[ یک شنبه 15 دی 1398برچسب:یادبود، سردار سلیمانی، کتابخانه عطاملک جوینی نقاب,

] [ 13:33 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

بهار مهربانی

 

[ دو شنبه 26 فروردين 1398برچسب:بهار مهربانی، سیل زدگان، کتابخانه عطاملک جوینی نقاب ، 1398,

] [ 12:12 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

فراخوان بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز با عنوان ” شیوه ها و مهارت های دعوت به نماز

موضوعات:

  • شیوه های انس کودکان با نماز در مهدهای کودک
  • مهارت های دعوت به نماز در مدارس و دانشگاه ها
  • راه های دعوت به نماز در خانواده
  • روش های دعوت همسالان به نماز
  • راه های دعوت به نماز در فضای مجازی و رسانه
  • شیوه ها و مهارت های دعوت به نماز در ادارات ( مدیران و کارکنان)
  • روش ها و مهارت های مبلغین و روحانیون در دعوت به نماز

علاقمندان می توانند آثار خود را در قالب های زیر ارائه نمایند :

۱) ایده ها و تجربیات موفق

۲) آثار ادبی و هنری :

  • کتاب ، مقاله ، شعر، رمان ، قصه و خاطره
  • فیلم نامه ، نمایش نامه ، فیلم کوتاه ، مستند و پویانمایی ، موشن گرافی
  • طرح های گرافیگی( پوستر، اینفوگرافی و تابلو مقاله )

۳) محصولات نرم افزاری و سخت افزاری کمک آموزشی :

  • بازی و سرگرمی
  • فرهنگی و آموزشی

 

 

 

شرایط شرکت و پذیرش آثار :

اطلاعات تکمیلی و شرایط عمومی و اختصاصی از طریق پورتال و کانال های اعلام شده در بخش راه های ارتباطی قابل مشاهده می باشد.

مهلت شرکت در فراخوان :

تا ۳۰ مهر ماه ۱۳۹۷

نحوه ثبت نام و ارسال آثار:

ثبت نام  و ارسال از تاریخ ۱۵ تیر ماه ۱۳۹۷ از طریق سامانه www.qunoot.net   یا صندوق پستی: ۱۴۱۷۷۴۳۱۸۱
توجه:  تنها دریافت آثار کتاب و محصولات با حجم بالای ۲۵ مگابایت بعد از اخذ کدثبت نام از سامانه صرفا بصورت پستی مورد پذیرش می باشد.

زمان اعلام نتایج:

۲۰ آبان ماه ۱۳۹۷

از طریق سایت های www.namaz.ir  و www.qunoot.net

جوایز و هدایا:

به ۱۱۰ نفر برگزیده فراخوان هدایایی به شرح ذیل تقدیم خواهد شد :

  • ۸ نفر : کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و انگشتری متبرک مقام معظم رهبری
  • ۳۲ نفر : کمک هزینه سفر به مشهد مقدس
  • ۷۰ نفر: تفسیر یک جلدی قرآن کریم و کارت هدیه نقدی

توجه: به کلیه شرکت کنندگان گواهی حضور در فراخوان اعطاء خواهد شد.

راه های ارتباطی با دبیرخانه اجلاس:

شماره های تماس: ۸۸۹۹۵۸۸۳ – ۸۸۹۹۵۸۷۸ – ۰۲۱

سامانه پیام پیام کوتاه: ۳۰۰۰۸۶۲۸

پایگاه اطلاع رسانی: www.namaz.ir

سایت قنوت: www.qunoot.net

کانال در پیام رسان سروش:  https://sapp.ir/ejlas27

کانال در پیام رسان ایتا:   http://eitaa.com/ejlas27

[ دو شنبه 22 مرداد 1397برچسب:فراخوان نماز، کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب، مرداد 1397,

] [ 13:46 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

اهدای مجموعه کامل لغت نامه دهخدا به کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب

 

 

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان جوین، در اقدامی زیبا و ارزشمند مجموعه کامل لغت نامه دهخدا بالغ بر 63 جلد به کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب اهدا گردید.

فیضی مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب ضمن اعلام این خبر افزود: آقای حاج عباس عباس آباد عربی دبیر بازنشسته آموزش و پرورش این مجموعه باارزش را به یاد مرحومین حاج قاسم عباس آباد عربی برادر و ابراهیم عباس آبادی عربی خواهر زاده عزیزشان به کتابخانه اهدا کردند. امید است ثواب بهره گیری متعلقین از این مجموعه ره توشه ای برای آخرت ایشان و خانواده اش گردد.

[ سه شنبه 21 فروردين 1397برچسب:اهدای کتاب، لغت نامه دهخدا، کتابخانه عطاملک جوینی نقاب,

] [ 15:32 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

فراخوان بیست وششمین اجلاس سراسری نماز

[ شنبه 6 آبان 1396برچسب:نماز، اجلاس فراخوان,

] [ 17:18 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

ابلاغ و انتشار سند سیاست‌ها و شاخص‌های برنامه‌ای سال 1395 نهاد

 

پس از نامگذاری سال 1395 به نام «سال خواندن» از سوی نهاد، اصول کلی حاکم بر فعالیت‌های نهاد در این سال و سیاست‌ها و شاخص‌های بخش‌های مختلف از سوی دبیرکل نهاد در قالب سند سیاست‌ها و شاخص‌های برنامه‌ای سال 1395 ابلاغ شد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پس از تأمین تقریبی زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات با کیفیت در کتابخانه‌های عمومی، بهبود معیشت و ارتقای منزلت اجتماعی کتابداران در پرتوی اجرای سیاست «کتابدار محوری» و ارائه آموزش‌های متنوع در حوزه‌های مختلف، همزمان با آغاز سال 1395، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن نامگذاری امسال به نام «سال خواندن»، سند سیاست‌ها و شاخص‌های برنامه‌ای‌اش در سال جاری را منتشر و ابلاغ کرده است.

در ابتدای این سند، اصول حاکم بر سیاست‌ها و شاخص‌های برنامه‌ای سال 95 ذکر شده است که عبارتند از: «ترویج و تبلیغ تجربه مثبت خواندن با تمرکز بر لذت خواندن و نشان دادن سودمندی‌های خواندن؛ تبدیل کتابخانه‌ عمومی به پاتوقی برای خواندن و ارائه خدمات مبتنی بر محوریت فضای کتابخانه؛ طراحی، اقدام و ارتقای فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی حول موضوع خواندن با محوریت قراردادن اولویت‌های محلی؛ معرفی سبک زندگی مطالعه‌محور و فعال سازی اعضای موجود از اصول کلی حاکم بر فعالیت‌های نهاد در سالجاری خواهند بود.»

در بخش دوم این سند، سیاست‌ها و شاخص‌های فضا، کتابخانه، عضو، کتابدار، خدمات، منابع، پژوهش و آموزش، برنامه‌های فرهنگی، خدمات جنبی و تبلیغات و مدیریت مشارکتی توصیف و تبیین شده است.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پس از بررسی، کارشناسی و استفاده از نظرات و تجربیات جامعه کتابداری کشور در دوره جدید فعالیت‌هایش در دو سال اخیر، ضمن هدف‌گذاری و نامیدن سال 1395 به نام «سال خواندن»، تلاش می‌کند با ارائه خدمات متنوع و با کیفیت‌تری را به‌واسطه‌ی کتابخانه‌های جذاب ارائه کرده و فعالیت‌هایش را به صورت متمرکز گسترش دهد.

پیش از این دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سال 1395 را «سال خواندن» برای کتابخانه‌های عمومی نامگذاری کرده بود. سند سیاست‌ها و شاخص‌های برنامه‌ای «سال خواندن» را اینجا ببینید.

[ شنبه 4 ارديبهشت 1395برچسب:سوال خواندن، ابلاغ، سیاست های ملی,

] [ 17:12 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

فراخوان شرکت در پویش سراسری «کتاب‌خوان مجازی»

 

به گزارش روابط‌عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طرح سراسری پویش «کتاب‌خوان مجازی» را با هدف ایجاد فضایی برای معرفی و اشتراک کتاب‌های خوانده شده در فضای مجازی توسط تمامی افراد علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور برگزار می‌کند.

در پویش «کتاب‌خوان مجازی» علاقه‌مندان می‌توانند ضمن معرفی خود و بیان اطلاعاتِ کتاب‌شناختی اثر مورد نظر، کتاب موردنظر خود و یا جمله‌ای زیبا یا بخشی از آنرا در قالب ویدئو‌های کوتاه به مدت 1 الی 7 دقیقه معرفی و با دیگران به اشتراک بگذارند.

طبق اطلاعات اعلام شده در این فراخوان (اینـجا)؛ شرکت افراد در این پویش فاقد هرگونه محدودیت است و همه گروه‌های سنی علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی می‌توانند در پویش «کتاب‌خوان مجازی» شرکت کنند.

متقاضیان شرکت و همراهی در این طرح سراسری می‌توانند پس از انتخاب یک جمله خواندنی و زیبا از یک کتاب، بازخوانی بخشی از یک کتاب خوانده شده و یا معرفی کامل یک کتاب پیش‌تر خوانده شده و به اشتراک گذاشتن آن در یک ویدئوی کوتاه در پویش «کتاب‌خوان مجازی» شرکت کنند.

در بخش دیگری از این فراخوان با اشاره به تهیه ویدئوهای کوتاه معرفی کتاب، خاطرنشان شده است: «زمان ویدئوهای تهیه شده می‌بایست از یک تا هفت دقیقه باشد (ویدئوها با زمان کوتاهتر بیشتر دیده می‌شوند) و اطلاعات کتاب‌ ارائه شده و معرفی کننده مشخص، صحیح و واضح باشد.»

اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل نهاد در ادامه این فراخوان در توضیح نحوه ارسال ویدئوهای آماده شده، آورده است: «علاقه‌مندان به حضور در پویش «کتاب‌خوان مجازی» می‌بایست با مراجعه به کانال ketabclip@ ، طبق شیوه اطلاع‌رسانی شده ویدئوهای تولیدی خود را ارسال کنند.»

در بخش پایانی این فراخوان ضمن تأکید بر حجم فایل‌های ارسالی که می‌بایست متناسب با انتشار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باشند، تصریح شده است: در طول سال جاری نیز در چند نوبت نسبت به ارزیابی ویدئو‌های ارسالی اقدام و از برگزیدگان تقدیر خواهد شد.  ‌

گفتنی است پویش «کتاب‌خوان مجازی» یکی از برنامه‌های مهم ترویجی کتاب و کتابخوانی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال 1395 است که پیش از این توسط علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد اعلام شده بود. (اینجـــا)

علاقه‌مندان جهت عضویت در کانال تلگرام ketabclip@ (ایــنجـا) کلیک کنید.

[ چهار شنبه 18 فروردين 1395برچسب:فراخوان, کتابخوان مجازی, پویش,

] [ 13:11 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

تشریح اهداف و برنامه‌های سال 95 نهاد در گفتگو با دبیرکل (2)

 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سال 95 را به‌عنوان سال «خواندن» معرفی کرده و از تداوم برگزاری دوره‌های مشاوره کتابدار در قالبی نو خبر داد. 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دومین بخش از مصاحبه دبیرکل نهاد به موضوعاتی همچون سال خواندن در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اقدامات متناسب در این خصوص می‌پردازد.


سال «خواندن» در نهاد کتابخانه‌ها گامی برای تقویت فرهنگ مطالعه است


مختارپور، ترویج کتابخوانی و تمامی امور مرتبط با تحقق این هدف را وظیفه همیشگی نهاد دانست. وی سال 1395 را به‌عنوان سال «خواندن» در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور معرفی کرد و در خصوص دلایل این نامگذاری اظهار داشت: بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده،‌ تمامی پژوهشگران و برنامه‌ریزان فرهنگی کشور به این مسأله اذعان دارند که در حال حاضر کشور ما با کمبود منابع مطالعاتی، به ویژه کتاب مواجه نیست؛ حتی به تعبیری می‌توان گفت مشکل عدم دسترسی به کتاب، وجود ندارد؛ البته تا سرانه‌های مطلوب کتاب، کتابخانه و مطالعه فاصله زیادی داریم، ‌اما با پیشرفت فناوری‌های جدید، امروز علاوه بر انواع کتابخانه‌ها، دسترسی به منابع از طریق تلفن‌های همراه نیز میسر است. بنابراین نمی‌توان گفت تنها مشکل، کمبود کتاب است؛‌ بلکه مشکل اصلی، کتاب نخواندن است؛ در واقع عموماً کتابخوانی در کشور ما امری رایج و متداول نیست. فرهنگ کتابخوانی باید نهادینه شود، آن زمان است که همچون بسیاری از جوامع دنیا،‌ مردم به جای اشتغال به بازی و پیامک‌های تفننی در اماکن عمومی، از هر زمانی برای مطالعه کتاب بهره می‌برند.


کتاب بخوانید و اشتیاق خواندن را به دیگران انتقال دهید


وی ادامه داد: برای تقویت و ترویج فرهنگ کتابخوانی،‌ گام اول اینست که خود را به رعایت تقاضایی که از دیگران داریم، متعهد کنیم. من نمی‌توانم خود از مطالعه کتاب دوری و در عین حال شما را به خواندن آن دعوت کنم. شما کتاب بخوانید و اشتیاق کتابخوانی را به دیگران انتقال دهید؛ البته منظور تنها خواندن کتاب نیست؛ باید مهارت‌های مطالعه و معرفی کتاب را هم آموخت؛ کتابدار خوب،‌ کتابداری است که بتواند پیوندی ناگسستنی بین مراجعه کننده و کتاب ایجاد کند تا به این ترتیب جذابیت کتاب و کتابخانه از او جدا نشود. لازمه این امر کسب مهارت‌ها و آموزش‌هایی است؛ تمامی برنامه‌های انجام شده در سال 1394 با هدف فراهم کردن مقدمات لازم برای این امر انجام شد؛ راه‌اندازی مدرسه اینترنتی خواندن، ارسال بسته‌های نورسیده‌ها و جزوات معرفی کتاب، برگزاری دوره‌های مشاوره کتابدار و مهم‌تر از همه نشست‌های کتاب‌خوان با توجه به این هدف انجام شد. در سال گذشته بیش از هزار و 50 نشست کتاب‌خوان در سراسر کشور برگزار شد؛ نشست‌هایی با این ایده، که چگونه می‌توان در مدت 5 الی 7 دقیقه،‌ کتاب را به گونه‌ای جذاب معرفی کرد.

 


دوره‌های مشاوره کتابدار به صورت مجازی برگزار می‌شود


مختارپور در اشاره به نحوه پیگیری برنامه‌های آموزشی نهاد در سال 95، بیان کرد: دوره‌های آموزشی مشاوره کتابدار، زین پس به شکل حضوری ادامه پیدا نمی‌کند؛ به این علت که در دوره‌های برگزار شده، که بسیار مورد استقبال واقع شد، با محدودیت‌های مواجه بودیم که همچنان ادامه دارد؛ به عنوان مثال، تعداد زیادی کتابخانه تک کتابدار داریم؛ کتابداران عزیز این نوع کتابخانه‌ها قادر به شرکت در هیچ دوره‌ای نخواهد بود چراکه حضور آنان به تعطیلی کتابخانه‌ها منجر می‌شود؛ در مقابل کتابخانه‌هایی هستند که افراد زیادی در آن شاغلند و امکان شرکت در تمامی دوره‌ها برایشان فراهم است؛ این مسأله گاهی شکل منطقه‌ای به خود می‌گرفت؛ یعنی گاه در یک شهرستان کسی قادر به شرکت در دوره مشاوره کتابدار نبود؛ در حالی که چه بسا در کتابخانه‌ای که تنها یک کتابدار دارد، نیاز به آموزش بیشتر است؛ از طرفی شرایط آب و هوایی در بعضی مناطق کشور به گونه‌ای است که امکان برگزاری دوره مشاوره کتابدار برای تمامی کتابداران سراسر کشور طی یکسال وجود ندارد. بنابراین هر چند این دوره‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفت و گردهمایی کتابداران از استان‌های همجوار اوقات خوشی را برای آنان پدید آورد، اما در عین حال موجب حسرت کسانی می‌شد که قادر به مشارکت در این دوره‌ها نبودند؛ با این اوصاف، با وجود امکانات فضای مجازی در نهاد، پیشنهاد شد که از سال جدید دوره مشاوره کتابدار نیز همچون مدرسه خواندن به صورت مجازی ادامه یابد و آموزش‌ها در دسترس عموم کتابداران قرار گیرد.


حضور جمعیت‌های مردمی در نماز جمعه فرصتی برای سرمایه‌گذاری فرهنگی


حضور کتابخانه‌های عمومی در نماز جمعه تهران از دیگر اتفاقات ماه‌های پایانی سال 94 بود. دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص دلایل این حضور و شیوه‌های تداوم آن در سال جدید اظهار داشت: نمازهای جمعه، یکی از مراکز فرهنگی و به تعبیر مقام معظم رهبری، قرارگاه فرهنگی است و ابعاد مختلفی دارد؛ اقامه نماز و خطبه‌های ائمه جماعت یک بُعد آن است؛ حضور مردم، خانواده‌ها و کودکان که ساعاتی را آنجا سپری می‌کنند امکان خوبی برای سرمایه‌گذاری فرهنگی است. خوشبختانه به همت مدیریت مصلی بزرگ تهران امکانات فراوانی به لحاظ نمایشگاهی، سرویس‌های فرهنگی تبلیغاتی و اجتماعی فراهم است؛ طی جلساتی با مدیران محترم مصلی تهران، تصمیم بر آن شد که به صورت نمونه در محل مصلی مشارکتی فرهنگی داشته باشیم؛ این کار از دهه فجر آغاز شد و در سال 95 با برگزاری برنامه‌هایی متنوع و متعدد در قالب معرفی کتاب، عضو‌گیری برای کتابخانه‌ها، معرفی کتابخانه‌های کشور، معرفی کتاب‌های خوب، برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی کتاب در مناسبت‌های مختلف و... ادامه خواهد یافت. امید است با تجربه این مشارکت فرهنگی در تهران، بتوانیم از اواسط سال جاری این برنامه را در سراسر کشور، متناسب با امکانات و اقتضائات گسترش دهیم.

بخش‌های بعدی گفتگو دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با روابط عمومی نهاد در روز‌های آتی منتشر می‌شود، برای دیدن بخش اول این گفتگو اینجا کلیک کنید. 

 

[ دو شنبه 16 فروردين 1395برچسب:سال خواندن، نهاد، اهداف، مختارپور، دبیر کل,

] [ 16:14 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

کتاب‌خوان مجازی فرصتی برای معرفی کتاب در شبکه‌های اجتماعی است

 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مصاحبه با روابط عمومی نهاد ضمن بیان چشم‌‌اندازی از برنامه‌های این نهاد در سال 1395 از اجرای طرح‌های جدید کتاب‌خوان همچون کتاب‌خوان ماه، مجازی، تخصصی و... خبر داد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با گذشت قریب به 22 ماه از دوره مدیریت علیرضا مختارپور در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انتشار یادداشت‌هایی از ایشان با هدف آگاهی‌رسانی از امور جاری این نهاد، به پیشنهاد روابط عمومی، دبیرکل در هفته دوم سال جاری در مصاحبه‌ای به مرورِ تفصیلی اقدامات سال گذشته به همراه دلایل و نتایج انجام آنها، همچنین طرح‌های مهم فرهنگی در سال جدید پرداخت. 

آنچه در ادامه می‌خوانید، نخستین بخش از این مصاحبه است؛ این بخش به موضوعاتی همچون اقدامات نهاد در برای تحقق شعار سال و نشست‌های کتاب‌خوان و برنامه‌های جدید کتاب‌خوان و روند پیگیری آن در سال جدید می‌پردازد.

علیرضا مختارپور ضمن تبریک فرارسیدن سال نو به تمامی همکاران مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در خصوص نامگذاری سال 95 به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» و برنامه‌های این نهاد به منظور تحقق شعار سال، اظهار داشت: در راستای تحقق شعارهای سال، دستگاه‌های مختلف،‌ مأموریت‌های متفاوتی در حوزه‌های برنامه‌ریزی، پشتیبانی، اجرا و... دارند؛ در این زمینه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دو نوع مأموریت دارد؛ نخست اینکه در راستای تبیین، ترویج، تبلیغ و زنده نگهداشتن این شعار در عرصه فرهنگی کشور تلاش کند؛‌ و گام بعد،‌ کمک به ترویج،‌ تبلیغ،‌ گسترش و تبیین آثار مکتوبی است که با موضوع اقتصاد مقاومتی از سوی نویسندگان و محققان کشور تهیه و تولید می‌شود. برای مثال چنانچه کتاب‌هایی حاوی نظریاتی برجسته در حوزه اقتصاد مقاومتی تولید شد، این آثار می‌تواند در نشست‌های کتاب‌خوان و سایر برنامه‌های ترویجی و همچنین خرید برای کتابخانه‌های مرکزی و درجه یک مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این،‌ نهاد کتابخانه‌ها به عنوان یکی از دستگاه‌های فرهنگی کشور خود را به رعایت بندهای مربوط به اجرای این شعار ملزم می‌دارد؛ به عنوان مثال،‌ حمایت از تولیدات داخلی، یکی از موضوعات حائز اهمیت در اقتصاد مقاومتی است؛ بنابراین مجموعه نهاد در صدد است که به منظور حمایت از تولید‌‌کنندگان داخلی،‌ برای تأمین تجهیزات مورد نیاز خود،‌ حتی المقدور از تولیدات داخلی استفاده کند. انضباط مالی نیز،‌ از دیگر ابعاد اقتصاد مقاومتی است؛ انضباط مالی به معنای جلوگیری از اسراف،‌ اتلاف بیت‌المال و بالا بردن میزان بهره‌وری است؛ بنابراین تلاش مجموعه نهاد بر افزایش بهره‌وری کتابخانه‌ها و ارائه بیشترین و بهترین خدمات معطوف خواهد بود. این موارد از فعالیت‌های نهاد در راستای تبلیغ و ترویج اصل شعار در سطح فرهنگ مکتوب کشور خواهد بود.

دعوت نهاد از تمامی گروه‌های خوش ذوق و جوان برای ارائه طرح‌هایی در حوزه ترویج فرهنگ خواندن


وی در خصوص برنامه نهاد در راستای مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر حضور و فعالیت گروه‌های خودجوش مردمی در حوزه‌های فرهنگی بیان کرد: نهاد کتابخانه‌ها، ‌نهادی غیر دولتی و عمومی است و امسال نیز همانند سال‌های گذشته، طبیعتاً طرح‌هایی در حوزه برنامه‌های فرهنگی با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی از سوی فعالان این عرصه به نهاد ارائه خواهد شد؛ با توجه به این مطالبه مقام معظم رهبری، از تمامی گروه‌های خودجوش، متعهد، خوش ذوق و جوانی که در این کشور مشغول به فعالیت هستند دعوت می‌کنیم طرح‌های خود را در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه با ما در میان بگذارند و بر خود وظیفه می‌دانیم که در تمامی سطوح از این طرح‌ها استقبال و حمایت کنیم.

 


رشد نشست‌های کتاب‌خوان در سطوح اختصاصی و تخصصی در سال 1395


مختارپور در خصوص برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای تحقق شعار «خواندن» در سال 1395 بیان کرد: در سال جاری ضمن تداوم برنامه‌های پشتیبان و زمینه‌ای که پیش از این نیز برگزار می‌شد،‌ چندین طرح و اقدام مهم انجام خواهد شد؛ نخست اینکه،‌ نشست‌های کتاب‌خوان در قالبی که پیش از این برگزار می‌شد،‌ ادامه خواهد داشت؛ در سطح مدرسه‌ای نیز شاهد گسترش نشست‌های کتاب‌خوان در مدارس سراسر کشور خواهیم بود؛ علاوه بر این، همانگونه که در سال گذشته کتاب‌خوان ویژه زندانیان،‌ نابینایان،‌ هنرمندان،‌ پیروان ادیان توحیدی و... برگزار شد، در سطح اختصاصی، نشست‌های کتاب‌خوان ویژه اقشار مختلف جامعه، با رشد قابل توجهی ادامه می‌یابد. از دیگر محورهای اصلی فعالیت نهاد در سال جاری، گسترش نشست‌های کتاب‌خوان تخصصی خواهد بود؛ ترویج این نشست‌ها در میان قشر تحصیلکرده کشور، تأثیر بسزایی در گسترش کتابخوانی خواهد داشت. نشست‌هایی در حوزه‌های موضوعی حقوق، فلسفه، اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی، ادبیات کلاسیک و... نمونه‌هایی از نشست‌های تخصصی کتاب‌خوان است؛ امید است برگزاری این نشست‌های تخصصی از سوی نهاد مورد استقبال دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه قرار گیرد و با گسترش فراوانی در سطح کشور روبرو شود.


برگزاری نخستین نشست کتاب‌خوان تخصصی ویژه شعر همزمان با روز بزرگداشت عطار نیشابوری


وی ادامه داد: از مهم‌ترین نشست‌های تخصصی کتاب‌خوان، نشست شعر است؛ نخستین نشست کتاب‌خوان شعر، همزمان با روز بزرگداشت عطار نیشابوری، 25 فروردین ماه، در تهران برگزار خواهد شد؛ موضوع اصلی این نشست‌ها شعر است و در خلال آن کتاب‌های شعر منتشر شده در بازار نشر، آثار ترجمه‌ای و کتاب‌های مرتبط با نقد و تحلیل شعر معرفی خواهد شد. از آنجاکه کشور ما به لحاظ ادبیات منظوم غنی‌ترین کشور جهان است، پیش‌ بینی می‌شود این نشست‌ها در سراسر کشور با استقبال گسترده‌ای روبرو شود.


برگزاری نشست کتاب‌خوان به میزبانی کتابخانه‌های سراسر کشور در سال جاری


مختارپور با اشاره به بررسی و ارزیابی نشست‌های کتاب‌خوان در سال گذشته، تصریح کرد: از آنجاکه کتابخانه، در مجموعه کاری ما نقطه ای کلیدی و حائز اهمیت است، ضروری است در برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان نیز مورد توجه قرار گیرد؛ بر این اساس در سال جاری نشست‌های کتاب‌خوان در کتابخانه‌های سراسر کشور برگزار خواهد شد؛برگزاری کتاب‌خوان به میزبانی کتابخانه‌ها، هر چند ممکن است با جمعیتی محدود آغاز شود، اما مشارکت واقعی و گسترده اعضا را به دنبال خواهد داشت و اثربخشی جلسه‌ای با محوریت کتاب بر ارتباطات فکری و فرهنگی این افراد، ارزشمند و غیر قابل انکار است.


کتاب‌خوان ماه؛ تبلیغ و ترویج 50 عنوان کتاب در طول سال


وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های نهاد در عرصه معرفی کتاب و ترویج کتابخوانی، طرح کتاب‌خوان ماه است؛ در این طرح هر ماه 4 کتاب در موضوعات عمومی از سوی نهاد ارائه می‌شود؛ معرفی و تبلیغ این کتاب‌ها از راه‌های مختلف همچون طرح در نشست‌های کتاب‌خوان،‌کتاب‌خوان مجازی،‌ طرح‌های گرافیکی در فضای مجازی،‌ جلسات نقد و بررسی و... در سراسر کشور انجام می‌شود. هرچند در هر ماه 4 کتاب معرفی می‌شود،‌ اما تبلیغ و ترویج این کتاب‌ها تا پایان سال ادامه دارد و مجموعاً در طول سال جاری به لطف خدا 50 کتاب تبلیغ و ترویج خواهد شد.


کتاب‌خوان مجازی فرصتی برای معرفی کتاب در شبکه‌های اجتماعی


دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از راه اندازی طرحی دیگر با عنوان «کتاب‌خوان مجازی» خبر داد و در این‌باره گفت: از آنجاکه امروزه امکان تصویربرداری چند دقیقه‌ای برای عموم مردم فراهم است، کتاب‌خوان مجازی در پی ایجاد فضایی است که تمامی افراد علاقمند جامعه بتوانند کتابی معرفی کرده و با دیگران به اشتراک بگذارند. بر این اساس در روزهای آتی طی فراخوانی عمومی از علاقمندان دعوت می‌شود که در قالب ویدئو‌های کوتاه، به مدت 1 الی 7 دقیقه، به معرفی کتاب مورد نظر خود بپردازند. علاقمندان می‌توانند با رعایت قواعدی که از سوی روابط عمومی نهاد اعلام خواهد شد،‌ ضمن معرفی خود و بیان اطلاعات کتاب‌شناختی اثر مورد نظر، کتاب مورد علاقه خود را با دیگران به اشتراک بگذارند؛ و یا حتی کتابی بدست گیرند و جمله‌ای زیبا از آن بخوانند؛ این ویدئو‌ها در شبکه‌های مجازی و اجتماعی منتشر و به جریانی عمومی در راستای ترویج کتابخوانی بدل خواهد شد. انتظار من این است که این طرح با استقبال روبرو و در سطحی گسترده انجام شود؛ چراکه خواندن جمله‌ای از یک کتاب و یا قطعه‌ای از یک شعر کاری ساده و کم هزینه است. کتاب‌خوان مجازی از دیگر برنامه‌های مهم ترویجی در سال 1395 خواهد بود.

بخش‌های بعدی گفتگو دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با روابط عمومی نهاد در روز‌های آتی منتشر می‌شود. 

 

 

[ یک شنبه 15 فروردين 1395برچسب:کتابخوان مجازی، دبیر کل، چشم انداز 95,

] [ 14:26 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

پیام تسلیت دبیرکل نهاد به مناسبت درگذشت آیت الله واعظ طبسی

 


دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پیامی درگذشت آیت‌الله واعظ طبسی تولیت آستان مقدس رضوی را تسلیت گفت.


به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در پی ارتحال عالم بزرگوار آیت‌الله حاج شیخ عباس واعظ طبسی تولیت ارجمند و پرتلاش آستان مقدس رضوی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پیامی درگذشت ایشان را به خانواده این عالم گرانقدر، رهبر معظم انقلاب(حفظه‌الله‌)، مردم شریف ایران به ویژه ساکنان و مجاوران مشهد مقدس و تمامی یاران و دوستداران آن فاضل اندیشمند تسلیت و تعزیت گفت. 

متن پیام دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شرح زیر است:

بسم‌ الله الرحمن الرحیم

«... ثَوَابُ اللَّهِ خَیْرٌ لِّمَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا وَلَا یُلَقَّهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ.»

«... برای آن‌ها که ایمان می آورند وکارهای شایسته می‌کنند ثواب خدا بهتر است و بدین ثواب جز صابران دست نیابند.»‏ 

(سورة قصص؛ 80)

عالم مجاهد و یار پایدار حضرت امام خمینی(قدس‌سره) و رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی)، آیت‌الله حاج شیخ عباس واعظ طبسی(رحمت‌الله علیه) بار سفر از عالم خاکی بربستند و به یاران افلاکی خود پیوستند.

این هجرت ابدی، گرچه برای ایشان که عمر با برکتشان به خدمت و پرهیزگاری گذشت سرآغاز آسایش و سعادت بهره‌مندی از همنشینی با اولیاءالله(علیهم‌السلام)، امام(رحمت‌الله علیه) و شهیدان و صالحان است و مهمانی بر خوان رحمت پروردگار کریم نصیب ابدی‌شان خواهد بود، به لطف خدا؛ اما برای بیت شریف و یاران و دوستداران، بی‌شک فراقی دشوار است که وصف آن در کلمات نمی‌گنجد؛ ضایعه‌ای که جبران آن برای نظام و انقلاب و آستان قدس رضوی تنها لطف و جبّاری خداوند را می‌طلبد.

آیت‌الله واعظ طبسی عالم فرزانه‌ای بودند که علاوه بر خدمت شایسته چهل‌ساله در بارگاه ثامن‌الحجج(علیه‌السلام)، با درایت و نیک‌اندیشی ایشان، کتابخانه آستان قدس رضوی و مجموعه کتابخانه‌های وابسته که از بزرگ‌ترین و غنی‌ترین کتابخانه‌های ایران و جهان اسلام است، امروز به شایسته‌ترین نحو اداره می‌شود و این خدمت بزرگ به میراث مکتوب و ترویج فرهنگ کتابخوانی، چون سایر خدمات خالصانه و ارزنده طول عمر بابرکتشان، به‌مثابه نوری روشن مسیر پیشِ روی سفر اخروی ایشان را منور می‌سازد و میوه‌های شیرین این درخت پربار از باغ جاودان صدقات جاریه، نصیب گوارای ذائقه جان پاک این عالم ربانی خواهد بود، ان‌شاءالله تعالی.

اینجانب به نمایندگی از همه همکاران و کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارتحال جانگداز این مجاهد نستوه، عالم دیندار و فرهنگ‌مدار را به محضر خانواده گرانقدر آن عزیز نوسفر، رهبر معظم انقلاب(حفظه‌الله‌)، مردم شریف ایران به ویژه ساکنان و مجاوران مشهد مقدس و تمامی یاران و دوستداران آن فاضل اندیشمند، تسلیت عرض می‌کنم و برای بازماندگان صبر و اجر و برای روح پاک آن عزیز، غفران و رحمت واسعه الهی را مسئلت دارم.

و من الله‌التوفیق

علیرضا مختارپور

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

گفتنی است آیت‌الله واعظ طبسی نماینده ولی‌فقیه در استان‌های خراسان و تولیت آستان قدس رضوی روز جمعه هفتم اسفند پس از شرکت در انتخابات دچار مشکل تنفسی و به اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) در مشهد منتقل شد. وی پس از یک هفته در کما بودن، بامداد جمعه چهاردهم اسفند دارفانی را وداع گفت.

[ شنبه 15 اسفند 1394برچسب:پیام تسلیت، مختارپور، دبیر کل، واعظ طبسی,

] [ 16:14 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

چگونه کودک خود را به مطالعه علاقمند کنیم؟

 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نهمین حضور خود در برنامه طلوع دانش به ارائه راهکارهایی عملی برای نهادینه سازی فرهنگ مطالعه در کودکان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،‌ علیرضا مختارپور در برنامه طلوع دانش به طرح راهکارهایی عملی برای ترغیب کودک به کتابخوانی و نهادینه‌ سازی فرهنگ مطالعه برای کودکان پرداخت. 20 نکته پیشنهادی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را در ادامه می‌خوانید:

1. به دلیل الگوپذیری شخصیت کودک، والدین باید در معرض دید کودک کتاب بخوانند.
2. فضایی هرچند محدود، برای ایجاد کتابخانه‌ای کوچک در منزل پیش‌بینی شود، تا در ذهن کودک،‌ کتاب بخشی جدایی ناپذیر از زندگی او شود.
3. در شرایط مناسب نور و دما برای کودک قصه بخوانید.
4. قصه‌خوانی از روی کتاب انجام شود؛ بیان شفاهی و اتکای صرف به حافظه، مانعی در راه آموزش ارجاع و استناد به کودک است.
5. کودک را در پیش‌بینی ادامه ماجرای داستان مشارکت دهیم؛‌ اینکار به رشد و تقویت خلاقیت در کودک کمک می‌کند.
6. کودک را به تعریف داستان‌های خوانده شده در جمع‌های خانوادگی و دوستانه تشویق کنید.
7. برای کتابخانه کودک تشخص قائل شوید؛ برای کتابخانه‌اش مُهر درست کنید، کتاب‌ها را صحافی کنید و... .
8. از سلیقه کودک برای خرید کتاب استفاده کنید و  فرزند خود را در فرآیند انتخاب کتاب برای کتابخانه‌اش سهیم کنید.
9. بُردن کودک به کتابفروشی،‌ کتابخانه، نمایشگاه کتاب و... در حافظه کودک خاطره خوشی به یادگار می‌گذارد.
10. زمان مناسبی را برای قصه‌گویی انتخاب کنید؛ بهترین زمان قصه‌گویی برای کودکان، در سنین پیش از دبستان، هنگام خواب است؛ همچنین،‌ در مناسبت‌های خانوادگی، ملی، مذهبی و... برایش داستان‌هایی با مضامین مرتبط بخوانید؛ در روز تولد، قصه تولدش را بگویید؛‌ در ایام محرم،‌ نوروز،‌ یلدا و سایر مناسبت‌ها، داستان‌هایی متناسب با سطح سواد، ‌فهم و احساس کودک، برای او تعریف کنید.
11. انتخاب لحن مناسب،‌ از نکات بسیار حائز اهمیت در قصه‌گویی است؛ چراکه "چون سروکار تو با کودک فتاد/ پس زبان کودکی باید گشاد"؛ استفاده از زبان کودکی به این معناست که لحن و صوت قصه‌گو کودکانه باشد، نه اینکه کلمات غلط تلفظ شود؛ چراکه استفاده از فرم نادرست کلمات،‌ در شیوه صحبت کردن کودک تأثیرگذار خواهد بود.
12. استفاده از شعر در قصه‌ها، خواندن کتاب‌های شعر و کاربرد لحنی آهنگین و موزون در قصه‌گویی، ‌تأثیر مثبتی بر ذهن کودک می‌گذارد.
13. برای پاسخ به س‍ؤالات کودک، در حین قصه‌گویی، بی‌حوصله نباشیم و به پرسش‌ها،‌ پاسخ دهیم.
14. از کتاب به عنوان جایزه و هدیه استفاده کنیم؛ در صورت تمایل به خرید هدایای مادی،‌ کتاب را هم ضمیمه آن کنیم.
15. از کودک بخواهیم درباره قصه‌ای که شنیده، تصاویری نقاشی کند.
16. پس از خواندن یک قصه، با مشارکت اعضای خانواده، دوستان، وسایل منزل و... قصه را بازسازی کنیم و هر فرد،‌ به ایفای نقش یکی از شخصیت‌های داستان بپردازد؛ اینکار به تقویت حافظه کودک کمک می‌کند.
17. از کودک بخواهیم یکی از شخصیت‌های داستان را انتخاب کند،‌ ما نیز شخصیت مقابل او شده و بازی کنیم.
18. برای پاسخ به سؤالات کودک،‌ حتی اگر جواب را می‌دانیم به سراغ کتاب برویم، تا به او نشان دهیم که به منظور یافتن پاسخی مناسب برای یک پرسش باید به کتاب مراجعه کرد.  
19. کتاب‌های کودک را برایش نگهداریم؛ حتی اگر کودک تمایلی ندارد،‌ کتاب‌ها را در جعبه‌ای برایش نگاهداریم، چند دهه بعد این کتاب‌ها تداعی‌گر بهترین خاطرات او خواهد بود.
20. با کتاب‌ها برای کودک خاطره بسازیم؛‌ اولین باری که کتابی را برای کودک می‌خوانیم گوشه‌ای از آن یادداشت کنیم که فرضاً "این کتاب برای اولین بار شب 10 دی 1394 برای فرزندم که 2 ساله بود، خوانده شد"؛ از کودک بخواهیم خط و یا نقشی ترسیم کند و مقابل آن یادداشت کنیم "خط کودک من شبی که این قصه را گوش داد"؛ علاوه بر این، رواج استفاده از ابزار تصویربرداری، کار را آسان کرده،‌ می‌توانیم از کودک با کتابش عکسی بگیریم و تاریخ مطالعه را یادداشت کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید بر اینکه موارد مطرح شده تنها قالب و ملزومات ظاهری را دربر می‌گیرد، صحبت در خصوص محتوا، کتاب مناسب نسبت به سن،‌ جنس و سطح سواد و نیز چگونگی انتخاب آن را به جلسات آتی این برنامه موکول کرد.

در ادامه مختارپور با معرفی کتاب «دختر پرتقال» نوشته یوستین گردر، درباره نویسنده این اثر گفت: یوستین گردر متولد 1952، نویسنده‌ای نروژی و معلم فلسفه است. در آثار این نویسنده، ‌افکار فلسفی به زبانی ساده و روان آمده است. «زندگی کوتاه است»، «مایا» و «دنیای سوفی» که به بیش از 50 زبان دنیا ترجمه شده است، از جمله آثار مشهور وی می‌باشد. در حال حاضر سه ترجمه از این کتاب در بازار نشر موجود است؛‌ ترجمه مهرداد بازیاری از سوی انتشارات هرمس؛ ترجمه مهوش خرمی‌پور از سوی انتشارات کتابسرای تندیس؛ و ترجمه امید اقتداری از سوی انتشارات تهران.

وی افزود: «دختر پرتقال»، رمانی 160 صفحه‌ای است، که در سال 2003 منتشر شد. این کتاب روایت گر ‌داستان گئورگیوس، پسر پانزده ساله ایست که پدرش را از دست داده و 11 سال پس از مرگ پدر،‌ دفترچه یادداشت او را پیدا می‌کند. پدر که در این دست نوشته‌ها گئورگیوس را مورد خطاب قرار داده است، از خاطره آشنایی با دختر پرتقال (دختری که در دستانش پاکتی از پرتقال بود) برایش می‌گوید؛ در خلال این داستان مسائلی همچون مفهوم زندگی، سرمنشأ انسان و آغاز و انجام زندگی بشر، با نثری شیرین و لطیف،‌ به دور از پیچیدگی‌های مباحث فلسفی بیان شده است.

این برنامه را اینجا ببینید.

[ شنبه 19 دی 1394برچسب:مطالعه، کودکان ، عادت، مختارپور,

] [ 16:6 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

پیام تسلیت دبیرکل نهاد به مناسبت شهادت مظلومانه آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر

 

 

علیرضا مختارپور در پیامی شهادت مظلومانه آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان به دست حکام آل‌سعود را تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتاب‌های عمومی کشور در پی شهادت مظلومانه آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان به دست حکام آل‌سعود، در پیامی به نمایندگی از طرف کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ضمن محکومیت این اقدام، مراتب تسلیت خود را به محضر مبارک حضرت ولی عصر(عج‌الله‌تعالی فرجه‌الشریف)، رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) و همه مسلمانان حق‌طلب جهان تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شرح زیر است:

    «باسمه‌تعالی»

«وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبیلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاء وَلَکِن لاَّ تَشْعُرُونَ»

و به کسى که در راه خدا کشته شده مرده مگویید، بلکه اینان زنده‌هایى هستند ولى شما درک نمی‌کنید.
                                                                                                     (سورة مبارکة بقره، آیة 154)


ظلم و بی‌کفایتی‌های انکارناپذیر آل‌سعود در تدبیر ادارة مقدس‌ترین شهر مذهبی و قبلۀ مسلمانان جهان موجب شد، صدای حق‌طلب و ندای حق‌جوی عالم مظلوم و رهبر بصیر شیعیان عربستان، شیخ نمر باقر النمر، در افشای ماهیت حقیقی حاکمان جور، بر ایشان سخت گران آید، چراکه مخالفان شیخِ شهید، به سنت همیشگی هراس باطل از شمشیر برندة حق، تنها چاره را در خاموش کردن این بزرگوار دیدند که همواره سعی بر آگاه‌سازی دیگران داشت و هرگز از بیان حقی که می‌دانست، فروگذار نکرد و در راه ظلم‌ستیزی، تا پای بذل جان، محکم و باایمان، استوار ایستاد. او به‌راستی از مصادیق عالمانی است که امام صادق(علیه‌السلام) در وصفشان می‌فرمایند: «لَنْ تَبْقَى الاَرْضُ اِلاّ وَ فیها عالِمٌ یَعْرِفُ الْحَقَّ مِنَ الباطِلِ؛ هرگز زمین باقى نمى‌ماند، مگر آن که در آن عالمی وجود دارد که حق را ازباطل مى شناسد» و چه زیانکار ظالمان جهولی باشند آنان که غرق در کجراهة گمراهى، چنین نعماتی را کفران کنند.

بی‌شک اقدام مذبوحانه در این شهادت مظلومانه، منتج به نتیجة مبارک روشنگری بیش از پیش چهرة در نقاب ظالمان بی‌منطق و مدعیان دین مبین اسلام از سویی و ترویج آرمان‌ها و ارزش‌های مسلمانان راسخ و مؤمنان راستین در نزد جهانیان و بازتولید موج عظیم بیداری اسلامی از سوی دیگر خواهد بود که این زیباترین و تسلی‌بخش‌ترین میوة شیرین درخت پرثمر شهادت است ان‌شاءالله تعالی.

اینجانب به نمایندگی از طرف تمامی کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی کشور شهادت این اندیشمند پرهیزگار را به محضر مبارک حضرت ولی عصر(عج‌الله‌تعالی فرجه‌الشریف)، رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) و همة مسلمانان حق‌طلب جهان تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم راه پُرافتخار این شهید عالی‌مقام، در سایة الطاف حضرت حق و نگاه ویژة ولی عصر(عج‌الله‌تعالی فرجه‌الشریف) و ولایت روشنگر ولی‌فقیه(مد‌ظله‌العالی) ادامه یابد و دست قدرت حکیم منتقم حقیقی،  انتقام خون این کشتة مظلوم راه حق را از دشمنان حقیقت بگیرد که او بهترین انتقام‌گیرنده است.

                                                                                                        و من‌الله ‌التوفیق
                                                                                                      علیرضا مختارپور

 

[ سه شنبه 15 دی 1394برچسب:پیام تسلیت, مختارپور, دبیر کل, شیخ نمر,

] [ 8:3 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

کتاب‌خوانی یکی از ابعاد بسیار مهم سبک زندگی اسلامی است

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با ائمه‌ جمعه‌ سراسر کشور، عادات و روش‌های خوب زندگی همچون کتاب‌خوانی را یکی از ابعاد بسیار مهم سبک زندگی اسلامی دانستند.

به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظّم انقلاب اسلامی صبح امروز دوشنبه چهاردهم دی در دیدار با ائمه‌ جمعه‌ سراسر کشور با تأکید بر اینکه هدایتگری فرهنگی بنیانی‌تر از هدایتگری سیاسی است، خاطرنشان کردند: یکی از اهداف اصلی دشمنان اسلام و ملت ایران، تغییر فرهنگ و اخلاق مردم به‌ویژه سبک زندگی آنان است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ابعاد مختلف سبک زندگی اسلامی افزودند: «ادب» و دوری از هتاکی حتی در صحبت با مخالفان یکی از مسائل مهم در سبک زندگی اسلامی است که تلاش زیادی برای مقید نبودن مردم به ادب انجام می‌گیرد که متأسفانه در برخی موارد هم موفق بوده‌اند.

ایشان، عادات و روش‌های خوب زندگی همچون کتاب‌خوانی را یکی دیگر از ابعاد بسیار مهم سبک زندگی اسلامی دانستند و گفتند: باید مردم و جوان‌ها را تشویق به کتاب‌خوانی و نخبگان را تشویق به تولید کتاب کرد و شاید بتوان در محل‌های نماز جمعه در هر شهر، مرکز ارائه و نمایش کتاب‌های خوب و به‌روز و مطلوب ایجاد کرد.

[ سه شنبه 15 دی 1394برچسب:کتابخوانی, سبک اسلامی، رهبر,

] [ 7:59 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

مطالعه 5 کتاب با موضوع سیره پیامبر(ص)

 

علیرضا مختارپور در برنامه طلوع دانش به مناسبت ولادت حضرت رسول اکرم(ص) به معرفی آثاری با موضوع زندگی و شخصیت پیامبر اعظم(ص) پرداخت.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، روز یکشنبه (6 دی ماه) برنامه «طلوع دانش» برای هفتمین بار میزبان دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود. طی این برنامه علیرضا مختارپور به مناسب ولادت حضرت رسول اکرم(ص) به معرفی کتاب‌هایی با موضوع زندگی و شخصیت پیامبر اعظم(ص) پرداخت.

«قاف»، اولین کتاب از مجموعه کتاب‌های انتخابی از سوی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود. وی در معرفی این اثر گفت: نام کتاب برگفته از اولین آیه پنجاهمین سوره قرآن است؛ " ق ۚ وَالْقُرْ‌آنِ الْمَجِیدِ؛ بَلْ عَجِبُوا أَن جَاءَهُم مُّنذِرٌ‌ مِّنْهُمْ فَقَالَ الْکَافِرُ‌ونَ هَـٰذَا شَیْءٌ عَجِیبٌ "؛ در تفسیر این آیه بعضی مفسرین معتقدند که قاف، به پیامبر اکرم(ص) اشاره دارد؛ این آیه مبین آنست که مردم از بعثت بشارت دهنده و بیم دهنده‌ای از میان خود، در شگفتند.

وی ادامه داد: این کتاب بازنویسی سه کتاب کهن است؛ کتاب «تفسیر سورآبادی» که در قرن پنجم منتشر شد؛ کتاب «شرف النبی» در قرن ششم؛ و کتاب «سیرت رسول الله» در قرن هفتم؛ موضوع هر سه کتاب زندگی و شخصیت پیامبر اکرم(ص) است. باسین حجازی، محقق و ویراستار ادیب «قاف»، تلفیقی از سه کتاب مذکور را با تمرکز به وقایع مربوط به پیامبر اسلام و با توجه به دو ویژگی تصویر سازی و گفتگو، در 1164 صفحه فراهم آورده است. این کتاب، که به بازخوانی زندگی پیامبر(ص) می‌پردازد، سال جاری از سوی مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب منتشر و تاکنون 3 بار تجدید چاپ شده است. در تدوین این کتاب، حجازی برای سنجش سندیت روایات سه کتاب مذکور، از کتاب «سیره صحیح پیامبر بزرگ اسلام »، ترجمه کتاب «الصحیح من سیره النبی الاعظم(ص)» نوشته سیدجعفر مرتضی عاملی استفاده کرده است. در حال حاضر از این کتاب 35 جلدی، سه ترجمه فارسی موجود است؛ ترجمه‌ای با عنوان «سیره صحیح پیامبر بزرگ اسلام» در دو جلد؛ ترجمه‌ای با عنوان «سیرت جاودانه» در دو جلد؛ و ترجمه‌ای 12 جلدی که به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه انجام شده و خواندن آن به علاقمندان مطالعات تاریخی و تحقیقی توصیه می‌شود.

«محمد» عنوان دومین کتابی است که مختارپور در برنامه طلوع دانش به معرفی آن پرداخت. وی درباره این کتاب گفت: «محمد»، رمانی پیرامون زندگی پیامبر اسلام(ص) است. این کتاب، نوشته ابراهیم حسن بیگی، در 288 صفحه توسط انتشارات مدرسه منتشر شده است. ویژگی خاص کتاب اینست که، راوی داستان یک یهودی است که برای ترور پیامبر به مکه اعزام می‌شود؛ در طول سفر، این فرد موظف به تنظیم گزارش است؛ «محمد» مجموعه‌ای از 15 گزارش، یک مقدمه و یک سرانجام است؛ این گزارش‌ها که بر اساس عقاید، نیات و مشاهدات راوی تنظیم می‌شود از تأثیرگذاری تدریجی شرایط بر وی و تحول درونی او حکایت دارد. این کتاب زیبا و خوشخوان تاکنون به زبان‌های انگلیسی، عربی، ترکی استانبولی و ازبکی ترجمه شده است.

در ادامه این برنامه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در معرفی کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده» بیان کرد: بیش از دو دهه پیش، برنامه‌ای با عنوان «از سرزمین نور»، که ترکیبی از گفتار و نمایش بود، از صدای جمهوری اسلامی پخش می‌شد؛ کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده» نوشته محمدرضا سرشار، ویراست متون همان برنامه است و زندگی پیامبر را از تولد تا هجرت روایت می‌کند. این کتاب که ابتدا از سوی انتشارات به نشر و در حال حاضر از سوی انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود، برنده جوایز متعددی است و تاکنون به زبان‌های انگلیسی، ترکی استانبولی و اردو ترجمه شده است.

«سیری در سیره نبوی» نوشته شهید استاد مرتضی مطهری، کتاب دیگری بود که دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به معرفی آن پرداخت. وی درباره این کتاب گفت: «سیری در سیره نبوی» مجموعه‌ای از چند مقاله و سخنرانی استاد شهید مرتضی مطهری طی سال‌های 1346-1348 است. در این کتاب شهید مطهری به تفاوت بین سِیر و سیره اشاره می‌کند و به اعتقاد وی توجه به سیره پیامبر حائز اهمیت است. کتاب به بیان اصول اخلاقی و رفتاری زندگی پیامبر اکرم(ص) می‌پردازد.

«درس‌های پیامبر اعظم (ص)»، از دیگر آثار معرفی شده در این برنامه بود. این کتاب در 278 صفحه شامل گزیده‌ای از بیانات آیت الله خامنه‌ای در دوران رهبری ایشان، درباره‌ شخصیّت، ویژگی‌ها، و بعثت نبیّ مکرّم اسلام(ص) است.

در ادامه این برنامه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به این سؤال که "با توجه به منابع مکتوب موجود، آیا هنوز زوایایی از زندگی پیامبر مغفول مانده است یا خیر"، تصریح کرد: در حوزه مسائل تاریخی تاکنون کتب زیادی توسط مسلمانان و غیرمسلمانان تدوین شده است؛ اما شاید هنوز برخی موضوعات نیاز به توجه بیشتری داشته باشد؛ نخست اینکه، درست است در حال حاضر منابع بسیاری داریم، اما کمبود منابعی با طرح نمایی کلی از چگونگی تأثیرگذاری حوادث اسلام بر جهان، احساس می‌شود. علاوه بر این، بازنویسی و ارائه آثاری از زندگی پیامبر متناسب با اقشار مختلف با سطوح متفاوتی از سواد و همچنین استخراج قواعدی از سیره ایشان به منظور کاربرد در زندگی ضروری می‌نماید.

این برنامه را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.

علاقمندان می‌توانند روزهای یکشنبه ساعت 8:30 صبح، برنامه طلوع دانش را از شبکه چهار مشاهده کنند.

[ چهار شنبه 9 دی 1394برچسب:مختارپور, پیامبر اسلام, معرفی, کتاب, طلوع دانش,

] [ 13:45 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

حضور دبیرکل نهاد در برنامه «طلوع دانش» شبکه چهارم سیما

 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در برنامه «طلوع دانش» شبکه چهار سیما حضور خواهد یافت و در دو بخش با موضوع «تمدن ایرانی و اسلامی را بهتر بشناسیم» و «فوائد مطالعه و معرفی کتاب» صحبت خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ساعت 8 روز دوشنبه شانزدهم آذر در برنامه «طلوع دانش» شبکه چهارم سیما حضور یافته و در دو بخش؛ «تمدن ایرانی و اسلامی را بهتر بشناسیم» و « فوائد مطالعه و معرفی کتاب» صحبت خواهد کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تاکنون در دو قسمت از برنامه «طلوع دانش» شبکه چهارم سیما حضور یافته است. مختارپور در هر برنامه به بررسی وضعیت کتاب و کتابخوانی در ایران می‌پردازد و از موانعی که باعث می‌شود افراد میل کمتری به کتابخوانی داشته باشند سخن می‌گوید. ذکر فواید مطالعه، آداب و تکنیک‌های مطالعه از دیگر بخش‌های صحبت‌های او در برنامه طلوع دانش است.

علاقمندان می‌توانند دوشنبه‌ها ساعت 8 صبح برنامه طلوع دانش را از شبکه چهار مشاهده کنند و یا با مراجعه به صفحه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سایت آپارات (اینجا) به تماشای صحبت‌های دبیرکل نهاد بنشینند.

[ یک شنبه 15 آذر 1394برچسب:شبکه 4، طلوع دانش، دبیرکل نهاد,

] [ 16:42 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

دوشنبه‌ها با دبیرکل کتابخوان نهاد

 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور روزهای دوشنبه در برنامه «طلوع دانش» شبکه چهار سیما به بررسی وضعیت کتاب و کتابخوانی می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،‌ چند هفته‌ای می‌شود که علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در برنامه «طلوع دانش» شبکه چهار سیما به عنوان کارشناس حوزه کتاب و کتابخوانی حضور دارد. شروع حضور ایشان در این برنامه به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار بود که  استقبال مخاطبان و عوامل برنامه، دلیل حضور مجدد ایشان در این برنامه شد. (برنامه هفته اول: اینجا)

وی در هر برنامه به بررسی وضعیت کتاب و کتابخوانی در ایران می‌پردازد و از موانعی که باعث می‌شود افراد میل کمتری به کتابخوانی داشته باشند سخن می‌گوید. ذکر فواید مطالعه، آداب و تکنیک‌های مطالعه از دیگر بخش‌های صحبت‌های او در برنامه طلوع دانش است. (برنامه هفته دوم:اینجا

علاقمندان می‌توانند دوشنبه‌ها ساعت 8 صبح برنامه طلوع دانش را از شبکه چهار مشاهده کنند و یا با مراجعه به صفحه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سایت آپارات (اینجا) به تماشای صحبت‌های دبیر کل نهاد بنشینند.

[ سه شنبه 10 آذر 1394برچسب:دبیرکل، طلوع دانش، مختارپور,

] [ 17:12 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

«مدرسه اینترنتی خواندن» افتتاح شد

 

مراسم آغاز به کار «مدرسه اینترنتی خواندن» با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی تهران (پارک‌شهر) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نخستین دوره «مدرسه اینترنتی خواندن» با حضور علیرضا مختارپور، دبیر‌کل نهاد؛ دکتر مهردخت وزیرپور کشمیری، مشاور دبیرکل؛ امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات؛ جمعی از مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اهالی رسانه، صبح امروز، دوشنبه 9 آبان در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی تهران (پارک شهر) برگزار شد.

«مدرسه اینترنتی خواندن» با توجه نامگذاری سال 1395 به نام سال «خواندن» از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای تلاش جهت آشنایی و الفت بیشتر کتابداران با «خواندن» و به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها، مطالعات و پژوهش‌ها و همچنین ایجاد محلی برای آموختن، دانستن فردی و جمعی و همگامی ذهنی کتابداران برای فعالیت در عرصه خواندن، راه‌اندازی شده است.

ارائه طیف وسیعی از برنامه‌‏ها و محتواهای دانشی و مهارتی در حوزه‌‏ها و موضوعات مختلف، هزینه‌های کم آموزشی، برطرف شدن محدودیت‌ها و تسهیل شرایط شرکت در دوره‌های آموزشی، امکان تنظیم زمان آموزش متناسب با شرایط هر شرکت کننده، امکان برقراری تعامل میان فراگیران و آموزندگان، ایجاد تمرکز و فرصت بیشتر برای آموختن، یادگیری مهارت‌های گوناگون در کنار آموزش‌های اصلی و نزدیک شدن به آشنایی با دانش و مهارت خواندن از جمله اهداف مدرسه اینترنتی خواندن است.

گفتنی است در پایان این جلسه، علیرضا مختارپور به عنوان نخستین شرکت‌کننده «مدرسه اینترنتی خواندن» در این سامانه نام‌نویسی کرد.

[ سه شنبه 10 آذر 1394برچسب:مدرسه، اینترنتی، خواندن، نهاد کتابخانه ها,

] [ 17:8 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

کتابداران با آرمان‌های امام‌خمینی(ره) تجدید میثاق کردند.

 

مراسم تجدید میثاق مسئولان، کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی، صبح امروز (24 آبان ماه) در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در ابتدای این مراسم، کتابداران و مسئولین با نثار تاج گل و قرائت فاتحه، با آرمان‌های حضرت امام‌خمینی(ره) تجدید میثاق کردند و یاد و خاطر امام و شهدا را گرامی داشتند.

در این مراسم سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ محمد اله‌یاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد؛ مجید غلامی‌جلیسه، دبیر هفته کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمود آموزگار، رئیس هیأت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران؛ علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و جمع کثیری از ناشران، کتابداران، مسئولان و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور حضور داشتند.

در این مراسم علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: «نقطه اساسی و ممیزی انسان تفکر اوست. فلاسفه و علما اثبات کرده‌اند، هرچه قدرت استفاده از زبان و درک انسانی وسیع‌تر باشد، دایره تفکر گسترش می‌یابد.»

وی با بیان اینکه تفکر نوعی محاوره با خود است افزود: «برای گسترش زبان، راهی جز کتابت و خواندن نیست. همچنین برای داشتن جامعه بهتر، باید بخوانیم، بنویسیم و این اصول را ترویج دهیم.»
مختارپور گفت: «از آنجاییکه بسیاری از وجوه شخصیتی حضرت امام(ره) پنهان مانده است، امیدوارم همکاران من در کتابخانه‌های عمومی عزمی جزم برای جبران این شناساندن شخصیت والای ایشان به جامعه داشته باشند.»

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در پایان گفت: «ما از همین جا پیمان می‌بندیم، از روز 19 دی که مرحله جدیدی در نهضت اسلامی بود، تا روز ۱۵ خرداد، یک دوره مطالعاتی ترویج زندگی و آثار حضرت امام با تکیه بر وصیت‌نامه سیاسی الهی ایشان داشته باشیم.»

در ادامه این مراسم عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: «امام تنها یک رهبر سیاسی و اجتماعی دوران معاصر نبود، امام تنها زعیم جهان اسلام نبود، امام یکی از بزرگان وحدت‌طلب بود.»

عضو هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان شاخصه‌های بزرگان اهل قلم افزود: «تعداد آثار، زمان شروع، موضوع آثار و عمق اثر از جمله موارد مورد بحث در این زمینه است. امام ۵۰ جلد کتاب دارند و از 27 سالگی شروع به نگارش کردند. همچنین آثار ایشان در حوزه‌های گوناگون علمی چون فقه، اصول، فلسفه، عرفان، شعر و اخلاق نگاشته شده که تنوع عظیمی از لحاظ مضامین در آنها وجود دارد.» 

صالحی با بیان اینکه امام(ره) در تمام آثار ارائه شده، نقطه عطف جدیدی در حوزه دانش ایجاد کردند، ادامه داد: «امام در تمام آثار خود مبتکر، با کتاب‌سازی و شبه‌کتاب کار کردن به شدت مخالف بودند.»

معاون فرهنگی وزیر ارشاد افزود: «متاسفانه وجه سیاسی و زعامت دینی امام، پرده‌ای را بر وجوه علمی و دانشی ایشان افکنده است؛ که این موضوع نه فقط در حوزه عمومی، بلکه در حوزه تخصصی و حوزه‌های دینی نیز دیده می‌شود.»

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر توجه به عمق افکار امام خمینی(ره) تاکید کرده‌اند، گفت: «امیدوارم در هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار فرصتی ایجاد شود تا وجوه شخصیتی کمتر شناخته شده ایشان چهره‌گشایی شود.»

صالحی در خاتمه سخنان خود با اشاره به توصیه امام(ره) به خانواده و فرزندان شهدا اشاره کرد و گفت: «براساس گفته امام، زندگی زیر چتر علم و آگاهی آنقدر شیرین و انس با کتاب و قلم و اندوخته آن، آنقدر خاطره‌آفرین و پایدار است که همه تلخ‌کامی‌ها و ناکامی‌های دیگر را از بین می‌برد. امام معتقد بودند بشریت با همه پیشرفت‌هایش در علوم و فنون هنوز در گهواره طفولیت دانش است و تا رسیدن به بلوغ کامل راه طولانی در پیش دارد.»

[ شنبه 23 آبان 1394برچسب:تجدید میثاق، کتابدارن، امام خمینی,

] [ 17:48 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

پوری سلطانی درگذشت

 

به گزارش لیزنا، استاد پوری سلطانی، بنیانگذار کتابداری نوین ایران، ساعتی پیش درگذشت.

 

سید ابراهیم عمرانی شاگرد پوری سلطانی در حالی که در نخستین کنگره متخصصان علوم اطلاعات ایران درباره خدمات استاد پوری سلطانی در کتابداری ایران سخن می گفت اعلام کرد: وی ساعتی پیش در حالی که حال عمومی وی در روزهای پیشین مساعد نبود دار فانی را وداع گفت.

 

حاضران که از شنیدن این خبر در نخستین کنگره متخصصان علوم اطلاعات منقلب شده بودند با قرائت فاتحه یاد این استاد بزرگ را گرامی داشتند.

 

زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر استاد پوری سلطانی متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

استاد پوری سلطانی متولد سال ۱۳۱۰ و از پایه گذاران علوم کتابداری و اطلاع رسانی نوین در کشور بود. سلطانی جایزه ترویج علم ایران را از سوی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران دریافت کرده است. وی پایه گذار مرکز ملی خدمات کتابداری بود. سابقه عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران را داشت و همچنین عضو هیئت علمی کتابخانه ملی ایران بود.

[ یک شنبه 17 آبان 1394برچسب:پورس سلطانی, درگذشت,

] [ 13:27 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

رونمایی از تنها کتابخانه سیار کانتینری کشور

کتابخانه سیار خراسان رضوی همزمان با مراسم آغازین هفدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد رونمایی شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، همزمان با شروع به کار هفدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران و با حضور صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر صالحی امیری، مشاور رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اکبری، مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و دیگر مدیران استانی مراسم رونمایی از کتابخانه سیار خراسان رضوی برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در این خصوص گفت: کتابخانه سیار به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با هزینه بیش از پنج میلیارد ریال تجهیز و راه اندازی شده است.

حسین اکبری افزود: این کتابخانه تنها کتابخانه سیار در خراسان رضوی و نخستین کتابخانه کانتینری در کشور است.

وی ادامه داد: کتابخانه سیار مجهز به سه هزار جلد کتاب برای گروههای سنی مختلف، ظرفیت 10 هزار جلد کتاب را دارد.

او گفت: پس از تهیه نقشه راه، این کتابخانه به روستاهای استان خراسان رضوی اعزام می شود.

هفدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران با حضور 500 ناشر ملی و استانی تا روز 12 آبان ماه در مشهد برپا است
 
 
 

[ شنبه 9 آبان 1394برچسب:کتابخانه سیار، مشهد، اولین,

] [ 13:52 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

دیدار دبیرکل نهاد با کتابداران استان خراسان رضوی

 


دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صبح امروز (15 شهریور ماه) با کتابداران استان خراسان رضوی دیدار و گفتگو کرد.


به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد صبح امروز (15 شهریور ماه) به همراه روح‌ الله هاشمی ذاکر مشاور دبیرکل؛ امین متولیان معاون برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات؛ محمد جوهرچی مدیرکل پژوهش و نوآوری؛ هوتن والی نژاد مدیرکل عمرانی و محمدهادی ناصری طاهری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد با کتابداران استان خراسان رضوی دیدار و گفتگو کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صبح امروز (15 شهریور ماه) به منظور حضور در آیین افتتاح نخستین دوره آموزشی «مدرسه تابستانی خواندن» و دیدار با کتابداران استان خراسان رضوی، به این استان سفر کرد. وی در این دیدار ضمن بیان وضعیت فعلی نهاد کتابخانه‌ها، به برخی از مشکلات اشاره و با تأکید بر همکاری و همدلی کتابداران در جهت دستیابی به آینده‌ای رو به رشد اظهار امیدواری کرد. 

گفتنی است، در راستای تحقق وعده دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مبنی بر سفر به تمامی استان‌های کشور به منظور آگاهی از وضعیت کتابخانه‌ها و دیدار با کتابداران، خراسان رضوی پانزدهمین مقصد وی برای بازدید بود.  

علیرضا مختارپور در دوره جدید فعالیت‌های نهاد، در سفر به 14 استان اردبیل، آذربایجان غربی، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، تهران، هرمزگان، قم، همدان، قزوین، مرکزی، کرمان، گلستان و کرمانشاه ضمن بازدید از کتابخانه‌های عمومی در شهرهای مختلف این استان‌ها، در گفتگو با کتابداران این کتابخانه‌ها، از نزدیک با مشکلات، انتقادات و پیشنهادات آنها نیز با خبر شد.

[ یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:دبیر کل, مختارپور, مشهد, کتابدارن,

] [ 16:48 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

یک مبلغ واقعی کتاب باشیم

سلام دوستان و همکاران گرامی بنده کتابدار کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب هستم  از اونجای که خودم عاشق کتاب خوندم  خدا را شکر می کنم که توفیق خدمت در  مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور را به من داد.  اجازه بدید یک ایده جالب را به شما بگم من خودم هر جا که می رم مهمونی ، عروسی، توی قطار ، توی تاکسی و خلاصه هر جا که به غیر خودم کسی دیگه هم هست شروع می کنم از مزایای کتاب خواندن تعریف کردن و اینکه کتاب خواندن چه قدر می تو نه توی زندگی افراد ماثر باشه و یک ضامن قوی است برای تبدیل شدن آدم به انسان. چند وقت پیش برای یک کاری توی شهر زنگ زدم آژانس یک ماشین خواستم راننده که آمد دنیالم یک آقای حدود 40 ساله بود. وقتی که توی ماشینش نشستم ازش پرسیدم چند تا بچه داره و وقتی فهمیدم یک دختره 16 ساله و یک پسره 8 ساله داره شروع کردم از مزیت عضویت در کتابخانه براش توضیح دادن و اینکه رابطه زیاد بچه ها با شبکه های مجازی و موبایل و غیره چه قدر می تونه خطرناک باشه. توی اون 10 دقیقه که من مسافرش بودم یک ریز از این مسایل حرف زدمو اون بنده خدا هم گوش داد. امروز که توی کتابخانه مشغول کار بودم دیدم همون راننده به دو تا بچه اش و همسرش اومدن کتابخانه و بچه هایش را عضو کرد و براشون کتاب گرفت به نظر من همین یک کاری که من کردم علاوه بر وظیفه ام ثواب زیادی را برای من داره چون اگه همین دو  نفری که توی کتابخانه عضو شدن در آینده کار مثبتی را انجام بدن که نتیجه اش کتاب خواندش باشه منم توی ثوابش سهیمم حتی اگه توی این دنیا نباشم  این را گفتم که به همکارنم پیشنهاد کنم اگه تک تک ما توی جمع های فامیلی توی قطار ، هماپیما، اتوبوس و... یک مبلغ کتاب باشیم چه قدر می توانیم توی ترویج فرهنگ  کتاب و کتابخوانی سهیم باشیم. حساب کنید تقریبا 6000 هزار کتابدار هر کتابدار متوسط با 500 نفر در جمع های مختلف این تبلغ را بکنه میشه 3 میلیون نفر که این خودش یک شروع عالیه. پس از همین امروز شروع کنید

[ سه شنبه 10 شهريور 1394برچسب:مبلغ, کتاب, کتابدار,

] [ 11:37 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

اهم فعالیت های اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین در سال 1393 و 1394

(هفته دولت گرامی باد)

اهم فعالیت های اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین در سال 1393 و 1394

عمرانی:

  1. 1.     موزاییک نمودن محوطه کتابخانه به مساحت 100 مترمربع و پیاده رو کتابخانه به مساحت 40 مترمربع با همکاری شهرداری شهر نقاب به مبلغ 4،000،000 چهار میلیون تومان
  2. 2.       تشکیل انجمن خیرین کتاب شهرستان و برگزاری 5 جلسه انجمن در محل کتابخانه عطاملک
  3. 3.       واریز مبلغ 40،000،000 چهل میلیون تومان توسط همسر مرحوم حاج غلامرضا نقابی به حساب انجمن خیرین کتاب
  4. 4.     تجهیز سالن مطالعه و اجتماعات کتابخانه مسروری به مبلغ 30،000،000 میلیون تومان توسط خیر نمونه استانی جناب آقای مسروری
  5. 5.       جذب اعتبار تملک و دارایی به مبلغ 16000000 ریال
  6. 6.       جذب نیم درصد از درآمد شهرداری به مبلغ 136000000ریال

7-      اهدای حداقل 1000000 یک  میلیون تومان کتاب کمک درسی و غیر درسی به کتابخانه های عمومی شهرستان از طرف اعضا

حوزه انجمن:

1-     برگزاری 8 جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان

 حوزه کتابخانه ها:

1-     برگزاری جشن کتاب شهرستان با موضوعیت تقدیر از برگزیدگان هفته کتاب مورخ 29/08/93

2-     برگزاری مسابقه نقاشی با حضور بچه های مهد کودک رنگین کمان شهر نقاب به مناسبت هفته کتاب

3-   برگزرای مسابقه بزرگ نقاشی ویژه خردسالان با حضور اعضای شورای اسلامی بخش عطاملک و توزیع بسته های فرهنگی در بین دانش آموزان و اهدای جوایز نفیس به برگزیدگان و مربیان پرتلاش آنان.

4-     همایش پیاده روی خانوادگی با همکاری اداره ورزش شهرستان مورخ 30/08/93 به مناسبت هفته کتاب

5-     برگزاري جلسات نقد و بررسي كتب مؤلفين شهرستان با حضور مؤلفين و صاحب نظران شهرستان؛

6-   برگزاری نمایشگاه کتاب  و محصولات فرهنگی و عکس عاشورایی در محل نگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان به مناسبت هفته کتاب

7-     تهیه و توزیع  بروشور معرفی  اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین و برگزاری مسابقه پیامکی

8-   برگزاری شب شعر دفاع مقدس در محل کتابخانه عمومی مسروری با حضور مسئولان شهرستانی و شاعران شهرستانهای جوین- جغتای و سبزوار

  

9-     تشکیل انجمن ادبی ققنوس و تشکیل 60 جلسه

10- انتشار اولین گاه نامه ادبی و فرهنگی ققنوس(ویژه عید سعید فطر)

11- برگزاری نمایشگاه کتاب انقلاب در کتابخانه عطاملک جوینی به مناسبت 36 بهار انقلاب

12- برگزاری مسابقه نقاشی به مناسبت دهه فجر

13- برگزاری مسابقه وهابیت در سطح شهرستان

14- برگزاری نمایشگاه کتاب در حکم آباد به همت کتابخانه عمومی شادروان امیر  مسروری به مناسبت دهه فجر

15- برگزاری شب شعر انقلاب در شهر نقاب

16- برگزاری نمایشگاه  رونمایی  از کتب کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب با موضوع کتاب، کتابخوانی، کتابخانه و کتابدار به مناسبت 17 اسفند سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشوردر محل ساختمان کتابخانه

17- اجرای طرح بهار مطالعه در کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب

18- راه اندازی ایستگاه مطالعه در اداره ثبت و اسناد ،آموزش و پرورش،بخشداری مرکزی

19- اهدای بسته های همت(کتاب و نرم افزار) به کانون های فرهنگی و هنری مساجد و حلقه های صالحین تعداد 30بسته

20- معرفی کتاب در جلسات شورای اداری شهرستان

 

[ شنبه 7 شهريور 1394برچسب:هفته دولت، فعالیت ها، اداره کتابخانه های عمومی، جوین,

] [ 17:2 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

بیشترین و کمترین سرانه خواندن کتاب در جهان

کتاب بهترین دوست انسان است. سخنی که از کودکی در گوشمان کرده اند، گرچه متاسفانه در ایران سرانه مطالعه زیاد بالا نیست اما با این حال زیاد هم بد نیست… حال می خواهیم به کشورهایی اشاره کنیم که آمار و ارقام جالبی در مورد سرانه مطالعه در آنان به چشم می خورد.

کتاب

کتاب

آرژانتین:

طبق آمار و ارقام در آمریکای جنوبی مردم آرژانتین کتاب خوان ترین مردم جهان هستند. آنها بیشتر شیفته مطالعه کتاب های ترجمه شده هستند و یکی از علاقه مندی های مردم این کشور مطالعه زندگی نامه های شخصیت های مشهور جهان است.

آمار آمریکای جنوبی نشان می دهد که مردمان کشور پرو روزنامه خوان ترین مردمان این قاره هستند و ۷۱ درصد مردم این کشور نشریات روزانه و هفتگی را مطالعه می کنند.

ترکیه:

آمار مطالعه در ایران در مقایسه با ترکیه بسیار پایین است . به نوعی که تیراژ کتاب ها در ترکیه تقریبا ۹۷ درصد بالاتر از تیراژ کتاب در ایران است و رقم تیراژ ۵۰ هزار نسخه ای برای یک کتاب رقم متوسط است در حالی که در ایران رقم ۱۵۰۰ نسخه را می توان رقم متوسط در نظر گرفت اما نکته جالبتر اینکه…

۶۴۰۰ ناشری که در ترکیه فعالیت می کنند موظف هستند سالانه ۳۵۰۰۰ جلد معادل ۲۲۴ میلیون جلد کتاب چاپ کنند.

ژاپن:

سرانه آمار مطالعه در ژاپن روزی ۹۰ دقیقه است. در ژاپن بعضی کتابها ۴ دوره تجدید چاپ می شوند. و به رقم ۵ میلیون جلد می رسند و در این کشور حداقل درصدی که به نویسنده می رسد ۲۵ درصد قیمت روی جلد است.

کشورهای حاشیه خلیج فارس:

آنها در بین کشورهای خاور میانه کتاب نخوانترین مردم جهان هستند. به طوری که آمار نشان می دهد هر عربستانی در سال تنها ۶ دقیقه کتاب می خواند  در حالی که اروپایی ها در سال ۱۲۰۰۰ دقیقه کتاب می خوانند در کشورهای حاشیه خلیج فارس تنها ۲۲ درصد مردم کتاب می خوانند.

کانادا:

بر اساس آمار منتشر شده از هر ۱۰ کانادایی ۹ نفر در طول سال یک کتاب می خوانند و یک نفر دیگر هم در طول سال به طور متوسط ۱۷ جلد کتاب می خواندو مطالعه کتاب و نشریه برای ۸۵ درصد کانادایی ها امری حیاتی و واجب است.

هندوستان:

خوشبین ترین آدم ها هم تصور نمی کنند در کشور پرجمعیتی که ۷۴ درصد مردم آن با سواد هستند هر هندی سالانه ۳۲۰ صفحه کتاب بخوانند باورش سخت است اما حقیقت دارد.

انگلیس:

انگلسیس ها پس از ژاپن بالاترین سرانه مطالعه در جهان را به خود اختصاص داده اند حتی اگر کتاب نخوانند اما یک فرهنگ شده که کتاب های جدید چاپ شده را بخرندو در قفسه های کتابخانه خود بگذارند. مردم این کشور بیشتر به داستان های جنایی علاقه دارند. حتی برخی از مردم این کشور دوست دارند در روز ۲ روزنامه مختلف را بخرندو بخوانند…. انگلیس کتاب خوانترین کشور اروپا نام دارد.

منبع: مجله خانواده سبز

[ سه شنبه 3 شهريور 1394برچسب:کتابخوان، مردم، جهان,

] [ 14:18 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

عبدالحسین حائری درگذشت

 

عبدالحسین حائری، کتاب شناس، فهرست نگار، مصحح نسخ خطی و پژوهشگر نسخ خطی در سن ۸۸ سالگی درگذشت.
 

 

به گزارش لیزنا، عبد الحسین حائری کتاب شناس، فهرست نگار، مصحح نسخ خطی و پژوهشگر نسخ خطی پس از عمری تلاش و کوشش در راه معرفی مواریث فرهنگی و مکتوب ایران و اسلام دیشب به دیار باقی شتافت.

عبدالحسین حائری یزدی تیرماه ۱۳۰۶ در شهر قم به دنیا آمد. پدرش آقا میرزا احمد حائری از علمای روزگار خود بود و پدربزرگش (پدر مادرش) آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم بود. او در همان اوان کودکی قرآن و قدری خواندن و نوشتن را در مکتب فراگرفت. بعد هم نزد پدر مقدمات عربی و بعضی کتاب های لغت و دروس مدرسه ای را خواند. سپس سطوح عالی فقه و اصول را تا سن ۱۹ سالگی نزد استادانی چون آیات عظام حاج شیخ مرتضی حائری (دایی اش)، حاج شیخ محمد صدوقی و حاج سیدمحمدرضا گلپایگانی به پایان رساند.

بعد از آن نزد مراجع عالیقدری همچون آیات عظام حاج سیدمحمد تقی خوانساری، حاج سیدصدرالدین صدر، حاج سیدمحمد حجت و حاج آقا حسین طباطبایی بروجردی دروس خارج را گذراند و در سن ۲۴ سالگی به درجه اجتهاد نائل شد.

او در سال ۱۳۳۰ به دلایل مختلف به تهران مهاجرت کرد. در این شهر به طور اتفاقی با تفضلی، معاون وقت کتابخانه مجلس آشنا شد که تفضلی از او دعوت کرد به کتابخانه مجلس برود. در آن جا نسخه های خطی را به او نشان دادند و از همان موقع شروع به نسخه شناسی و فهرست نگاری کرد.

پس از تأسیس اداره بررسی و تحقیق در کتابخانه، در سال ۱۳۴۳، مسئولیت آن جا به عهده وی گذاشته شد. در سال ۱۳۵۴ ریاست کتابخانه را عهده دار شد و در سال ۱۳۶۳ نیز ریاست کتابخانه شماره دو مجلس به وی واگذار شد. در سال ۱۳۶۸ هم به عضویت هیئت امنای کتابخانه های عمومی کشور درآمد.

او همچنین ۱۷ سال عضو هیئت مؤلفان لغت نامه دهخدا بود و بر چاپ چند جلد از آن نیز نظارت داشت. وی صاحب نظریه «بازنویسی تاریخ علم بر اساس بازنویسی فهارس نسخ خطی» است که جایزه ای جهانی را نیز برایش به ارمغان آورده است.

استاد حائری بیش از نیم قرن (از سال ۱۳۳۱ تا کنون) در کتابخانه مجلس شورای اسلامی مشغول به خدمت بود و نزدیک به ۲۰ سال از این دوران را عهده دار سمت ریاست کتابخانه مجلس بود.

 

[ یک شنبه 1 شهريور 1394برچسب:حائری، درگذشت,

] [ 15:20 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

پیشنهاد مطالعه به مناسبت فرا رسیدن «دهه کرامت»

 

همزمان با فرا رسیدن «دهه کرامت»، اداره‌کل امور فرهنگی نهاد، فهرستی از کتاب‌های موجود با مضامین مربوط به این دهه در کتابخانه‌های عمومی کشور را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اداره‌کل امور فرهنگی نهاد همزمان با فرا رسیدن «دهه کرامت»، فهرستی از کتاب‌های موجود با مضامین مربوط به این دهه در کتابخانه‌های عمومی کشور را منتشر کرده است که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور این کتاب‌ها را امانت گرفته و مطالعه کنند.

«دهه کرامت»، دهه اول ماه ذی‌العقده است که آغازش با ولادت حضرت معصومه(س) و پایانش با ولادت حضرت علی‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) است. این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم بلند و سازنده و ارزشمند است. «دهه کرامت»یادآور لطیف‌ترین علایق و مهر و وفاهای کم‌نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است. مهر و وفایی که خواهر مهربان و دلداده را به هجرت وادار کرده و غربت و بیماری و مرگ در فصل جوانی را برای او آسان ساخت.

در ادامه 8 کتاب پیشنهادی اداره‌کل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مناسبت فرارسیدن «دهه کرامت»، به اختصار معرفی می‌شوند:

  1) امام علی‌بن موسی‌الرضا علیهما‌السلام (زندگانی و سیره، سخنان و آموزه‌ها، مشهد و حریم رضوی)/ بنیاد پژوهش‌های آستان‌قدس ‌رضوی/ 394 صفحه

این کتاب یکی از جامع‌ترین آثاری است که در خصوص ابعاد مختلف زندگی حضرت امام‌رضا علیه‌السلام نگاشته شده است و از این حیث کم نظیر است.

کتاب در 3 بخش کلی تدوین شده است. بخش اول با عنوان زندگانی و سیره که شامل هفت فصل است. تحلیل قائله واقفیه و هجرت تاریخی امام علیه‌السلام از مدینه به مرو و مباحث بسیار مهمی در تحمیل ولایتعهدی بر امام‌رضا علیه‌السلام و ابعاد مختلف آن و زندگی سیاسی ایشان، شخصیت اخلاقی و معنوی و علمی امام همراه با ذکر کامل متن مناظرات امام رضا علیه السلام و در نهایت شهادت حضرت، برخی مباحث مطرح ‌شده در بخش اول است.

بخش دوم، شامل سخنان گوهربار و آموزه‌های رضوی در زمینه‌های گوناگون از جمله؛ قرآن، امامت، توسل، زیارت، نماز، روزه، حج، تقوا و نشانه‌های مومن، اخلاق، علم، ازدواج، طب، تغذیه و... است.

بخش سوم هم به پیشینه توس، بنای حرم مطهر و چگونگی شکل‌گیری مشهد‌الرضا و ایجاد و توسعه صحن‌ها و شرح حال برخی مشاهیر مدفون در حرم رضوی اختصاص یافته است.

  2) چلچراغ شیراز: تحلیلی از قیام احمد‌بن موسی و برادران امام‌رضا علیه‌السلام/جلیل عرفان منش/ بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان‌قدس رضوی/  396 صفحه

یکی از جدیدترین آثار تحلیلی که در خصوص قیام حضرت احمد‌بن موسی علیهما‌السلام و برادران امام‌رضا علیهم‌السلام به بازار عرضه شده، نوشتار حاضر است. نویسنده با مراجعه به منابع و کتب فراوان توانسته است تحلیلی دقیق از این واقعه مهم در تاریخ تشیع ارائه کرده و در خصوص رویدادهای حادث شده در فارس و شهادت حضرت در مکان فعلی اسناد و مدارکی مطرح کند. 

از میان برادران امام رضا(ع)، «احمد‌بن موسی علیه‌السلام» در تاریخ تشیع در ایران، نقش و جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چرا که مهاجرت وی و همراهانش به ایران، گسترده‌ترین مهاجرت سادات علوی و امامزادگان در عصر عباسیان به شمار می‌رود. از ویژگی‌های مهم زندگانی «احمد‌بن موسی» و دیگر برادران امام رضا(ع)، پیدایش فرقه‌های مذهبی، پس از شهادت امام موسی کاظم است.

در پژوهش حاضر، ضمن معرفی شخصیت و فضائل، زندگی و قیام «احمد‌بن موسی»، مبارزات او و برادرانش علیه عباسیان و سرانجام شهادت و مدفن او بررسی شده است. بخشی از این پژوهش نیز به مدفن «احمد بن موسی» که بنا به اعتقاد رایج، «شاه چراغ» در شیراز است، می‌پردازد.

  3) رساله ذهبیه/ مترجم: دکتر محمد دریایی/ سفیر اردهال/ 186 صفحه

رساله ذهبیه مجموعه آموزه‌های طبی و بهداشتی هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است. این متن قدسی، شمه‌ای از علوم جهان شمول آن حضرت را آشکار می‌سازد.

این میراث گران‌بها به اعتراف صدها پزشک، متخصص و حکیم از فرهیختگان و پزشکان دربار مأمون، فاخرتین متن کاربردی در تحقق سلامت و بهداشت انسان است. فرازهای درخشانی که در این متن حکیمانه وجود دارد، پاسخگوی نیازهای جامعه بشری در تمام اعصار به ویژه امروز برای دستیابی به سلامت جامع و فراگیر دوران جدید است.

نویسنده اثر که خود متخصص و تحصیل کرده علوم زیستی و تغذیه و مسلط بر گیاهان دارویی است، با ترجمه رساله ذهبیه موفق به نوعی تطبیق و تلفیق با علوم پزشکی روز گشته است. این نوشتار رساله‌ای است که با هر بار مطالعه آن لایه‌ای از زوایای آن و دامنه‌ای از گستره اندیشه نگارنده نمایان می‌نماید.

بخش اول کتاب مذکور شامل بررسی اجمالی زندگی امام رضا(ع) و بررسی تاریخی رساله ذهبیه می‌شود و بخش دوم کتاب که شامل ده قسمت می‌باشد راجع به نظرات امام رضا(ع) در مورد طب می‌شود، که شامل بخش‌های زیر است:

سابقه تاریخی و روایی طب‌الرضا علیه السلام، خصلت‌ها و سرشت بدن آدمی، اصول بهداشتی مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها، آداب استحمام، آداب بهزیستی و بهداشت فردی، آداب سفر و احکام آبها، مزاج شناسی، شناخت مزاج‌ها و بهداشت روانی، مدیریت و ساماندهی بدن، آداب حجامت و فصد، مواد غذایی ترکیبی و تعارض‌های غذایی، آداب زناشویی و...

  4) حضرت معصومه(سلام‌الله علیها) فاطمه دوم / تألیف محمد محمدی اشتهاردی/ انتشارات اخلاق/ 302 صفحه

مرحوم محمد محمدی اشتهاردی یکی از برجسته‌ترین نویسندگان معاصر در حوزه تاریخ اسلام است. کتاب فاطمه دوم یکی از جامع‌ترین آثاری است که از ایشان در خصوص حضرت فاطمه معصومه(س) تألیف شده است.

 این کتاب به زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) می‌پردازد و در 3 فصل به ترتیب زیر تنظیم شده است: 1- تاریخچه قم و برخاستگان آن و حوزه علمیه 

2- زندگینامه حضرت معصومه(س) از آغاز تا شهادت - چند کرامت از حضرت معصومه(س) -  سیر تاریخى بارگاه حضرت معصومه(س) به طور کوتاه

‏3-  مسجد جمکران، امامزادگان و مکان‌هاى دیدنى قم

برخی از مهمترین مطالب ذکر شده در فصل دوم کتاب که به‌طور ویژه در خصوص حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهاست عبارتند از:

چرا حضرت معصومه(ع) ازواج نکرده است؟، هجرت عظیم حضرت معصومه(س) از حجاز به ایران، ماجراى ورود حضرت معصومه(ع) به قم، ماجراى دفن جنازه حضرت معصومه(س)، نگاهى به فضائل حضرت معصومه(س)، بررسی مقام عصمت حضرت معصومه(س)، پیشگویى امام صادق(ع) از حضرت معصومه(س) قبل از ولادتش، چند کرامت از درگاه حضرت معصومه(س) همراه با توضیحى درباره کرامت و ولایت تکوینى و مطالب متعدد دیگر.

  5) فاطمه معصومه(سلام الله علیها) طریقی در تحقق ولایت الهیه/ رضیه کشتکاران و محمد گیتی (یقطین) / انتشارات فجر ولایت/ 240 صفحه

این کتاب یکی از بهترین آثاری است که در خصوص حضرت معصومه تاکنون تألیف شده است. این اثر ارزشمند و بدیع در چهار بخش با عناوین زیر نظام یافته: چهارده معصوم(ع) مجرای تحقق ولایت الهیه در عالم، بررسی شخصیت حضرت معصومه(س)، بررسی عملکرد اجتماعی و تاریخی حضرت و آثار هجرت و عملکرد اجتماعی ـ تاریخی حضرت فاطمه معصومه(س).

بخش اول به بیان جریان توحید و ولایت الهی در عالم، ولایت ائمه اطهار(علیهم‌السلام) در سرپرستی عبودیت و تعیین منزلت انسان به میزان تولی به ولایت ائمه اطهار(علیهم السلام) می‌پردازد.

شاخصه اصلی شخصیت حضرت معصومه(سلام الله علیها)، گستره مقام شفاعت ایشان، ولایت، محور احادیث مطرح شده از حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله علیها) و ارجاع شیعیان به زیارت حضرت از مطالب بخش دوم این کتاب است.

بخش سوم با موضوعات بررسی هجرت حضرت به قم با محورهای اصلی هجرت امام رضا(علیه السلام) و سرپرستی تاریخی تشیع، هجرت فاطمه معصومه(سلام‌الله علیها)، علل و انگیزه هجرت، راز انتخاب قم و سکونت در آن و آینده قم در عصر غیبت تنظیم شده است.

تثبیت و گسترش جامعه شیعی بر محوریت حضرت معصومه(س)، تأسیس حوزه علمیه قم و تحول حوزه علمیه از سوی امام‌خمینی(ره)، قم خاستگاه و مرکز انقلاب اسلامی و... از جمله مطالب اصلی بخش چهارم کتاب است.

  6) مهارت‌های زندگی در سیره‌ی رضوی/ محمدرضا شرفی/ انتشارات قدس رضوی/ 152 صفحه

جامعه ما، جامعه‌ای است که بر ارزش‌های اسلامی و آموزه‌های قرآنی و تعالیم اهل بیت علیهم السلام بنیان گرفته و از سوی دیگر دانش روانشناسی امروزی، ارائه دهنده راهکارهایی است برای بهتر زیستن که در قالب مهارت‌های زندگی تعریف می‌شود.

اثر حاضر که به قلم یکی از روانشناسان کشور تألیف شده، تلاشی است که با پیوند دادن این تعالیم حیات بخش الهی و علم روانشناسی به ارائه‌ی راهکارهای بهتر زیستن پرداخته و اثر برگزیده دومین جشنواره‌ی کتاب سال رضوی در حوزه دین نیز بوده است. در این اثر اندیشه و سیره علمی و عملی امام رضا(ع) در عرصه‌هایی چون مهارت‌های ذهنی- شناختی و مهارت‌های ارتباطی – اجتماعی و مهارت‌های خانوادگی- تربیتی بررسی شده است.

خواننده در این کتاب با نمونه‌هایی از مهارت‌های زندگی در سیره‌ی اهل بیت به ویژه امام رضا(ع) آشنا خواهد شد.

بهره‌گیری از آیات قرآن کریم، ارجاع به منابع حدیثی در استخراج احادیث رضوی و دیگر روایات معصومین علیهم السلام و نیز تنظیم نمایه‌‎هایی چون نمایه‌ی احادیث رضوی، نمایه‌ی رجالی و نمایه‌ی اصطلاحات مهارت‌های زندگی از ویژگی‌های این اثر است.

نگارنده بعد از ذکر مفاهیم و کلیات مهارت‌های زندگی و جایگاه آن در دین اسلام و سیره‌ی امام رضا علیه السلام، مهارت‌های خودآگاهی و کنترل و مدیریت نیازها و توانایی‌های فردی را بیان می‌کند. وی در ادامه، ضمن تشریح مهارت تصمیم‌گیری و حل مسأله، روش‌های رشد تفکر خلاق و انتقادی را توضیح می‌دهد و سیره‌ی امام رضا(ع)را در کسب این مهارت‌ها و انجام آنها بیان می‌کند.

  7) نگین ایران: پژوهش‌هایی علمی درباره امام علی بن موسی الرضا(ع)/ میرزامحمد کاظمینی/ ریحانه الرسول یزد/ 590 صفحه

نگین ایران عنوان دانشنامه‌ای است مشتمل بر ده‌ها مقاله علمی، به قلم محققان ومؤلفان ایرانی و غیر ایرانی که اغلب آنان را محققان معاصران تشکیل می‌دهند.

برخی از مقالات از میان مجموعه‌ها و مطبوعات گزینش شده است و برخی دیگر، برشی است از یک کتاب. اغلب مقالات به فارسی نوشته شده و بعضی دیگر به فارسی برگردانده شده است. مضمونی که در اغلب مقالات مورد توجه بوده؛ مقام علمی امام رضا(ع) و ولایتعهدی آن حضرت و تحلیل قبول این مقام است. برخی از مقالات، سراسر زندگی آن حضرت را بررسی کرده است و چندی دیگر شامل یک موضوع از زندگی امام رضا(ع) است. به عبارت دیگر برخی مقالات، موضوع محور است و برخی دیگر مسأله محور.

 از دیگر ویژگی‌های این اثر ماندگار علاوه بر فهرست اعلام، نمایه‌های موضوعی آن است که بهره‌برداری از کتاب را برای خوانندگان آسان‌تر کرده است.

برخی از عالمانی که آثارشان در این دانشنامه آمده است عبارتند از: علامه محمدباقر مجلسی، شیخ‌عباس قمی، آیت‌الله خامنه‌ای، استاد شهید مرتضی مطهری، آیت‌الله جوادی آملی، دکتر‌ عباس زریاب خویی، دکتر محمدحسین مشایخ فریدنی، استاد محمدرضا حکیمی و حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدباقر حجتی.

  8) ولادت/ سعید تشکری/کتاب نیستان/ 442 صفحه 

رمان «ولادت» نوشته سعید تشکری نویسنده‌ای که با سبک خاصش برنده جوائز ادبی متعددی شده، از آن دسته رمان‌های جذابی است که ضمن دارا بودن زبانی فاخر و لطیف، می توان با تورقش تاریخ را مرور کرد. رمانی که بر اساس مستندات تاریخی بوده و نگاهی تازه به دورانی دارد که امام رضا(ع) وارد ایران می‌شود و روایاتی از مهربانی خاندان نور برای رستگاری دوستان و دشمنان را برای خواننده بازگو می‌کند. 

داستان ولادت از یافته‌شدن فرزندان دو شبان خراسانی در ویرانه‌های شوش دانیال که پس از دیدار با مولای خود امام موسی کاظم(ع) و در پی کشتاری که عباسیان برای تاراج پارسیان انجام داده‌اند، آغاز می‌شود. این دو شبان تصمیم می‌گیرند فرزندانشان را از بدو طفولیت در وصیتی مکتوب به نام هم بخوانند. لیلا و هاتف اکنون پس از سالها و مرگ این کاتب و صحاف می‌خواهند با هم ازدواج کنند، اما پرسش ساده آنها از خود این است: ما که هستیم؟ و چرا فرزند مولای پدرانمان ولیعهد تازه عباسیان شده است؟

 لیلا و هاتف برای یافتن پاسخ خود و ازدواج با یکدیگر به مدینه می‌روند اما در می‌یابند که اندکی قبل امام رضا(ع) سفر اجباری را به سمت مرو آغاز کرده و حضرت معصومه(س) هم در آستانه حرکت به سمت مرو است. لذا بر اساس قراری که هاتف و لیلا با هم می‌گذارند هاتف همراه با دعبلِ شاعر در پی امام رضا(ع) حرکت می‌کند و لیلا هم همراه حضرت معصومه(س) می‌شود تا به قول هاتف فرصت پیدا کند تا در کنار خواهر مولایشان کسی بشود. در پی این سفرها هاتف و لیلا در می‌یابند که ولادتی تازه برای پارسیان رقم خواهد خورد...

[ چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:دهه کرامت, مطالعه, بسته,

] [ 18:19 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

در جستجوی آب

[ سه شنبه 6 مرداد 1394برچسب:کمبود آب, جستجو,

] [ 16:43 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

اين نسل حسرت كتاب هاي نخوانده را ندارد!

[ دو شنبه 29 تير 1394برچسب:کتاب، شبکه های اجتماعی، حسرت,

] [ 18:15 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

تلوزیون یا کتاب مسئله این است!

چند شب پیش در طی دیدار والیبال ایران و آمریکا وقتی با دقت نشسته بودم پای تلوزیون  و داشتم مسابقه را نگاه می کردم تلوزیون زیر نویس کرد (توجه کنید گفتم تلوزیون یعنی رسانه ملی یعنی رسانه ای که باید مورد اطمینان مردم باشه) برای حمایت از تیم ملی والیبال گزینه فلان را به شماره فلان پیامک کنید.  و صاحب کشتی و ماشین و ویلا  و ... شوید .ولی من از اونجای که بیشتر با کتاب دوست هستم تا تلوزیون ،زیاد به این پیام توجه نکردم و فرداش از بعضی ها شنیدم و همچنین توی روزنامه خوندم کسانی  که پیام دادند روزانه 200 تومان از شاژشان کسر می شود. و بعد این رویه در سریال پایتخت و غیره ادامه پیدا کرد. حالا سوال پیش می آید که چرا هنگام پخش پیام اشاره ای به اینکه روزانه 200 تومان از شارژ شماکسر می شود را اعلام نکردن. از این گذشته تا حالا چه قدر از طریق همین تلوزیون  که یک نمونه اش  تبلیغات الکی که هیچ ربطی به کالای تبلیغ شده نداشتن ضرر کردید .ولی نقطه مقابل کتاب خواندن نه تنها چیزی را از شما نمی گیرد بلکه خیلی چیزها را هم به شما یاد می دهد که می تواند کیفیت زندگی شما را ارتقاء بدهد. پس همین حالا تصمیم بگیرید یک سوم زمانی را که صرف دیدن تلوزیون می کنید صرف کتاب کنید مطمعن باشید پشیمان نمی شوید. برای این کار اگه تا حالا عضو کتابخانه شهرتان نشدید. در اولین فرصت این کار را بکنید.

 

 

[ سه شنبه 9 تير 1394برچسب:کتاب,تلوزیون, والیبال, ایران ,آمریکا,

] [ 13:43 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد