کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

برگزاری مجمع خیرین کتاب شهرستان جوین

مجمع خیرین کتاب شهرستان جوین در تاریخ 04/03/1393 در محل کتابخانه عمومی شادروان امیر مسروری حکم آباد برگزار شد. همچنین اعضاء و هئیت مدیره نیز به ترتیب ذیل انتخاب گردید.

1.       آقای محمود ملایجردی : رئیس هئیت مدیره

2.      آقای رضا ملائی : نائب رئیس

3.      آقای هادی نقابی : خزانه دار

4.      آقای توسلی :عضو انجمن

5.      آقای سیاوش خیرخواه : عضو انجمن

6.      خانم عصمت غلامی : عضو انجمن

7.      آقای حسین ملکوتی : مدیر عامل

[ شنبه 31 خرداد 1393برچسب:مجمع خیرین, کتاب, جوین,

] [ 14:24 ] [ ]

[ ]

اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی

 

من معتقدم غير از درس

خواندن،بايد كتاب هم
بخوانيد. لابد در
مدارستان كتابخانه هست.
حتماً كتاب هاي خوب
را كه معلمان خوب
معين خواهند كرد،
بگيريد و بخوانيد.
علاوه بر اينكه
درس هايتان را مي خوانيد،
با كتاب هم
آشنا بشويد و
انس پيدا كنيد

[ چهار شنبه 28 خرداد 1393برچسب:کتاب, رهبر انقلاب, کتابخانه,

] [ 10:1 ] [ ]

[ ]

سلامت روحي و رواني نسل آينده در گرو توجه و اهتمام به كتاب و كتابخواني

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان خراسان رضوي: اميرالله شمقدري در اولين همايش تجليل از هيئت امنا مساجد، حسينيه ها و بقاع متبركه موثر در نشر فرهنگ كتاب و كتابخواني كه در حسينيه چهارده معصوم شهرستان كاشمر برگزار شد، اعلام كرد: سلامت روحي و رواني نسل آينده در گرو توجه و اهتمام به كتاب و كتابخواني مي باشد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان خراسان رضوي، شمقدري ضمن تجليل و تقدير از خيرين كتابخانه ساز شهرستان كاشمر اعلام كرد: وجود يك فرماندار فرهنگي و دغدغه مند و انسجام مديريتي در انجام امور فرهنگي يك فرصت ايده آل را براي شهرستان رقم زده است.

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان در جمع مسئولين حاضر در جلسه اعلام كرد: ظرفيت 200 هيئت مذهبي و مسجد در شهرستان و استفاده مناسب ائمه جماعات از اين فرصت پيش رو نسبت به ماه مبارك رمضان و ايام فراغت تابستان مي تواند براي بار ديگر شهرستان كاشمر را الگو ساز نمايد.

وي ادامه داد: استفاده از فرصت هاي نذر فرهنگي، وليمه حجاج عمره و حج، دانش آموزان و خانواده هاي ايشان  مي تواند تاثيرات فراواني  در جذب كمك هاي مردمي و خيرين داشته باشد.

شمقدري ضمن اشاره به موضوع اهتمام بزرگان همچون علامه مجلسي و آيت الله مرعشي در خصوص كتاب، اعلام كرد: دنياي امروز براي سلامت و آرامش خود به كتاب درماني روي آورده؛ وي ادامه داد: سلامت نسل آينده در گرو كتاب و كتابخواني مي باشد و اين موضوع بايد از كودكي در ميان نسل نوجوان و جوان نهادينه شود.

گفتني است دراين جلسه  به 3 نفر از فعالين حوزه خيرين كتاب و كتابخواني، به قيد قرعه توسط مجمع خيرين كتابخانه ساز شهرستان كاشمر كمك هزينه سفر به عتبات عاليات اهدا شد.

 

 

[ دو شنبه 26 خرداد 1393برچسب:سلامت روحی، روانی، شمقدری,

] [ 15:49 ] [ ]

[ ]

تولد منجی بشریت امام زمان (عج)بر تمام مسلمانان جهان مبارک باد.

عکس برای نیمه شعبان 92,پوستر نیمه شعبان 92,تصویر زمینه نیمه شعبان 92,عکس ای جدید نیمه شعبان 92,بک گراند نیمه شعبان 92,والپیپر نیمه شعبان 92

ماه شعبان


شعبان هشتمین ماه در گاه‌شماری هجری قمری است. ماه‌های رجب، شعبان و رمضان در میان مسلمانان اهمیّت زیادی دارند. از پیامبر اسلام چنین نقل شده‌است که شعبان «ماه من» است.

روز تولد امام دوازدهم شیعیان

سال تولد امام دوازدهم شیعیان را سال ۲۵۵ یا ۲۵۶ هجری نقل کرده‌اند. علت اختلاف شاید این بوده‌است که در سابق، تاریخ را با حروف ابجد می‌نوشتند و درباره سال تولد حجت بن حسن بین واژه‌های «نور» و «نهر» اختلاف است که این اختلاف ناشی از رسم‌الخط ناقلین می‌باشد.

دیدگاه شیعیان

در روایات و احادیث امامان شیعه شب نیمه شعبان از جمله پر فضیلت ترین شب‌ها برای احیا و شب زنده داری، دعا و عبادت است.

در روایتی از امام اول شیعیان درباره خواندن دعای کمیل در این شب آمده‌است:

"قسم به کسی که جان علی در دست اوست همه امور نیک و بدی که بر بندگان جاری می‌شود، از شب نیمه شعبان تا پایان سال، در این شب تقسیم می‌شود. هیچ بنده‌ای نیست که این شب را احیاء دارد و در آن دعای خضر بخواند، مگر آن که دعای او اجابت شود..... بنشین ای کمیل هنگامی که این دعا را حفظ کردی خدا را در هر شب جمعه، یا در هر ماه یک شب، یا یک بار در سال یا حداقل یک بار در طول عمرت، با آن بخوان، که خدا تو را یاری و کفایت می‌کند و تو را روزی می‌دهد، و از آمرزش او برخوردار می‌شوی، ای کمیل به خاطر زمان طولانی که تو با ما همراه بوده‌ای بر ما لازم است که درخواست تو را به بهترین شکل پاسخ دهیم، آنگاه دعا را چنین انشاء فرمود...

همچنین، شیعیان معتقدند خدا در این شب به تعداد موها و پشم‌های چهارپایان بندگانش را از آتش جهنم آزاد می‌کند و زمان‌های مرگ را ثبت و روزی‌های یک سال را تقسیم می‌کند و همه آنچه را که در طول سال واقع می‌شود نازل می‌سازد.

 

 

[ پنج شنبه 22 خرداد 1393برچسب:امام زمان, تولد, نیمه شعبان,

] [ 16:47 ] [ ]

[ ]

عضويت جوانان در كتابخانه هاي عمومي استان خراسان رضوي، تا پايان وقت اداري 24 خردادماه رايگان اعلام شد

 

 

اميرالله شمقدري به مناسبت ولادت حضرت علي اكبر (ع) و روز جوان عضويت جوانان در كتابخانه هاي عمومي استان خراسان رضوي را تا پايان وقت اداري 24 خردادماه سال جاري رايگان اعلام كرد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان خراسان رضوي، شمقدري اعلام كرد: جذب مخاطبين جوان و علاقه مند سازي اين گروه از جامعه براي نهادينه كردن فرهنگ مطالعه، يكي از اولويت هاي اساسي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان مي باشد.

وي ادامه داد: ولادت حضرت علي اكبر (ع) و روز جوان ،اداره كتابخانه هاي عمومي استان  را بر اين داشت تا با اعلام عضويت رايگان در سرتاسر استان براي جوانان علاقه مند به كتاب و كتابخواني گامي  موثر بردارد.

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان ، توجه به نسل جوان را يك ضرورت جدي خواند و اعلام كرد: جوانان، مسئولين و آينده سازان فرداي انقلاب اسلامي هستند، اعتماد به اين عزيزان مي تواند موجب شكوفايي درخت انقلاب در برابر گزند بيگانگان باشد.

گفتني است طرح عضويت رايگان ويژه جوانان از تاريخ 18 خرداد ماه لغايت پايان ساعت كاري 24 خردادماه امسال و براي عزيزان بين 18 تا 30 سال قابل اجرا مي باشد.

 

[ سه شنبه 20 خرداد 1393برچسب:عضویت رایگان, هفته جوان,خراسان رضوی, کتابخانه های عمومی,

] [ 13:32 ] [ ]

[ ]

مراسم معارفه دبیر کل جدید نهاد کتابخانه های عمومی کشور

بيشترين فعاليت نهاد در عرصه فرهنگ مكتوب است

مراسم آغاز به كار عليرضا مختارپور دبيركل جديد نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور پيش از ظهر ديروز با حضور محمدعلي منفرد مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و مدير كل دفتر حوزه وزارتي، مديران، مشاوران و يكي از اعضاي هيات امناي كتابخانه هاي عمومي كشور در سالن كنفرانس نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومي و امور بين‌الملل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، محمد علي منفرد در ابتداي اين مراسم ضمن آرزوي سلامتي و تندرستي براي مهندس ملك احمدي و موفقيت براي عليرضا مختارپور در نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور خاطرنشان كرد: ان شاء الله حضور آقاي مختارپور در نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور مايه خير و بركت باشد.

وي در ادامه افزود: مهندس واعظي منشاء خدمات بسيار بزرگي در نهاد بودند و مهندس ملك احمدي نيز در مدتي كه در نهاد حضور داشتند در خصوص مسائل پر سنلي و رفاهي اقدامات خوبي را انجام دادند. آقاي مختار پور نيز قطعاً همين راه را ادامه خواهند داد.

منفرد با اشاره به پشتيباني جدي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از آقاي مختارپور ابراز اميدواري كرد: ان شاء الله  قدم هاي بر نداشته آقايان واعظي و ملك احمدي بواسطه حضور ايشان در نهاد برداشته شود.

حجت السلام والمسلمين سيدعلي حسيني عضو هيات امناي كتابخانه هاي عمومي كشور نيز در اين جلسه به عنوان به عنوان نماينده هيات امنا، مديران، مشاوران و همكاران نهاد با تشكر از زحمات و اقدامات خوب مهندس ملك احمدي خاطرنشان كرد: همه انسانها نقاط ضعف و قوت دارند كه يكي از ويژگي هاي مهندس ملك احمدي اخلاص در عمل، مردم داري و مردمي زيستن ايشان بود.

عليرضا مختارپور دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور نيز در اين نشست با اشاره به عيادت از مهندس ملك احمدي در بيمارستان گفت: قرار بود روز گذشته به نهاد بيايم كه متاسفانه متوجه شدم آقاي ملك احمدي در بيمارستان بستري هستند، لذا امروز پس از عيادت از ايشان در بيمارستان و كسب اجازه از وي در خدمت شما عزيزان هستم.

مختارپور در ادامه افزود: نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، نهادي صد درصد فرهنگي است و بيشترين كار آن نيز در عرصه فرهنگ مكتوب است كه براي من حضور در چنين مجموعه اي فرصتي مغتنم است.

دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور با اشاره به ثبات مديريتي خوب و مناسب نهاد، گفت:‌ نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور تاكنون تنها دو دبيركل را در خود ديده است كه اين ثبات مديريتي، فرصت خوبي محسوب مي شود چراكه باعث شده اين نهاد كمتر دچار تغييرات سريع ديدگاهي و راهبردي شود.

مختارپور با اشاره به ديدار صبح امروز خود با مهندس ملك احمدي يادآور شد: امروز ضمن عيادت از مهندس ملك احمدي از ايشان خواستم اگر توصيه و يا حتي نصيحتي دارند، بفرمايند. ايشان نيز به مشكلاتي در كه دوره اول وجود داشت اشاره كردند و برخي از مشكلاتي كه در دوره مهندس واعظي ادامه پيدا كرده بود را به من يادآور شدند.

وي در ادامه افزود:‌ كارهايي كه در دوره جديد شروع شده نياز به تقويت و تداوم دارد و اميدوارم با همكاري دوستاني كه در نهاد هستند به نحو مطلوبي بتوانيم به سمت رشد و پيشرفت حركت كنيم.

دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور با اشاره به كتابداران يادآور شد: بار اصلي كار نهاد بر دوش كتابداران است و اگر هم ضعفي در كار نهاد بوده ناشي از عدم توجه احتمالي به آنها و يا عدم استفاده از نظرات كتابداران بوده است.

مختارپور در پايان گفت: كارهاي بسياري را مي توان با تفاهم و همدلي پيش برد. اميدوارم مدتي كه همكار شما در نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور هستم، سبب آبرو براي من نزد خداوند متعال شود.

 

 

[ دو شنبه 19 خرداد 1393برچسب:فرهنگ مکتوب، مختار پور، معارفه، دبیر کل نهاد,

] [ 15:43 ] [ ]

[ ]

انتخاب 7 طرح برتر از استان خراسان رضوي در طرح كشوري خلاقان برتر

به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي خراسان رضوي، مهدي اصلاحي رئيس اداره برنامه ريزي، انجمن ها و مشاركت ها در جلسه هفتگي ستاد اداره كل از انتخاب 7 طرح برتر از استان خراسان رضوي در طرح كشوري خلاقان برتر كه توسط نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور برگزار گرديد، خبر داد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي خراسان رضوي، مهدي اصلاحي رئيس اداره برنامه ريزي، انجمن ها و مشاركت ها در جلسه هفتگي ستاد اداره كل از انتخاب 7 طرح برتر از استان خراسان رضوي در طرح كشوري "خلاقان برتر" كه توسط نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور برگزار گرديد، خبر داد.

اصلاحي افزود طرح
"خلاقان برتر با هدف جمع آوري ايده هاي خلاقانه كشوري با موضوعات كتاب، كتابخانه، كتابخواني، كتابداري و ... از تاريخ 21 ديماه تا پايان سال 92 برگزار گرديد و از كليه علاقمندان و ايده پردازان در سراسر كشور دعوت به عمل آمد تا در اين طرح سراسري شركت نموده و ايده ها و ابتكارات سازنده خود را در قالب طرح به نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور ارسال نمايند.

اصلاحي ادامه داد: از مجموع 1142 طرح واجد شرايط تعداد 118 طرح به عنوان طرح هاي برتر اعلام شده است كه از اين تعداد 7طرح مربوط به استان خراسان رضوي مي باشد. اين 7 طرح توسط خانم ها كبري قاسمي از شهرستان قوچان (2طرح)، مليحه فخار از شهرستان تربت حيدريه ، نيره دادخواه و سميه خشنود از شهرستان مشهد و آقاي شاهرخ عرشاهي عضو حقيقي انجمن كتابخانه هاي عمومي شهرستان مشهد (2طرح) تهيه و ارسال شده است.

گفتني است، 118 طرح برتر با نام و مشخصات كامل ايده پرداز در كتابچه اي با عنوان خلاقان برتر در سال 93 منتشر و به 10 طرح اول كشوري به انتخاب هيات داوري ، جوايز نفيس و ارزنده اي اهدا خواهد شد.

 

[ دو شنبه 19 خرداد 1393برچسب:طرح برتر، خراسان رضوی,

] [ 15:40 ] [ ]

[ ]

عليرضا مختارپور‌ دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور شد.

علي جنتي رئيس هيات امناي كتابخانه هاي عمومي كشور و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، طي حكمي عليرضا مختارپور را به عنوان دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور منصوب كرد.

 

به گزارش روابط عمومي و امور بين‌الملل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، متن حكم به شرح زير است:

 

جناب آقاي عليرضا مختارپور قهرودي

عضو محترم هيات امناي كتابخانه‌هاي عمومي كشور

 

نظر به مراتب علمي و فرهنگي و تجربيات اجرايي جنابعالي به استناد ماده 2 قانون تاسيس و نحوه اداره كتابخانه هاي عمومي كشور، به موجب اين حكم به سمت "دبيركل هيات امنا" منصوب مي شويد.

اميد مي‌رود با استعانت از خداوند متعال و بهره‌گيري از كليه ظرفيت‌هاي موجود و نيروهاي كارآمد، نسبت به تجهيز و توسعه و نظارت بر فعاليت كتابخانه‌هاي عمومي كشور، سامان بخشيدن به وضعيت نيروي انساني، تهيه طرح‌ها و برنامه‌هاي لازم و اجراي سياست‌هاي مصوب هيات‌امناء و انجام ساير وظايف محوله موفق و مويّد باشيد.

 

علي جنتي
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي

 

گفتني است عليرضا مختارپور از سوي دكتر حسن روحاني رئيس جمهور محترم، به مدت چهار سال به عضويت هيات امناي كتابخانه هاي عمومي كشور منصوب شده است.

 

 

[ شنبه 17 خرداد 1393برچسب:مختارپور، دبیر کل جدید، نهاد,

] [ 13:51 ] [ ]

[ ]

برگزاری نمایشگاه کتاب با موضوع آثار امام خمینی (ره)

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین به مناسبت 14 خرداد سالروز ارتحال  امام خمینی (ره) بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران نمایشگاه کتابی با موضوع آثار امام خمینی (ره) را در محل  کتابخانه عمومی عطاملک جوینی واقع در خیابان شهید آوینی شهر نقاب برگزار کرده علاقمندان  به آثار امام خمینی (ره) می توانند جهت بازدید از این نمایشگاه تا مورخه 20/03/1393 به کتابخانه عطاملک جوینی مراجعه نمایند.

[ دو شنبه 12 خرداد 1393برچسب:نمایشگاه کتاب، امام خمینی,

] [ 15:34 ] [ ]

[ ]

فرا رسیدن سوم شعبان روز تولد ایستادگی در برابر ظلم مبارک

 

به روز سوم ماه شعبان سال چهارم هجرت (1) دومین فرزند برومند حضرت على و فاطمه، كه درود خدا بر ایشان باد، در خانه‏ ى وحى و ولایت، چشم به جهان گشود.

 چون خبر ولادتش به پیامبر گرامى اسلام (ص) رسید، به خانه‏ ى حضرت على و فاطمه (ع) آمد و اسماء (2) را فرمود تا كودكش را بیاورد.اسماء او را در پارچه‏ اى سپید پیچید و خدمت رسول اكرم (ص) برد،آن گرامى به گوش راست او اذان و به گوش چپ او اقامه گفت (3) .

به روزهاى اول یا هفتمین روز ولادت با سعادتش، امین وحى الهى، جبرئیل، فرود آمد و گفت:

 سلام خداوند بر تو باد اى رسول خدا، این نوزاد را به نام ‏پسر كوچك هارون‏ «شبیر» (4) كه به عربى‏«حسین‏» خوانده مى‏شود، نام بگذار. (5) چون على (ع) براى تو بسان هارون براى موسى بن عمران است جز آنكه تو خاتم پیغمبران هستى.

 و به این ترتیب نام پر عظمت ‏«حسین‏» از جانب پروردگار، براى دومین فرزند فاطمه انتخاب شد.

 به روز هفتم ولادتش، فاطمه‏ زهرا كه سلام خداوند بر او باد، گوسفندى را براى فرزندش به عنوان عقیقه (6) كشت، و سر آن حضرت را تراشید و هم وزن موى سر او نقره صدقه داد. (7)

حسین و پیامبر (ص)

از ولادت حسین بن على (ع) كه در سال چهارم هجرت بود تا رحلت رسول الله (ص) كه شش سال و چند ماه بعد اتفاق افتاد، مردم از اظهار محبت و لطفى كه پیامبر راستین اسلام (ص) درباره حسین (ع) ابراز مى‏ داشت، به بزرگوارى و مقام شامخ پیشواى سوم آگاه شدند.

سلمان فارسى مى ‏گوید: دیدم كه رسول خدا (ص) حسین (ع) را بر زانوى خویش نهاده او را مى ‏بوسید و مى‏ فرمود:

 تو بزرگوار و پسر بزرگوار و پدر بزرگوارانى، تو امام و پسر امام و پدر امامان هستى، تو حجت‏ خدا و پسر حجت‏خدا و پدر حجت‏هاى خدایى كه نه نفرند و خاتم ایشان، قائم ایشان (امام زمان عج) مى ‏باشد. (8)

 انس بن مالك روایت مى ‏كند:

وقتى از پیامبر پرسیدند كدام یك از اهل بیت‏ خود را بیشتر دوست مى ‏دارى، فرمود:حسن و حسین را، (9) بارها رسول گرامى حسن و حسین را به سینه مى ‏فشرد و آنان را مى‏ بویید و مى‏ بوسید. (10)

 ابو هریره كه از مزدوران معاویه و از دشمنان خاندان امامت است در عین حال اعتراف مى ‏كند كه:

 رسول اكرم (ص) را دیدم كه حسن و حسین (ع) را بر شانه‏ هاى خویش نشانده بود و به سوى ما مى‏ آمد، وقتى به ما رسید فرمود: هر كس این دو فرزندم را دوست‏ بدارد مرا دوست داشته و هر كه با آنان دشمنى ورزد با من دشمنى نموده است. (11)

عالى ‏ترین، صمیمى‏ ترین و گویاترین رابطه‏ ى معنوى و ملكوتى بین پیامبر و حسین را مى‏ توان در این جمله‏ ى رسول گرامى اسلام (ص) خواند كه فرمود:

 حسین از من و من از حسینم. (12)

[ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:سوم شعبان , امام حسین (ع),

] [ 14:30 ] [ ]

[ ]

اعلام آمادگي پذيرش كارورز دانش آموز در كتابخانه هاي عمومي استان ويژه ايام تابستان

 

اميرالله شمقدري در جمع كاركنان ستادي اعلام كرد: كتابخانه هاي عمومي استان خراسان رضوي آماده پذيرش دانش آموزان و علاقه مندان محصل براي گذراندن دوره هاي كارورزي با هدف تربيت و آموزش كتابداران دانش آموز مي باشد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان خراسان رضوي، شمقدري ضمن گراميداشت سالروز فتح خرمشهر و بيان مطالبي در همين خصوص از اعلام آمادگي جهت پذيرش كارورز دانش آموز و محصل در كتابخانه هاي عمومي استان ويژه ايام تابستان خبر داد.

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان ضمن توضيح نحوه پذيرش كارورزان محصل و دانش آموز، هدف از اين اعلام آمادگي و پذيرش را تربيت و آموزش كتابداران دانش آموز خواند وگفت: كار آموزان و علاقه مندان به حرفه كتابداري مي توانند در ايام تابستان بطور صد در صد علمي و رايگان كار كتابداري را تحت نظر همكاران كتابدار و مسئولين كتابخانه هاي عمومي استان انجام دهند و كتابخانه هاي نزديك محل سكونت خود را براي برگزاري اينچنين دوره هايي انتخاب كنند.

شمقدري از ديگر طرح هاي ويژه ايام فراغت سال جاري را برگزاري تورها و اردوهاي كتاب شناسي و كتابخانه شناسي و برگزاري نشست هاي متعدد و حلقه هاي ويژه اين ايام اعلام كرد.

گفتني است اميرالله شمقدري در خاتمه عرايض خود كتاب " دا " نوشته سيده زهرا حسيني كه به شرح خاطرات دفاع مقدس و آزادسازي خرمشهر در اين كتاب پرداخته شده است را يادآوري و معرفي مجدد نمود.

 

[ پنج شنبه 8 خرداد 1393برچسب:امیرالله شمقدری، مدیر کل، خراسان رضوی، کارورز دانش آموز,

] [ 12:10 ] [ ]

[ ]

سوم خرداد سال روز آزاد سازی خرمشهر گرامی باد.

درسي از حماسه سوم خرداد

در ساعت 2 بعد از ظهر روز سوم خرداد 1361 پس از 24 روز رزم بي‌امان، خرمشهر به طور كامل از اشغال نظاميان عراق خارج شد و عمليات پيروزمند بيت‌المقدس كه در دهم ارديبهشت اين سال آغاز شده بود، با اين آزادسازي به پايان رسيد.
شهر خرمشهر در چهارم آبان 1359 در پي 35 روز پايداري و جانفشاني به اشغال نظاميان عراقي درآمد و به مدت 578 روز (19 ماه) در تصرف بعثي‌ها باقي ماند.
پس از آزادسازي شهر، پرچم پرافتخار جمهوري اسلامي برفراز مسجد نيمه ويران «جامع خرمشهر» و پل تخريب شده اين شهر به اهتزاز درآمد و رزمندگان اسلام در اولين عكس‌العمل نماز شكر را در مسجد جامع خرمشهر اقامه كردند.
سالروز آزادسازي خرمشهر به عنوان يك روز ملي در كشور شناخته شده است. زيرا از اين مقطع به بعد، جنگ در جبهه نيروهاي نظامي ايران از حالت دفاعي خارج شد و به صورت تهاجمي درآمد و آغازي بر پيروزيهاي پياپي بعدي گرديد. به همين دليل بود كه از فرداي آزادسازي شهر خرمشهر هيأتهاي صلح بين‌المللي مأموريت خود را براي متوقف كردن جنگ آغاز كردند و صدور قطعنامه‌هاي بازدارنده سازمان ملل آغاز شد.
آزادسازي خرمشهر با تكيه بر علم و ايمان نيروهاي داخلي، از نقاط عطف تاريخ معاصر ايران به شمار مي‌رود. امام خميني(ره) در اين رابطه تصريح داشتند: «خرمشهر را خدا آزاد كرد.» به هر حال ملت ايران از اين ميدان، پيروزمندانه خارج شد.
هر ملتي در طول تاريخ خود گردنه‌هاي متعددي پيش روي دارد. سخت‌ترين اين گردنه‌ها و در عين حال ماندگارترين آنها دفاع از استقلال،‌تماميت، شرف و بويژه انديشه‌ها و باورهاي ملتها است. پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و برچيده شده نظام 2500 ساله شاهنشاهي كه با خواسته استثمارگران دنياي نوين در تضاد بود، ارزشهاي جديدي فراسوي ملت كهن و بافرهنگ ايران قرارداد. ملت ايران بار ديگر با بازگشت بيش از پيش به فرهنگ اسلامي و ملي خويش به مقابله با همه تهاجمات برخاست. در اين بين حمله ارتش تا بن دندان مسلح صدام كه با حمايت دنياي استكباري غرب به وقوع پيوست، بارزترين اين تهاجمات بود. اين جنگ كه در داخل كشور به «دفاع مقدس 8 ساله» مشهور شد، برگ زريني بر پرونده افتخارات مردم اين سرزمين افزود و ايران و ايراني توانست از اين گردنه پر پيچ و خم تاريخ معاصر خود، سرافراز عبور كند.
بيش از دو دهه از آغاز اين جنگ مي‌گذرد. اما هنوز آن گونه كه شايسته حماسه‌سازيها و دلاوريهاي اين ملت است ارزشهاي مترتب بر اين دفاع مقدس در ميان نسل سوم انقلاب معرفي نشده است. در حاليكه هويت ملي و اسلامي نسل حاضر با تاريخ فداكاريها و ايثارگريهاي مردم در دوران دفاع گره خورده است و اگر بناست اين نسل به خويشتن خويش بازگشته و راه بنيانگذار جمهوري اسلامي و مدافعان اين مرز و بوم را ادامه دهد بايد طرحي نو درانداخته شود، اما چگونه؟
به عبارت ديگر بايستي به اين سئوال پاسخ داد كه اگر در دوران دفاع مقدس وظيفه آحاد مردم حضور در مناطق جنگي، پشتيباني تداركاتي و مالي از رزمندگان و مقاومت و پايداري در برابر كاستي‌هاي بوجود آمده از جنگ بود، وظيفه نسل امروز در دنياي كنوني چيست؟
سئوال ديگري كه در اين مقوله خودنمائي مي‌كند اين است كه اگر در آن دوران شاخص حركتهاي مردم بسيج بود و اين حركتها در آن دوران ويژگي‌هاي خاص خود را داشت آيا امروز نيز بسيج مي‌تواند محور حركت و مقاومت مردمي باشد يا خير؟ اگر پاسخ مثبت است ويژگي‌هاي بسيج در سالهاي پاياني قرن 14 هجري شمسي و سالهاي آغازين قرن 21 ميلادي چيست؟ به عبارت اخري در حال حاضر بسيجي كه به اعتقاد امام (ره) شجره طيبه است، چه كسي است؟
براساس سند چشم‌انداز برنامه 20 ساله توسعه همه جانبه كشور قرار است ايران به پيشرفته‌ترين كشور منطقه و نمونه موفق رشد و توسعه در سايه حكومت ديني برسد. آيا براي نيل به اين مهم، بازخواني پرونده جنگ تحميلي 8 ساله ضرورتي دارد يا خير؟ اگر ضروري است چگونه، از كجا، و توسط چه كسي بايستي آغاز شود؟
ما معتقديم كه در ادامه اين راه همچنان به فرهنگ ارزشمند بسيجي نيازمنديم با اين تفاوت كه اگر در آن زمان، از فرهنگ بسيج، توقع تشكيل يك نيروي توانمند و قابل اتكاء در بعد نظامي را داشتيم امروز از اين فرهنگ انتظار بسيج مردم در عرصه‌هاي علم،‌نرم‌افزاري و فن‌آوري داريم. فراموش نكنيم آن روز نيز قدرتهاي بزرگ با حمايتي كه از دشمنان ما به عمل آورده بودند، پيروزي ما در جبهه‌ها را غير ممكن مي‌دانستند ولي ما پيروز شديم و توانستيم استقلال، حاكميت ملي و تماميت ارضي خود را از گزند تعرض بيگانگان حفظ كنيم. امروز نيز همان قدرتها، پيروزي ما را در صحنه‌هاي علمي و فن‌آوري ناممكن مي‌دانند و براي اثبات باور خود به هرگونه تهديد، كارشكني، سنگ‌اندازي و بحران‌سازي متوسل مي‌شوند ولي ما كه «فرهنگ بسيج» را تجربه كرده‌ايم معتقديم اين گونه تلاش‌ها در مسير حركت ما بازدارنده نخواهد بود و با همان اراده كه در جبهه نظامي پيروز شديم در جبهه علمي و فرهنگي و فن‌آوري نيز به مدد دانش و ايمان نيروهاي داخلي بويژه نسل جوان به پيروزي خواهيم رسيد.

 

[ شنبه 3 خرداد 1393برچسب:سوم خرداد, خرمشهر،آزادی,

] [ 16:15 ] [ ]

[ ]