کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

پیشنهاد مطالعه به مناسبت فرا رسیدن «دهه کرامت»

 

همزمان با فرا رسیدن «دهه کرامت»، اداره‌کل امور فرهنگی نهاد، فهرستی از کتاب‌های موجود با مضامین مربوط به این دهه در کتابخانه‌های عمومی کشور را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اداره‌کل امور فرهنگی نهاد همزمان با فرا رسیدن «دهه کرامت»، فهرستی از کتاب‌های موجود با مضامین مربوط به این دهه در کتابخانه‌های عمومی کشور را منتشر کرده است که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور این کتاب‌ها را امانت گرفته و مطالعه کنند.

«دهه کرامت»، دهه اول ماه ذی‌العقده است که آغازش با ولادت حضرت معصومه(س) و پایانش با ولادت حضرت علی‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) است. این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم بلند و سازنده و ارزشمند است. «دهه کرامت»یادآور لطیف‌ترین علایق و مهر و وفاهای کم‌نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است. مهر و وفایی که خواهر مهربان و دلداده را به هجرت وادار کرده و غربت و بیماری و مرگ در فصل جوانی را برای او آسان ساخت.

در ادامه 8 کتاب پیشنهادی اداره‌کل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مناسبت فرارسیدن «دهه کرامت»، به اختصار معرفی می‌شوند:

  1) امام علی‌بن موسی‌الرضا علیهما‌السلام (زندگانی و سیره، سخنان و آموزه‌ها، مشهد و حریم رضوی)/ بنیاد پژوهش‌های آستان‌قدس ‌رضوی/ 394 صفحه

این کتاب یکی از جامع‌ترین آثاری است که در خصوص ابعاد مختلف زندگی حضرت امام‌رضا علیه‌السلام نگاشته شده است و از این حیث کم نظیر است.

کتاب در 3 بخش کلی تدوین شده است. بخش اول با عنوان زندگانی و سیره که شامل هفت فصل است. تحلیل قائله واقفیه و هجرت تاریخی امام علیه‌السلام از مدینه به مرو و مباحث بسیار مهمی در تحمیل ولایتعهدی بر امام‌رضا علیه‌السلام و ابعاد مختلف آن و زندگی سیاسی ایشان، شخصیت اخلاقی و معنوی و علمی امام همراه با ذکر کامل متن مناظرات امام رضا علیه السلام و در نهایت شهادت حضرت، برخی مباحث مطرح ‌شده در بخش اول است.

بخش دوم، شامل سخنان گوهربار و آموزه‌های رضوی در زمینه‌های گوناگون از جمله؛ قرآن، امامت، توسل، زیارت، نماز، روزه، حج، تقوا و نشانه‌های مومن، اخلاق، علم، ازدواج، طب، تغذیه و... است.

بخش سوم هم به پیشینه توس، بنای حرم مطهر و چگونگی شکل‌گیری مشهد‌الرضا و ایجاد و توسعه صحن‌ها و شرح حال برخی مشاهیر مدفون در حرم رضوی اختصاص یافته است.

  2) چلچراغ شیراز: تحلیلی از قیام احمد‌بن موسی و برادران امام‌رضا علیه‌السلام/جلیل عرفان منش/ بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان‌قدس رضوی/  396 صفحه

یکی از جدیدترین آثار تحلیلی که در خصوص قیام حضرت احمد‌بن موسی علیهما‌السلام و برادران امام‌رضا علیهم‌السلام به بازار عرضه شده، نوشتار حاضر است. نویسنده با مراجعه به منابع و کتب فراوان توانسته است تحلیلی دقیق از این واقعه مهم در تاریخ تشیع ارائه کرده و در خصوص رویدادهای حادث شده در فارس و شهادت حضرت در مکان فعلی اسناد و مدارکی مطرح کند. 

از میان برادران امام رضا(ع)، «احمد‌بن موسی علیه‌السلام» در تاریخ تشیع در ایران، نقش و جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چرا که مهاجرت وی و همراهانش به ایران، گسترده‌ترین مهاجرت سادات علوی و امامزادگان در عصر عباسیان به شمار می‌رود. از ویژگی‌های مهم زندگانی «احمد‌بن موسی» و دیگر برادران امام رضا(ع)، پیدایش فرقه‌های مذهبی، پس از شهادت امام موسی کاظم است.

در پژوهش حاضر، ضمن معرفی شخصیت و فضائل، زندگی و قیام «احمد‌بن موسی»، مبارزات او و برادرانش علیه عباسیان و سرانجام شهادت و مدفن او بررسی شده است. بخشی از این پژوهش نیز به مدفن «احمد بن موسی» که بنا به اعتقاد رایج، «شاه چراغ» در شیراز است، می‌پردازد.

  3) رساله ذهبیه/ مترجم: دکتر محمد دریایی/ سفیر اردهال/ 186 صفحه

رساله ذهبیه مجموعه آموزه‌های طبی و بهداشتی هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است. این متن قدسی، شمه‌ای از علوم جهان شمول آن حضرت را آشکار می‌سازد.

این میراث گران‌بها به اعتراف صدها پزشک، متخصص و حکیم از فرهیختگان و پزشکان دربار مأمون، فاخرتین متن کاربردی در تحقق سلامت و بهداشت انسان است. فرازهای درخشانی که در این متن حکیمانه وجود دارد، پاسخگوی نیازهای جامعه بشری در تمام اعصار به ویژه امروز برای دستیابی به سلامت جامع و فراگیر دوران جدید است.

نویسنده اثر که خود متخصص و تحصیل کرده علوم زیستی و تغذیه و مسلط بر گیاهان دارویی است، با ترجمه رساله ذهبیه موفق به نوعی تطبیق و تلفیق با علوم پزشکی روز گشته است. این نوشتار رساله‌ای است که با هر بار مطالعه آن لایه‌ای از زوایای آن و دامنه‌ای از گستره اندیشه نگارنده نمایان می‌نماید.

بخش اول کتاب مذکور شامل بررسی اجمالی زندگی امام رضا(ع) و بررسی تاریخی رساله ذهبیه می‌شود و بخش دوم کتاب که شامل ده قسمت می‌باشد راجع به نظرات امام رضا(ع) در مورد طب می‌شود، که شامل بخش‌های زیر است:

سابقه تاریخی و روایی طب‌الرضا علیه السلام، خصلت‌ها و سرشت بدن آدمی، اصول بهداشتی مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها، آداب استحمام، آداب بهزیستی و بهداشت فردی، آداب سفر و احکام آبها، مزاج شناسی، شناخت مزاج‌ها و بهداشت روانی، مدیریت و ساماندهی بدن، آداب حجامت و فصد، مواد غذایی ترکیبی و تعارض‌های غذایی، آداب زناشویی و...

  4) حضرت معصومه(سلام‌الله علیها) فاطمه دوم / تألیف محمد محمدی اشتهاردی/ انتشارات اخلاق/ 302 صفحه

مرحوم محمد محمدی اشتهاردی یکی از برجسته‌ترین نویسندگان معاصر در حوزه تاریخ اسلام است. کتاب فاطمه دوم یکی از جامع‌ترین آثاری است که از ایشان در خصوص حضرت فاطمه معصومه(س) تألیف شده است.

 این کتاب به زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) می‌پردازد و در 3 فصل به ترتیب زیر تنظیم شده است: 1- تاریخچه قم و برخاستگان آن و حوزه علمیه 

2- زندگینامه حضرت معصومه(س) از آغاز تا شهادت - چند کرامت از حضرت معصومه(س) -  سیر تاریخى بارگاه حضرت معصومه(س) به طور کوتاه

‏3-  مسجد جمکران، امامزادگان و مکان‌هاى دیدنى قم

برخی از مهمترین مطالب ذکر شده در فصل دوم کتاب که به‌طور ویژه در خصوص حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهاست عبارتند از:

چرا حضرت معصومه(ع) ازواج نکرده است؟، هجرت عظیم حضرت معصومه(س) از حجاز به ایران، ماجراى ورود حضرت معصومه(ع) به قم، ماجراى دفن جنازه حضرت معصومه(س)، نگاهى به فضائل حضرت معصومه(س)، بررسی مقام عصمت حضرت معصومه(س)، پیشگویى امام صادق(ع) از حضرت معصومه(س) قبل از ولادتش، چند کرامت از درگاه حضرت معصومه(س) همراه با توضیحى درباره کرامت و ولایت تکوینى و مطالب متعدد دیگر.

  5) فاطمه معصومه(سلام الله علیها) طریقی در تحقق ولایت الهیه/ رضیه کشتکاران و محمد گیتی (یقطین) / انتشارات فجر ولایت/ 240 صفحه

این کتاب یکی از بهترین آثاری است که در خصوص حضرت معصومه تاکنون تألیف شده است. این اثر ارزشمند و بدیع در چهار بخش با عناوین زیر نظام یافته: چهارده معصوم(ع) مجرای تحقق ولایت الهیه در عالم، بررسی شخصیت حضرت معصومه(س)، بررسی عملکرد اجتماعی و تاریخی حضرت و آثار هجرت و عملکرد اجتماعی ـ تاریخی حضرت فاطمه معصومه(س).

بخش اول به بیان جریان توحید و ولایت الهی در عالم، ولایت ائمه اطهار(علیهم‌السلام) در سرپرستی عبودیت و تعیین منزلت انسان به میزان تولی به ولایت ائمه اطهار(علیهم السلام) می‌پردازد.

شاخصه اصلی شخصیت حضرت معصومه(سلام الله علیها)، گستره مقام شفاعت ایشان، ولایت، محور احادیث مطرح شده از حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله علیها) و ارجاع شیعیان به زیارت حضرت از مطالب بخش دوم این کتاب است.

بخش سوم با موضوعات بررسی هجرت حضرت به قم با محورهای اصلی هجرت امام رضا(علیه السلام) و سرپرستی تاریخی تشیع، هجرت فاطمه معصومه(سلام‌الله علیها)، علل و انگیزه هجرت، راز انتخاب قم و سکونت در آن و آینده قم در عصر غیبت تنظیم شده است.

تثبیت و گسترش جامعه شیعی بر محوریت حضرت معصومه(س)، تأسیس حوزه علمیه قم و تحول حوزه علمیه از سوی امام‌خمینی(ره)، قم خاستگاه و مرکز انقلاب اسلامی و... از جمله مطالب اصلی بخش چهارم کتاب است.

  6) مهارت‌های زندگی در سیره‌ی رضوی/ محمدرضا شرفی/ انتشارات قدس رضوی/ 152 صفحه

جامعه ما، جامعه‌ای است که بر ارزش‌های اسلامی و آموزه‌های قرآنی و تعالیم اهل بیت علیهم السلام بنیان گرفته و از سوی دیگر دانش روانشناسی امروزی، ارائه دهنده راهکارهایی است برای بهتر زیستن که در قالب مهارت‌های زندگی تعریف می‌شود.

اثر حاضر که به قلم یکی از روانشناسان کشور تألیف شده، تلاشی است که با پیوند دادن این تعالیم حیات بخش الهی و علم روانشناسی به ارائه‌ی راهکارهای بهتر زیستن پرداخته و اثر برگزیده دومین جشنواره‌ی کتاب سال رضوی در حوزه دین نیز بوده است. در این اثر اندیشه و سیره علمی و عملی امام رضا(ع) در عرصه‌هایی چون مهارت‌های ذهنی- شناختی و مهارت‌های ارتباطی – اجتماعی و مهارت‌های خانوادگی- تربیتی بررسی شده است.

خواننده در این کتاب با نمونه‌هایی از مهارت‌های زندگی در سیره‌ی اهل بیت به ویژه امام رضا(ع) آشنا خواهد شد.

بهره‌گیری از آیات قرآن کریم، ارجاع به منابع حدیثی در استخراج احادیث رضوی و دیگر روایات معصومین علیهم السلام و نیز تنظیم نمایه‌‎هایی چون نمایه‌ی احادیث رضوی، نمایه‌ی رجالی و نمایه‌ی اصطلاحات مهارت‌های زندگی از ویژگی‌های این اثر است.

نگارنده بعد از ذکر مفاهیم و کلیات مهارت‌های زندگی و جایگاه آن در دین اسلام و سیره‌ی امام رضا علیه السلام، مهارت‌های خودآگاهی و کنترل و مدیریت نیازها و توانایی‌های فردی را بیان می‌کند. وی در ادامه، ضمن تشریح مهارت تصمیم‌گیری و حل مسأله، روش‌های رشد تفکر خلاق و انتقادی را توضیح می‌دهد و سیره‌ی امام رضا(ع)را در کسب این مهارت‌ها و انجام آنها بیان می‌کند.

  7) نگین ایران: پژوهش‌هایی علمی درباره امام علی بن موسی الرضا(ع)/ میرزامحمد کاظمینی/ ریحانه الرسول یزد/ 590 صفحه

نگین ایران عنوان دانشنامه‌ای است مشتمل بر ده‌ها مقاله علمی، به قلم محققان ومؤلفان ایرانی و غیر ایرانی که اغلب آنان را محققان معاصران تشکیل می‌دهند.

برخی از مقالات از میان مجموعه‌ها و مطبوعات گزینش شده است و برخی دیگر، برشی است از یک کتاب. اغلب مقالات به فارسی نوشته شده و بعضی دیگر به فارسی برگردانده شده است. مضمونی که در اغلب مقالات مورد توجه بوده؛ مقام علمی امام رضا(ع) و ولایتعهدی آن حضرت و تحلیل قبول این مقام است. برخی از مقالات، سراسر زندگی آن حضرت را بررسی کرده است و چندی دیگر شامل یک موضوع از زندگی امام رضا(ع) است. به عبارت دیگر برخی مقالات، موضوع محور است و برخی دیگر مسأله محور.

 از دیگر ویژگی‌های این اثر ماندگار علاوه بر فهرست اعلام، نمایه‌های موضوعی آن است که بهره‌برداری از کتاب را برای خوانندگان آسان‌تر کرده است.

برخی از عالمانی که آثارشان در این دانشنامه آمده است عبارتند از: علامه محمدباقر مجلسی، شیخ‌عباس قمی، آیت‌الله خامنه‌ای، استاد شهید مرتضی مطهری، آیت‌الله جوادی آملی، دکتر‌ عباس زریاب خویی، دکتر محمدحسین مشایخ فریدنی، استاد محمدرضا حکیمی و حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدباقر حجتی.

  8) ولادت/ سعید تشکری/کتاب نیستان/ 442 صفحه 

رمان «ولادت» نوشته سعید تشکری نویسنده‌ای که با سبک خاصش برنده جوائز ادبی متعددی شده، از آن دسته رمان‌های جذابی است که ضمن دارا بودن زبانی فاخر و لطیف، می توان با تورقش تاریخ را مرور کرد. رمانی که بر اساس مستندات تاریخی بوده و نگاهی تازه به دورانی دارد که امام رضا(ع) وارد ایران می‌شود و روایاتی از مهربانی خاندان نور برای رستگاری دوستان و دشمنان را برای خواننده بازگو می‌کند. 

داستان ولادت از یافته‌شدن فرزندان دو شبان خراسانی در ویرانه‌های شوش دانیال که پس از دیدار با مولای خود امام موسی کاظم(ع) و در پی کشتاری که عباسیان برای تاراج پارسیان انجام داده‌اند، آغاز می‌شود. این دو شبان تصمیم می‌گیرند فرزندانشان را از بدو طفولیت در وصیتی مکتوب به نام هم بخوانند. لیلا و هاتف اکنون پس از سالها و مرگ این کاتب و صحاف می‌خواهند با هم ازدواج کنند، اما پرسش ساده آنها از خود این است: ما که هستیم؟ و چرا فرزند مولای پدرانمان ولیعهد تازه عباسیان شده است؟

 لیلا و هاتف برای یافتن پاسخ خود و ازدواج با یکدیگر به مدینه می‌روند اما در می‌یابند که اندکی قبل امام رضا(ع) سفر اجباری را به سمت مرو آغاز کرده و حضرت معصومه(س) هم در آستانه حرکت به سمت مرو است. لذا بر اساس قراری که هاتف و لیلا با هم می‌گذارند هاتف همراه با دعبلِ شاعر در پی امام رضا(ع) حرکت می‌کند و لیلا هم همراه حضرت معصومه(س) می‌شود تا به قول هاتف فرصت پیدا کند تا در کنار خواهر مولایشان کسی بشود. در پی این سفرها هاتف و لیلا در می‌یابند که ولادتی تازه برای پارسیان رقم خواهد خورد...

[ چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:دهه کرامت, مطالعه, بسته,

] [ 18:19 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

تازه های کتاب کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

 

 

[ چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:تازه های کتاب, ، کتابخانه عطاملک جوینی ، نقاب,

] [ 17:55 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

برگزاری همایش روز دختر به مناسبت ولادت حضرت معصومه (س)

 

به مناسبت 25 مرداد سالروز ولادت حضرت معصومه (س) همایشی به عنوان روز دختر در محل سالن ذوالفقار شهرستان جوین برگزار گردید. طی این مراسم اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین به قید قرعه به دو نفر از اعضای کتابخانه های عمومی شهرستان  که نام شان معصومه بود جوایزی اهدا نمود.

[ چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:حضرت معصومه, اداره کتابخانه های جوین, جوایز, دختر,

] [ 17:46 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

بیست و ششمین نشست کتاب خوان برگزار شد.

 

بیست و ششمین نشست «کتاب‌خوان» از سلسله نشست‌های به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده با حضور مدیر کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، بیست و ششمین نشست «کتاب‌خوان» همزمان با دهه کرامت، روز دوشنبه بیست و ششم مرداد ماه با حضور علی رمضانی مدیر کل منابع نهاد، حسین اکبری، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز اسناد و کتابخانه های ملی و مسئولین استانی و همچنین کتابداران و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی در سالن اجتماعات نور برگزار شد.
 
در ابتدای نشست حسین اکبری، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن عرض خیر مقدم و تبریک دهه کرامت و سالروز آغاز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی، نشست کتاب خوان را یک حرکت بزرگ فرهنگی نامید که، ایجاد عادت به مطالعه در اقشار مختلف جامعه، اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده، معرفی کتاب های مفید و کاربردی، ارتقاء و توانمند سازی کتابداران از طریق مطالعه، آشنایی با شیوه های استاندارد معرفی کتاب از جمله اهدافی است که در این راه دنبال می کنیم.

در ادامه نشست 12عنوان کتاب در موضوعات مختلف توسط نویسندگان، فعالان رسانه ای، شخصیت های علمی و فرهنگی، کتابداران و کارشناسان ستادی استان خراسان رضوی به معرفی و ارائه کتاب های خود پرداختند.

-1 کتاب شمشیر و جغرافیا ، نوشته محمد کاظم کاظمی، /  ارائه شده توسط محمد کاظم کاظمی (نویسنده کتاب)
 
"شمشیر و جغرافیا" را می توان دومین مجموعه شعر محمدکاظم کاظمی دانست که پس از «پیاده آمده بودم» منتشر شده است.
مضامین شعرهای «شمشیر و جغرافیا»، مسایل دو دهه اخیر کشور و مردم افغانستان و بعضی مسایل عمومی در حوزه‌های سیاست، اجتماع و مذهب را در بر گرفته است.

شعرهای این کتاب در قالب‌های کلاسیک و عمدتاً غزل و مثنوی است. نام این کتاب از شعر «شمشیر و جغرافیا» گرفته شده است که از آثار شاخص این کتاب به شمار می‌‌آید.
 
 -2 کتاب ارزشها و جذابیتهای کتابداری و اطلاع رسانی، نوشته رحمت الله فتاحی، /  ارائه شده توسط رحمت الله فتاحی (نویسنده کتاب)
 
کتاب حاضر درصدد پاسخ به دغدغه ها و پرسش هایی است که درباره ی جایگاه و جذابیت های حرفه ی کتابداری در جامعه مطرح است، این کتاب به کتابداران کمک می کند آگاهی و بینشی درست و واقع بینانه نسبت به حرفه و تخصص خود داشته باشند.

افزون بر آن غیرکتابداران نیز می تواند با شناخت بیشتر از کتابخانه ها به عنوان یک نهاد فرهنگی و اطلاع رسان که بستر ساز دسترسی آنها به اطلاعات است حضوری فعال تر در کتابخانه ها و تعامل بیشتر با کتابداران داشته باشند. نویسنده موضوع های زیر را در ارتباط با کتاب، کتابداری و کتابخانه ها مورد توجه قرار داده است:مفهوم، گستره و تحولات عصر جدید، بعد فلسفی، بعد تاریخی، بعد اجتماعی، بعد علمی و آموزشی، بعد تخصصی، بعد اقتصادی و اجتماعی، بعد اخلاقی و روانی و ارزش های هر یک از انواع کتابخانه ها.

-3  کتاب زیستن زیر سایه خورشید، نوشته امیر مهدی حکیمی، /  ارائه شده توسط امیر مهدی حکیمی (نویسنده کتاب)
 
این نوشتار به سیره و زندگی بابرکت امام هشتم(ع) می‌پردازد و فرازهایی از زندگانی آن حضرت را روایت می‌کند.

گزیده‌ای از سخنان گهربار حضرت ثامن‌الحجج(ع) بخش دیگر این کتاب را تشکیل می‌دهد. روایت خصوصیات اخلاقی و شخصیتی امام رضا (ع) سومین بخش کتاب را تشکیل می‌دهد.

این نوشتار در سه بخش «آنگونه که بود»، «آنچه که گفت» و «آنگونه که زیست» و برای قشر جوان تالیف شده است.

-4  کتاب لحظه لحظه تا خدا، نوشته فاطمه نیرومندان، /  ارائه شده توسط فاطمه نیرومندان (نویسنده کتاب)
 
خاطراتی از لحظه‌های عروج شهدای استان خراسان رضوی، در کتاب "لحظه لحظه تا خدا" گردآمده ‌است. این کتاب به اهتمام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی منتشر شده است.
 
چگونگی شهادت 65 تن از فرماندهان و رزمندگان استان خراسان رضوی در جبهه‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در کتاب "لحظه لحظه تا خدا" شرح داده شده‌اند.

"عبدالحسین برونسی"، "سید ابراهیم شجیعی"، "محمود کاوه"، "محمدرضا ارفعی" و "محمدمهدی خادم‌الشریعه" از جمله این شهیدان‌ هستند.

چگونگی به شهادت رسیدن این فرماندهان و رزمندگان دوران دفاع ‌مقدس، از زبان همرزمان آن‌ها بازگو شده و حالات روحی این شهیدان در آخرین دیدار با خانواده نیز تشریح شده است.

-5  کتاب یک بغل کاکتوس، نوشته امید مهدی نژاد، /  ارائه شده توسط زهیر قدسی (فعال رسانه ای)
 
مجموعه‌ای از 100شعر طنز با عنوان «یک بغل کاکتوس» به کوشش امید مهدی‌نژاد (دکتر برزو بی‌طرف) طنزپرداز خوش‌ذوق معاصر، توسط انتشارات «سپیده‌باورانِ» مشهد منتشر شده که به مقدمه‌ای فاخر و ارزش‌مند، به قلم ابولفضل زرویی نصرآباد، مزیّن شده است. این کتاب مجموعه‌ای از‌100شعر طنز است که از میان اشعارِ 59 شاعر طنزپرداز معاصر انتخاب و گزینش شده است. از میان این شاعران می‌توان به «عمران صلاحی»، «کیومرث صابری»، «سیدحسن حسینی» و همچنین «سعید نوری»، «منوچهر احترامی»، «زرویی نصرآباد» و «ابولقاسم حالت» اشاره کرد.

-6  کتاب قانون جذب و اسلام، نوشته حمزه شریف دوست، /  ارائه شده توسط هادی حافظی (کارشناس منابع اداره کل کتابخانه های خراسان رضوی)
 
این کتاب بر آن است به این پرسش پاسخ دهد که آیا قانون جذب اسلامی است یاخیر؟ آیا منظور از فال، دعا، شگون بد، تلقین و شکر، همان قانون جذب است؟ این کتاب با پرهیز از طرح مسایل پیچیده، سعی در ارایه پاسخی رسا و شیوا به این پرسش‌ها دارد.

این کتاب در سیزده فصل به بررسی مستندات دینی قانون جذب می‌پردازد. فصل نخست با عنوان «تاریخچه قانون جذب» با ارایه تعریفی از این قانون، مطالبی درباره حقیقت آن بیان کرده و در فصل دوم با عنوان «دعا و قانون جذب» نیز به تعریف جایگاه خدا در قانون جذب پرداخته و معنای استجابت دعا در معارف دینی را مورد توجه قرار داده است.

همچنین «شکرگزاری و قانون جذب»، «تلقین و قانون جذب»، «خوش‌گمانی و قانون جذب» و «یقین و قانون جذب» به ترتیب عناوین فصل‌های سوم تا ششم فصل‌های این کتاب را به خود اختصاص داده و در ادامه نیز به مطالبی درباره «تفکر و قانون جذب»، «فال نیک و قانون جذب»، «نفوس بد و قانون جذب» و «درست‌ها و نادرست‌های قانون جذب» پرداخته شده است.

فصل آخر این کتاب با عنوان «سخن پایانی» بخشی است که نویسنده در آن، رسالت اصلی این کتاب پرداختن به این پرسش عنوان کرده که آیا اسلام قانون جذب را تأیید می‌کند یا خیر، آیا مفاهیمی که بعضی سخنرانان مسلمان امروزه کشور به عنوان مستندات دینی قانون جذب مطرح می‌کنند، حقیقت با ادعای قانون جذب که ارتباط‌گیری ذهن با رویدادهای عالم خارج است، منطبق است؟ آیا ادعای خلق و آفرینش‌گری و جذب اتفاقات مشابه با تجمعات ذهنی که در کارگاه‌های راز تکرار می‌شود با ادله دینی قابل اثبات است یا خیر؟

-7  کتاب دختر شینا، نوشته بهناز ضرابی‌زاده ، /  ارائه شده توسط اکرم اصغرزاده (کتابدار کتابخانه عمومی امام جعفر صادق علیه السلام مشهد)
 
بهناز ضرابی‌زاده در «دختر شینا» قدم به قدم وارد زندگی قدم خیر محمدی کنعان شده است تا زندگی او با سردار شهید ستار ابراهیمی هژیر را روایت ‌کند و همدم شب‌های تنهایی این زن و فرزندانش شود؛ شب‌هایی که قدم خیر و فرزندانش وضعیت قرمز را تجربه می‌کردند و پدر در مناطق جنگی مشغول دفاع در برابر دشمن بود. این کتاب حکایتی از یک زندگی در پشت صحنه جنگ است؛ خاطرات زنی که در طول هشت سال ازدواجش با یکی از سرداران دفاع‌مقدس، با دشواری‌های دوری همسر و بزرگ کردن فرزندانش، کنار آمد و به تنهایی زندگی‌ را اداره کرد، چهار دختر و یک پسر به دنیا آورد و همسرش فقط موقع به دنیا آمدن یکی‌شان در کنارش بود. «دختر شینا» از معدود کتاب‌های خاطرات است که زندگی پرفراز و نشیب یک دختر جوان روستایی را در برابر چشمان ما به نمایش می‌گذارد، دختری که آن‌قدر می‌ایستد و می‌افتد و دوباره برمی‌خیزد تا جنگ را تحقیرکند. «دختر شینا» از 19 فصل تشکیل شده و از روایت کودکی قدم خیر آغاز می‌شود؛ از زمانی که نامش را به خاطر قدم خوشی که داشت «قدم خیر» گذاشتند تا زمانی که حماسه زندگی‌اش را در پشت جبهه‌ها رقم زد، ضرابی‌زاده هم توانسته با تیزبینی و هوشمندی یک نویسنده، همه صحنه‌ها و فضاهای کتاب را اثرگذار و ملموس روایت کند.

-8  کتاب دخترانه ، نوشته مهدی نیکجو ، /  ارائه شده توسط هانیه وهابی (کتابدار کتابخانه عمومی فرزانه جامع مشهد)
 
در این کتاب سعی بر آن است تا با توجه به ویژگی های جسمی و روحی دختران، برخی از مشکلات آنان در زمینه های مختلف اخلاقی و اجتماعی با استناد به تعالیم اسلامی، بررسی شده و راهکارهایی در زمینه تسهیل ازدواج آنان و ایجاد رابطه سالم با جنس مخالف ارایه شود. نویسنده ابتدا به اهمیت جنس دختر و احترام آن در آیین اسلام اشاره نموده و پس از آن از منظری زیستی و بهداشتی برخی از مشکلات آنان را بیان کرده و ضرورت مراقبت از آن ها به ویژه از نظر تغذیه در دوران رشد و بلوغ جنسی، مورد تأکید قرار گرفته است. آنگاه به ویژگی دنیای نوجوانی و جوانی دختران پرداخته و علایق، انحرافات، رفتارها و گرایشات درونی و نیز برخی از هیجانات دوران بلوغ در آنان را مورد مطالعه قرار داده است. وی در ادامه به بررسی برخی از آسیب های تربیتی و جنسی دختران به ویژه در مواجهه با جنس مخالف پرداخته و توصیه هایی در این زمینه به والدین آنان ارایه کرده است. وی سخت گیری در ازدواج دختران و عدم توجه به آرمان های آنان را مورد نقد قرار داده و معتقد است در صورت سلب آزادی مشروع آنان و داشتن رفتارهای خشک با دختران، روابط پنهانی و نامناسب آنان با پسران شکل خواهد گرفت و این امر موجب بروز بسیاری از مشکلات برای خانواده ها در زمینه ازدواج خواهد شد.

-9  کتاب من و کتاب ، مجموعه سخنان مقام معظم رهبری ، /  ارائه شده توسط الهه پوستی (مسئول کتابخانه عمومی هجرت مشهد)

"من و کتاب" گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب پیرامون کتاب و کتاب‌خوانی، است.

این کتاب در شش فصل اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی، من و کتاب، نقد وضع موجود، چه باید کرد، دست نوشته‌ها و دست‌خط به بیان دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای پیرامون مبحث کتاب پرداخته است.

-10  کتاب من او ، نوشته رضا امیر خانی ، /  ارائه شده توسط زینب ابویسانی (عضو کتابخانه عمومی مشارکتی ابویسانی جغتای)
 
داستان مربوط به زندگی فردی به نام علی فتاح است و عشق پاک او با دختر خدمتکار خانواده اش به نام مهتاب که به دلیل اعتقاد علی به عشقی پاک تا زمانی که از عشق راستین خود مطمئن نشده از ازدواج امتناع می‌کند و در خلال داستان از راهنمایی‌های درویشی مصطفی نام، از سلسله‌ای نامعلوم کمک می گیرد که نقش مهمی در داستان نیز دارد. مهتاب و علی هر دو عاقبت ناکام از دنیا می روند تا در جهان آخرت با یکدیگر ازدواج کنند. دو راوی در داستان هستند، یکی خود رضا امیرخانی و دیگر قهرمان داستان (علی فتاح)و این دو ماجراهای زندگی علی فتاح را از کودکی تا لحظهٔ مرگ / ازدواج، روایت می‌کند.

کتاب «من او» در یازده بخش (یکِ من، دو ِ من، سهِ من و...) پرداختی است تاریخی به وقایع معاصر ‌در قالبی ‌داستانی با شخصیت‌ها وحوادثی ‌که ممکن ‌است در واقعیت نیز ‌رخ داده باشد.

-11  کتاب فقط بابا می تواند من را از خواب بیدار کند ، نوشته مژگان بابا مرندی، /  ارائه شده توسط بی بی مریم سالاری (کتابدار کتابخانه عمومی فردوسی 2 مشهد)
 
کتاب «فقط بابا می‌تواند من را از خواب بیدار کند» در قالب داستان‌های فارسی با موضوع جنگ ایران و عراق، داستان‌ آدم‌هایی است که خواسته یاناخواسته در اثر جنگ آسیب دیده‌اند و مسیر زندگی‌شان در اثر این درگیری، تغییر یافته است. این کتاب با یکی از روایت‌های بهنام که فرزند یکی از اسرای جنگ تحمیلی است آغاز می‌شود که با پایان جنگ بی‌صبرانه برای بازگشت پدرش انتظار می‌کشد. او نگاه مهربانی ندارد و باخودخواهی‌های خاص خودش به زندگی و آدم‌ها نگاه می‌کند. بهنام همه چیز را کامل وبی‌نقص می‌خواهد و این شامل همه‌چیز و حتی پدرش نیز می‌شود.

-12  کتاب انتظار عامیانه عالمانه عارفانه ، نوشته علیرضا پناهیان، /  ارائه شده توسط محمد رضا بدیع زادگان (رئیس اداره کتابخانه های عمومی کاشمر)
 
اگرچه کتاب های ارزشمند و فراوانی در باب مهدویت و انتظار نگاشته شده است، اما تجزیه و تحلیل سازنده ترین مفهوم در زمینه مهدویت، که همان انتظار فرج است کمتر مورد گفتگوی عالمانه قرار گرفته است.

نویسنده در این کتاب با توجه توامان به مفهوم انتظار در شبکه ی معارف دینی و مباحث انسان شناسانه، مباحثی استدلالی و کاربردی بر پایه ی معارف اهل بیت (ع) ارائه داده است.در عصری که توجه به مفهوم کلیدی انتظار بیش از هر زمانی فراگیر شده و علاقه مندی قشر دانشجو برای گفتگوی عالمانه از معارف مهدوی مشهود است، کتاب حاضر که بخش مهمی از معارف و مفاهیم عمیق انتظار به زبانی شیوا و در عین تحلیلی بیان کرده است، می تواند به عنوان یک متن درسی برای دانشگاه ها مورد استفاده قرار گیرد.
علی رمضانی، مدیرکل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور در انتهای برنامه معرفی کتاب، گفت: جلسه کتابخوان همان گونه که از نامش پیداست، متعلق به همه است و قرار بر این است که حرکتی مردمی باشد تا به تعبیر رهبری بتواند کتاب را وارد زندگی مردم کند.

وی گفت: امیدواریم در نشستهای بعدی قدری از تشریفات اولین برنامه کم شود و برنامه تبدیل به جریانی عمومی شود.

رمضانی با معرفی کتاب سه کاهن نوشته مجید قیصری سخنان خود را به پایان رساند.

در پایان با حضور مسئولین استانی و کشوری از ارائه دهندگان اولین نشست کتابخوان خراسان رضوی تقدیر شد.

[ سه شنبه 27 مرداد 1394برچسب:نشست کتابخوان, مشهد, بیست و ششمین,

] [ 17:58 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد.

[ دو شنبه 19 مرداد 1394برچسب:شهادت، امام، جعفر صادق,

] [ 12:18 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب مهر و مهتاب

علاقه مندان می توانند این رمان زیبا را از کتابخانه های عمومی عطاملک جوینی نقاب و مسروری حکم آباد بهامانت بگیرند.

[ پنج شنبه 15 مرداد 1394برچسب:معرفی, کتاب , کتابخانه عطاملک جوینی, نقاب,

] [ 11:25 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

خلاصه تازه ترین کتاب های کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب

جهت مشاهده خلاصه تازه های کتب کتابخانه عطاملک جوینی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

http://www.iranpl.ir/Portal/File/ShowFile.aspx?ID=ad19a3a9-8684-4cc3-8ae4-526e4c32cf31

[ پنج شنبه 15 مرداد 1394برچسب:خلاصه , کتب, عطاملک جوینی, کتابخانه,

] [ 9:19 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

تابستانی داغ با کتاب های داغ و تازه برای کودکان،در کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

 

[ سه شنبه 13 مرداد 1394برچسب:تازه های کتاب, کودک, کتابخانه عطاملک جوینی , نقاب,

] [ 17:9 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم(حفظ، قرائت،ترتیل، مفاهیم)

[ دو شنبه 12 مرداد 1394برچسب:مسابقه, قرآن,

] [ 12:14 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

فراخوان ثبت نام در نشست کتابخوان خراسان رضوی

 

اولین نشست کتابخوان در استان خراسان رضوی همزمان با دهه کرامت برگزاری می گردد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی اولین نشست کتابخوان در استان خراسان رضوی همزمان با دهه کرامت برگزاری می گردد.
عموم مردم اعم از کتابداران،اساتید دانشگاه، دانشجویان، دانش آموزان و اعضای کتابخانه ها و ... می توانند با مراجعه به پورتال اداره کل کتابخانه های استان خراسان رضوی mashadpl.ir و ثبت نام در طرح از تاریخ 8/5/94 لغایت 15/5/94 به معرفی کتاب مورد نظر خود بپردازند.
نشست کتابخوان پس از انتخاب افراد برگزیده در 26/5/94 برگزار خواهد شد.

[ پنج شنبه 8 مرداد 1394برچسب:نشست کتابخوان، مشهد، ثبت نام,

] [ 12:44 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

در جستجوی آب

[ سه شنبه 6 مرداد 1394برچسب:کمبود آب, جستجو,

] [ 16:43 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

سومین نشست کتاب‌خوان برگزار شد.

 

سومین نشست کتاب‌خوان با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مشارکت کتابداران، نویسندگان، اهالی رسانه و فعالین حوزه کتاب در استان گلستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی کشور، سومین نشست به‌اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده باحضور علیرضا مختار‌پور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،حجت‌الاسلام علی‌اصغر فضیلت مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، سید‌علی میرباقری مدیر‌کل امور سیاسی استانداری استان گلستان، جمعه از مسئولین استانی و دانشگاهی و فعالین حوزه کتاب، 31تیرماه 1393 در سالن اجتماعات دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران مائده شهرستان گرگان برگزار شد.

در این نشست که با استقبال پرشور علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی همراه بود، جمعی از کتابداران، نویسندگان، فعالین رسانه، اعضای کتابخانه‌ها ، 12 اثر خوانده شده را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند که در این گزارش آن را با شما در‌میان می گذاریم.


جدالی درباره معنی و مفهوم ادبیات از دیدگاه دموکراسی (اولین کتاب نشست ؛ بیست و هفتمین کتاب کتاب خوان)

 

نخستین اثر ارائه شده در این نشست، "روزی که می‌خواستند کتاب را دستگیر کنند" اثر نت هنتا، بود که توسط احمد متوسلیان (کتابدار) به مخاطبین ارائه شد.

داستان این کتاب به شرح ماجرایی درباره وجین کتاب در یک دبیرستان امریکایی می‌پردازد. در این دبیرستان، یکی از کتاب‌هایی که دانش‌آموزان مطالعه می‌کنند کتاب "هاکلبری فین "اثر "مارک تواین "است. دانش‌آموز سیاه پوستی از خواندن مداوم کلمه "Nigger" (سیاه پوست) در آن کتاب، به هراس می‌افتد. در نتیجه، پدر خشمگین او از مدیر می‌خواهد تا آن کتاب را از برنامه درسی حذف کند. این کار به مقاومت تعدادی از معلمان و دانش‌آموزان و وقوع جدالی درباره معنی و مفهوم ادبیات از دیدگاه دموکراسی و... می‌انجامد که بحث‌هایی در رادیو و تلویزیون، و نگاه گروه‌های سیاسی به این جریان متمرکز را در پی دارد.


مجموعه‌ای برای درک آسان شعر پیشینیان برای جوانان امروز (دومین کتاب نشست ؛ بیست و هشتمین کتاب کتاب خوان)


دومین اثر ارائه شده در این نشست، کتاب "با کاروان حله" بود که توسط شمس الله رجنی (عضو روشندل کتابخانه) با اهالی کتاب به اشتراک گذاشته شد.

این اثر مجموعه ای متشکل از بیست مقاله درباره بیست تن از شاعران بزرگ زبان فارسی از رودک‍ی‌ ت‍ا ب‍ه‍ار است که به قلم عبدالحسین زرین کوب، محقق و نویسنده نام آشنای کشور نوشته شده است.

زرین کوب با تألیف این اثر قصد داشته مجموعه‌ای بسازد که از درازگویی‌ها و تحقیقات پر دامنه دیگر محققان به دور بوده و درک شعر پیشینیان برای جوانان را  آسان کند و بر شوق و علاقه آنان را به شعر و ادب بیافزاید.


در فراز و نشیب جستجوی پدری مفقود‌الاثر (سومین کتاب نشست ؛ بیست و نهمین کتاب کتاب خوان)


"رهگذران عشق" نام سومین اثر به‌اشتراک گذاشته‌شده در این نشست است که توسط زهرا کلته، نویسنده این کتاب به علاقمندان معرفی شد.

 رهگذران عشق، شرح داستانی شیرین از زندگی دو دختر نوجوان پشت کنکوری است که با رتبه‌ای خوب، در رشته پزشکی دانشگاه قبول می شوند. پدر یکی از قهرمانان داستان در جبهه های حق علیه باطل مفقود‌الاثر شده و جستجوی دختر نوجوان درپی پدر، فراز و نشیب‌های خواندنی را در داستان به‌وجود می‌آورد.

 

راهکارهایی حکیمانه برای رسیدن به آرامش  (چهارمین کتاب نشست ؛ سی امین کتاب کتاب خوان)

"جوان و آرامش" اثری از محمد سبحانی نیا، نام کتابی است که از منظر دین به بررسی ویژگی‌های اخلاقی - رفتاری جوانان و راهکارهایی برای ایجاد آرامش در این نسل پرداخته است. این کتاب با استناد بر آیات و احادیث اهل بیت(ع)، سخنان بزرگان و روانشناسان معروف، جوان را به سوی آرامش سوق می‌دهد و سعی دارد تا بر پایه ایمان و تقوای الهی و اعتماد به نفس، راهکارهای غلبه بر اضطراب را به این گروه سنی بیاموزد.

جوان و آرامش از سوی دامون شمالی (کارشناس فناوری اطلاعات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان گلستان) به مخاطبین این جلسه معرفی شد.

 

چگونه جذاب باشیم؟ (پنجمین کتاب نشست ؛ سی و یکمین کتاب کتاب خوان)


"قدرت جذبه" نوشته برایان تریسی، دیگر اثر ارائه شده در سومین نشست کتاب‌خوان بود که معرفی آن توسط زهرا یحیی آبادی (عضو کتابخانه) انجام شد.

بر اساس نظر نویسنده این اثر روانشناسانه، شما میتوانید تنها با تمرین، برخی از روش ها وتکنیک های برقراری ارتباط، که امروزه توسط بانفوذ ترین وتاثیر گذار ترین افراد دنیا به کار میروند را بیاموزید تا فردی خون گرم، صمیمی، دوست داشتنی و با‌جذبه باشید. توانایی شما برای تبدیل شدن به فردی با‌جذبه وکاملا دوست داشتنی و خوش‌رو، بیش از هر ویژگی دیگری (درهای موفقیت) را به رویتان خواهد گشود.

 

طرح واقعیاتی درباره شخصیت امام حسین (ع) (پنجمین کتاب نشست ؛ سی و دومین کتاب کتاب خوان)


"فرهنگ سخنان امام حسین (ع)" نام کتابی است که حسین ترکمانی (نویسنده و عضو کتابخانه) اشتراک‌گذاری آن با کتاب‌دوستان را برعهده داشت.

فرهنگ سخنان امام حسین (ع)، شامل متن عربی و فارسی ۴۴۰ حدیث از سومین پیشوای شیعیان جهان است که به همت محمد دشتی، گردآوری و منتشر شده است. بررسی راه‌های شناخت اهل بیت (ع) و طرح واقعیاتی درباره شخصیت امام حسین (ع) از موضوعات این کتاب است.

 

مواجهه با زندگی از زاویه‌ای زنانه  (ششمین کتاب نشست ؛ سی و سومین کتاب کتاب خوان)


زهرا رفعتی نیز در نشست کتاب‌خوان گرگان اثر پرمخاطب "چراغ‌ها را من خاموش می کنم" را با شرکت‌کنندگان در این نشست به اشتراک گذاشت.

این کتاب، داستان زنگی زنی مسیحی در دهه چهل خورشیدی در ایران است که موج ناملایمات او را از مسیر تکراری زندگی هر روزه‌اش خارج کرده و باعث می‌شود تا نگاهی دوباره به خود بیاندازد. این اثر با ریتمی آرام و زبانی کاملا زنانه، دنیای افکار زنانه را به تصویر می‌کشد.


طرح حماسه‌ای از هومر (هفتمین کتاب نشست ؛ سی و چهارمین کتاب کتاب خوان)



"ادیسه" اثر هومر، شاعر و داستان‌سرای یونانی از دیگر آثار ارائه‌شده در کتاب‌خوان شهرستان گرگان بود که توسط دکتر غفار‌علی فکری (استاد دانشگاه) در این نشست با کتاب‌دوستان در‌میان گذاشته شد.

فکری، اودیسه را اولین کتاب حماسی با موضوع جنگ غرب و شرق (یونان و تروا) در تاریخ دانست و افزود: از دلایل اهمیت این اثر آن است که موضوع اصلی کتاب، جنگ نیست بلکه مشکلات پس از جنگ است. یونانیان با وجود پیروزی در این جنگ گرفتار خشم خدایان می‌شوند؛ چراکه برای غلبه بر دشمن خود، از نیرینگ اسب چوبی استفاده کردند.

 

موثر و مفید بودن کار آسانی است  (هشتمین کتاب نشست ؛ سی و پنجمین کتاب کتاب خوان)


شکوفه زنگانه (فعال رسانه‌ای و مجری تلویزیون) نیز کتاب "چشم‌ها را باید شست" نوشته محمود معظمی را به اهالی کتاب‌خوان معرفی کرد.

این کتاب، بر‌گرفته از مجموعه برنامه‌های پر‌بیننده‌ای با همین عنوان است و تاکنون موفق به تاثیرگذاری مثبت و عمیقی بر زندگی میلیونها بیننده آن شده‌است. نویسنده این اثر، خوشبختی را واقعیتی درونی می‌داند که باید به‌ظهور برسد. "موثر و مفید بودن کار آسانی است" به شرط اینکه به دیگران بگوییم چگونه می توانند تغییر مثبت بیافرینند.

 

بررسی فقهی نهضت امام حسین (ع)  (نهمین کتاب نشست ؛ سی و ششمین کتاب کتاب خوان)


محمد انصار (منتقد ادبی و عضو کتابخانه) نیز "آشنایی با نهضت حسینی" تالیف حجة الاسلام سیّد رضا موسوی را با کتاب‌خوانان به اشتراک گذاشت.

در این اثر، نویسنده کوشیده است تا ضمن احترام و ارج نهادن به تک تک نظریه های علمی دانشمندان متعهد شیعه و سنی، با استفاده از مدارک موثّق تاریخی و دینی و با رویکرد فقهی به بررسی و تفسیر عملکرد امام حسین(ع) در نهضت مقدس عاشورا بپردازد.

 

کتابی با موضوع طرح دغدغه‌های فرهنگی رهبر انقلاب  (دهمین کتاب نشست ؛ سی و هفتمین کتاب کتاب خوان)


"دغدغه‌های فرهنگی" اثری است از گروه جهادی صهبا که به تشریح دغدغه های فرهنگی در بیانات مقام معظم رهبری می پردازد. شرح یکی از بیانات محوری ایشان در سال ۱۳۷۳ است که توسط الهام متین (رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بندر گز) در کتاب‌خوان گلستان مطرح شد.

 سخنرانی انتخاب‌شده در این کتاب یکی از مهم‌ترین سخنان مقام معظم رهبری درباره هنر است که به شکلی موشکافانه‌ در نه فصل با عناوین  «طرح دغدغه»، «منشأ انقلاب اسلامی»، «فرهنگ و هنر ایران و انقلاب»، «جریان روشنفکری بیمار»، «جریان روشنفکری و انقلاب»، «تهدیدات درونی»، «تهدیدات و تهاجمات بیرونی»، «توقع انقلاب از جبهه فرهنگی» و «استنتاج» مسائل فرهنگی کشور را با مسؤولین وقت در میان نهاده‌است.

 

روش‌های کاربردی برای رهایی از استرس  (یازدهمین کتاب نشست ؛ سی و هشتمین  کتاب کتاب خوان)


سمیه تکوری (عضو کتابخانه) آخرین سخنران از جمع 12 نفری ارائه دهندگان مطالب کتاب‌های خوانده شده بود که به معرفی اثری با عنوان "55 نکته برای رهایی از استرس" اثر محمد حسن‌زاده پرداخت.

55 نکته برای رهایی از استرس، نتیجه مطالعات موردی در خوابگاه فردوسی مشهد است که از سال 1379 تا‌کنون انجام شده‌است.

راه‌هایی برای رهایی از استرس و روش‌های بهتر زیستن از موضوعاتی است که به شکلی کاربردی در این کتاب بررسی و جمع‌بندی شده‌است.

گفتنی است کتاب‌خوان، نشستی صمیمانه با هدف معرفی و به اشتراک‌گذاری کتاب‌های مفید و تبلیغ و ترویج کتابخوانی در فضای عمومی کشور است که بر‌اساس دستورالعمل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مقرر شده به شکلی سازمان‌یافته و ادواری در گوشه و کنار کشور برگزار شود تا شمار بیشتری از افراد جامعه امکان حضور در آن را داشته باشند.

[ سه شنبه 6 مرداد 1394برچسب:نشست کتابخوان, گلستان, سومین,

] [ 16:2 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

واکسنی برای موفقیت

والدین گرامی حتما برای واکسن زدن  نوزادان تازه متولد شده تان به موقع و طبق بازه زمانی که بهداشت یا دکتر برای شما تجویز می کنن اقدام کردید. حتما اطلاع دارید که این امر خیلی برای سلامت کودکان مهم است. به طوری که حاضرید از تمام کارهای مهم زندگی یتان بزنید ولی واکسن کودک تان را به موقع تزریق کنید. ولی اطلاع دارید مهمترین واکسنی که باید به فرزندتان بزنید را خیلی از شما ها یادتان رفته و هیچ توجهی به اون نمی کنین. بله درسته حتما از خودتان سوال می کنین چه واکسنی الان بهتون می گم. شما می تونید از 3 یا 4 سالگی با در دست داشتن شناسنامه و یک قعطه عکس  به نزدیکترین کتابخانه عمومی شهرتان مراجعه کنید( برای شهروندان محترم شهر نقاب شهرستان جوین کتابخانه  عمومی عطاملک جوینی) و کودک تان را به کتابدار بسپارید تا واکسن را به کودک تان تزریق کند واکسن کتابدار همان کتاب های کتابخانه است که یک کتابدار آگاه بهترین نوع آن را به کودک شما تزریق می کند و مطمعا باشید از بسیاری از امراض بزرگسالی جلوگیری می کند. حتما بعضی هایتان می گید مگه میشه! مگه داریم! من کتابدار که این نوشته را می نویسیم می گم هم داریم و هم میشه کافیه شهروندان محترم نقاب روزنامه قدس ویژه نامه شهرستان جوین را مطالعه کنند یا تا آموزش و پرورش نقاب خیابان معلم یک سری بزنند تا ببینن تمام دانش آموزانی که عکس و مشخصات آنها به عنوان نفرات برتر مسابقات درسی ، موفقیت در آزمون های کنکور، موفقیت در درس های مدرسه، نوشته یا زده شده است ، بیشتر از 90% آنها جزء اعضای کتابخانه عمومی عطاملک جوینی می باشند. پس دیدید هم داریم و هم می شه!

[ یک شنبه 4 مرداد 1394برچسب:نقاب, واکسن, موفقیت, دانش آموز, کتابخانه عطاملک جوینی, کتابدار,

] [ 17:4 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]