کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

مسابقه خاطره نویسی کتابداران برگزار می شود.

 

اداره کل امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی دومین دوره مسابقه خاطره نویسی مخصوص کتابداران و اعضای کتابخانه های عمومی کشور را برگزار می کند.

 

به گزارش لیزنا، اداره کل امور فرهنگی نهاد به منظور بهره گیری از تجارب کتابداران در زمینه های گوناگون علمی، پژوهشی و کاربردی با اهدافی چون تقویت قدرت نگارش، شناسایی و پرورش استعداد نویسندگی، استفاده از آثار فاخر در تولید فیلم نامه و سایر محصولات فرهنگی و... اقدام به برگزاری مسابقه خاطره نویسی میان کتابداران و اعضای کتابخانه های عمومی می کند.

 

موضوعات دومین دوره مسابقه خاطره نویسی کتابداران و اعضای کتابخانه های عمومی کشور است.

 

کتابداران؛

کودکان و نخستین تجربه های برخورد با کودک؛

اندیشمندان و نویسندگان در کتابخانه؛

کتابدار به عنوان مشاور امین؛

ارزشمندترین تجربه کاری؛

کتابداران و خیرین کتابخانه ساز؛

اهدای کتاب؛

کتابداران و جایگاه شغلی؛ اجتماعی؛ آموزشی؛

کتابداران و دنیای مجازی؛ کتابدار و خانواده؛

اعضاء کتابخانه؛

نخستین تجربه حضور؛

وقایع و اتفاقات جالب؛

دوستان کتابخانه و من و کتابدار.

 

متقاضیان شرکت در این مسابقه می بایست آثار خود را در تا بیست دوم بهمن 93 به ادارات شهرستان و یا اداره کل امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور از طریق مراجعه حضوری و یا از طریق آدرس پست الکترونیکی khatereh@iranpl.ir این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال کنند.

 

[ سه شنبه 30 دی 1393برچسب:مسابقه خاطره نویسی,

] [ 15:9 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

پیام تسلیت دبیرکل نهاد به مناسبت درگذشت مشفق کاشانی

 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در پیامی درگذشت مشفق کاشانی را به کتابداران و اهالی فرهنگ و ادب تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

  

انّا للّه و انّا الیه راجعون

 

از موج فتنه چشم جهان غیرت یم است

وز تندباد حادثه پشت فلک خم است

صبح امید چون شب تاریک مظلم است

«باز این چه شورش است که در خلق عالم است»

درگذشت اعتبار و آبروی غزل معاصر، نشانه بالندگی شجره طیبه شعر پارسی و سند روشن اصالت و نجابت ادبیات سربلند ما؛ پیر جمع شاعران انقلاب اسلامی؛ عباس ترین مشفق شعر انقلاب - مرحوم "مشفق کاشانی" - را به همه کتابداران و اهالی فرهنگ و ادب تسلیت می گویم.

استاد مشفق اسوه ادب، اخلاق و انسانیت؛ بر ادب پروری، اتصال شعر دیروز و امروز، مضمون پردازی و خلق مفاهیم اسلامی و ملی نقش بسزایی داشتند و علاوه بر تالیف سلسله مقالات ادبی و تحقیقی، اشعار وزین و بیشماری در شعر انقلاب، دفاع مقدس، شعر آئینی، مدایح و مراثی در خصوص اهل بیت؛ بالاخص ذکر مصیبت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) سرودند که بی شک ایشان را فخر ادبیات ایران و از غزل سرایان برجسته معاصر نمود. شاعری که شعرش در خدمت هدف های دینی و انقلابی بود و قلم ماندگار ایشان از میان سطور موجود در کتب کتابخانه ها، به یاری شما عزیزان به دوستداران ادب و فرهنگ معرفی می ‌گردد.

برای آن شاعر عاشورایی اجر عظیم و علوّ درجات را از خداوند منّان مسئلت دارم.

و من الله التوفیق

علیرضا مختارپور

 

[ سه شنبه 30 دی 1393برچسب:پیام تسلیت, مشفق کاشانی,

] [ 14:55 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

تازه های کتاب رسیده به کتابخانه عطاملک جوینی

اعضای محترم کتابخانه عطاملک جوینی نقاب با کلیک روی تصویر زیر می توانید از آخرین کتاب های رسیده به کتابخانه و همچنین خلاصه آنها مطلع شوید.

 

[ یک شنبه 28 دی 1393برچسب:نورسیده ها,

] [ 15:59 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

کتاب برگزیده IBBY برای کودکان با نيازهاي ويژه معرفی شد.

 

 

به گزارش لیزنا، فهرست کتاب های برگزیده برای کودکان با نيازهاي ويژه هر دو سال یکبار توسط دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY باآثار ادبي برجسته از سرتاسر جهان منتشر مي‌شود. این فهرست شامل آثاري در گروه‌هاي متفاوت در زمینه های زیر است: كتاب‌هايي كه براي كودكان معلول توليد شده‌اند، آثاري كه شخصيت‌هاي موجود در آن‌ها معلوليت و ناتواني دارند، كتاب‌هاي پارچه‌اي و كتاب‌هاي تصويري كه تمامي كودكان چه معلول و چه عادي بتوانند از آن‌ها لذت ببرند.

 

شوراي كتاب كودك به عنوان شعب ملي IBBY كار انتخاب و معرفي آثار برتر توليد شده در ايران را به عهده دارد و هر دو سال يكبار آثاري متناسب با بخش‌هاي ذكر شده را براي داوري و حضور جهاني به اين فهرست معرفي مي‌كند.

 

در اين دوره بنا بر تصمیم کمیته جوایز (آثار برای کودکان با نیازهای ویژه) شورای کتاب کودک، کتاب حسی لمسی «دکمه‌ها» ساخته زهرا فرمانی، کتاب «تو لک لکی یا دارکوب» و «چی‌چی، قاشق و قیچی» از آثار علی خدایی، کتاب «چه و چه و چه یک بچه» نوشته محمد هادی محمدی و کتاب «لالو» نوشتة یوسف قوجق براي داوري و انتخاب نهايي به IBBY معرفي شدند.

 

از اين ميان كتاب «تو لک لکی یا دارکوب» اثر زيباي علي خدايي به دليل منحصر بفرد بودن و تاثيرگذاري ايده و تصاوير براي حضور در فهرست سال 2015 انتخاب شد.


گفتنی است این فهرست بصورت كاتالوگ در اختیار تمام شعبه‌هاي ملي در 77 كشور عضو دفتر بين‌المللي كتاب براي نسل جوان قرار میگیرد، اصل آثار نيز در نمایشگاه‌های بین‌المللی بسياري شرکت داده می شوند و سپس در کتابخانه ملی کانادا / تورنتو «مرکز اسناد کتابهای کودکان و نوجوانان معلول» نگهداری می شوند.

[ دو شنبه 22 دی 1393برچسب:کتاب کودک، برگزیده,

] [ 15:51 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

تازه های کتاب در کتابخانه عطاملک جوینی نقاب

 به اطلاع اعضای محترم کتابخانه عطاملک جوینی می رساند. از این به بعد می توانید در قسمت  نو رسیده ها( سمت چپ وبلاگ ) از تازه ترین کتاب های رسیده به کتابخانه و همچنین خلاصه کتاب ها اطلاع یابید.

[ دو شنبه 22 دی 1393برچسب:نورسیده ها,

] [ 15:28 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب من زنده ام

 

نویسنده:معصومه آباد / ناشر: بروج

«من زند هام » مجموعه خاطرات معصومه آباد از روزهای کودکی تا زمان اسارتش در اردوگا ههای

رژیم بعث عراق است. این کتاب به همراه تقریظي از مقام معظم رهبري روانه بازار نشر شده

است. در تقريظ ايشان آمده است:

« كتاب را با احساس دوگانه اندوه و افتخار و گاه از پشت پرده اشك خواندم و بر آن صبر

و همت و پاكي و صفا و بر اين هنرمندي در مجسم كردن زيبائ يها و زشت يها و رن جها

و شاد يها آفرين گفتم. گنجينه يادها و خاطر ههاي مجاهدان و آزادگان ذخيره عظيم و

ارزشمندي است كه تاريخ را پر بار و در سها و آموختن يها را پر شمار ميك‌ند. خدمت بزرگي

است آنها را از ذه نها و حافظ هها بيرون كشيدن و به قلم و هنر و نمايش سپردن. اين نيز از

نوشت ههايي است كه ترجم هاش لازم است، به چهار بانوي قهرمان اين كتاب بويژه نويسنده

و راوي هنرمند آن س الم مي فرستم. »

معصومه آباد م یگوید: «با خودم عهد بستم که حقیقت را ه مچنان که دیده و شنیدم بدون

اغراق بگویم. مبالغه آفت حقیقت است. آ نجایی که گریه کردم، م یگویم گریه کردم و آ نجا

که ترسیدم، م یگویم ترسیدم! » لحن اثر پ اب هپای احوال نویسنده و عرص ههای مختلفی که

تجربه م یکند، پیش م یرود .

بعث یها او را «دختر خمینی » نام م یگذارند و به او و همراهانش، ژنرال م یگویند. معصومه

م یگوید: «عنوان بن تالخمینی و ژنرال به من جسارت و جرأت بیشتری م یداد... احساس

کردم من سفیر انقلاب به سرزمین همسایه هستم! و تقدیر الهی این مأموریت را برایم رقم

زده است. » گاهی با دوستانش، سرودهای انقلابی م یخوانند: خمینی ای امام! خمینی ای امام!

ای مجاهد ای مظهر شرف... نیروهای بعثی با کاب لهای چرمی که از داخ لشان سی مهای

برقی رد م یشد، تا آنجا که قدرت داشتند به سر و تن او و شمسی و فاطمه و حلیمه زدند...

معصومه یکباره کابل را از دست مأمور بعثی کشید و تا آنجا که قدرت داشت به پاها و

هیکل او ضربه زد! شجاعت معصومه و دوستانش، سبب شد تا محمدجواد تندگویان که در

سلول کناری بود، فریاد زد: «نصرمن الله و فتح قریب » و بقیه اسرای مرد هم یکپارچه و

«بشرالمؤمنین » را فریاد کردند.

[ پنج شنبه 18 دی 1393برچسب:من زنده ام ,

] [ 12:50 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

یاداشت شماره 18 دبیر کل محترم نهاد کتابخانه های عمومی

 به نام آنکه جان را حکمت آموخت

کتابداران و همکاران عزیز و گرامی

با سلام و احترام

با آرزوی سلامت و سعادت برای همه­ ی شما عزیزان

1- به لطف الهی و تلاش معاونت برنامه­ ریزی نهاد، اولین نشست هم­ اندیشی اساتید، پژوهشگران و اعضای هیات علمی دانشکده ­ها و پژوهشکده­ های کتابداری، علم اطّلاعات و دانش­ شناسی با مسئولین نهاد کتابخانه­ های عمومی کشور، امروز برگزار می­ شود.

برگزاری این نشست­ ها، موجب تقویت جنبه ­ی علمی و رعایت اصول حرفه­ ای منطبق با آخرین دستاوردهای نظری محقّقان و پژوهشگران رشته ­های مرتبط با وظایف نهاد کتابخانه­ های عمومی و ارتقاء سطح کیفی برنامه­ ها در نهاد خواهد شد. انشاءالله.

2- اولین جلسه ­ی مقدّماتی کمیته ­ی بررسی آزمون سال 1391 روز شنبه 13/10/93 با حضور اینجانب تشکیل شد. در این رابطه چند تذکر ضروری است.

اول- از شاکیان آزمون مزبور تقاضا می­ شود شکایت خود را صرفاً در سامانه ­ی مربوطه در پرتال نهاد ثبت کنند و از مراجعه ­ی حضوری به نهاد و یا ارسال نامه و ایمیل مشابه خودداری کنند و مطمئن باشند به شکایت ثبت شده در سامانه به دقّت رسیدگی و نتیجه اعلام خواهد شد.

دوم – اعضای اصلی کمیته­ ی بررسی آزمون تماماً از معاونین و مشاوران اینجانب در دوره­ ی جدید نهاد هستند و اینجانب بر نحوه­ ی رسیدگی نظارت کامل خواهم داشت و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

سوم- پس از اتمام کار کمیته ­ی بررسی آزمون نتایج با مستندات به شاکیان اعلام و نسبت به جذب افرادی که مطابق بررسی کمیته حقّ ایشان در آن آزمون تضییع شده اقدام خواهد شد.

3- هفته گذشته سومین دوره­ ی آموزشی « مشاوره کتابدار » ویژه­ ی کتابداران چهار استان در مازندران با موفقیّت و سطح قابل قبول از نظر کیفی برگزار شد که وظیفه ­ی خود می­ دانم از مدیران استان های مربوطه و همکاران معاونت توسعه ­ی کتابخانه­ ها و کتابخوانی و همچنین از کتابداران شرکت کننده در این دوره تشکّر کنم و ضرورت برگزاری این قبیل دوره ­ها برای تمامی کتابداران عزیز را مورد تاکید قرار دهم.

4- علیرغم ابلاغ بخشنامه ­ی مربوط به هزینه­ ی مهد کودک همچنان برخی پیام ها، حکایت از ابهاماتی در برخی استان ها دارد که مجدّداً تصریح می ­شود.

اولاً کمک هزینه ­ی مهد کودک از ابتدای سال 1393 به بانوان دارای فرزند زیر شش سال (بدون محدودیت تعداد فرزندان زیر شش سال) قابل پرداخت است.

ثانیاً این هزینه از محل بودجه­ های استانی باید پرداخت شود که با تصویب الزام پرداخت نیم درصد درآمدهای شهرداری بزودی اعتبارات استانی افزایش خواهد یافت و این گونه امور که از نظر قانونی لازم ­الاجراست بدون هیچگونه مشکلی قابل انجام است.

5- درباره ­ی بیمه­ ی تکمیلی بخشنامه­ ای از سوی معاونت اداری مالی به تمامی استان ها ابلاغ و چهار طرح بیمه­ ی تکمیلی جهت انتخاب ارائه شده است.

6- به اطّلاع تمامی مدیران کل و کتابداران و همکاران عزیز می­ رساند مطابق قانون، بیمه­ ی تمامی همکاران و کتابداران اعم از انجمنی، روستایی، قراردادی، خدماتی امری الزامی است، لذا مسئولیّت قانونی عدم بیمه کردن این عزیزان مستقیماً بر عهده­ ی مدیران کل و موجب پیگیری قانونی خواهد بود.

 

 من الله التوفیق

علیرضا مختار پور

   دبیر کل

[ دو شنبه 15 دی 1393برچسب:یاداشت 18, دبیر کل نهاد,

] [ 16:47 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

ایرانی ها دو میلیون و 800 هزار نسخه کتاب بیشتر از سال گذشته امانت گرفته اند.

 رشد تعداد کتابخانه های عمومی در یک سال گذشته و برنامه ریزی های انجام شده در راستای ارتقای فرهنگ مطالعه و جذب عضو به صورت طبیعی افزایش مراجعه به کتابخانه ها و همچنین امانت کتاب را به دنبال می آورد. به نظر می رسد برنامه های فرهنگی و مدیریتی کشور در راستای ترویج کتابخوانی در جامعه با توجه به سند چشم انداز 1404 و با عنایت به اهداف سند نهضت مطالعه مفید توانسته است تا اندازه زیادی مردم کشور را بیش از پیش به استفاده از منابع، امکانات و فضای کتابخانه های عمومی ترغیب کند. به صورتی که تعداد کتاب امانت داده شده در پایان آبان 93 نسبت به پایان آبان 92، 2 میلیون و 897 هزار و 116 نسخه بیشتر شده است. این رقم نشان می دهد که مردم ایران 4/6 درصد بیشتر از سال گذشته کتاب به امانت گرفته اند.

به همین منظور تعداد کتاب های کتابخانه های عمومی نیز با افزایش دو میلیونی از 36 میلیون و 997 هزار و 626 نسخه به تعداد 39 میلیون و 139 هزار و 944 نسخه کتاب رسیده است. نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال 1393 کتاب جدید از بازار نشر خریداری نکرده است اما تعداد زیادی کتاب از خرید سال 92 باقی مانده است که با استفاده از روش های جدیدی که این نهاد در انتخاب کتاب برای کتابخانه های عمومی به کار می برد، کتاب های مورد نیاز و کاربردی را انتخاب و در طول ماه های گذشته به کتابخانه های کشور ارسال کرده است.

میزان افزایش امانت کتاب در یک سال گذشته در کنار افزایش نسخ کتاب در کتابخانه ها رشد تقریبا دو میلیونی را شاهد بوده است که نشان دهنده اهمیت چگونگی انتخاب و خریداری کتاب برای کتابخانه های عمومی است. هرچه انتخاب کتاب برای کتابخانه های عمومی با دقت بیشتر نسبت به نیازهای هر کتابخانه و منطقه انجام گیرد، به صورت طبیعی مراجعه به کتابخانه ها و میزان امانت گیری کتاب ها نیز افزایش خواهد داشت.

[ چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:ایرانی، امانت,

] [ 14:17 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

یاداشت شماره 17 دبیر کل محترم نهاد کتابخانه های عمومی

 به نام آنکه جان را روشنی داد

کتابداران و همکاران عزیز

با سلام و احترام

حلول ماه ربیع­ الاوّل ماه ولادت با سعادت حضرت ختمی مرتبت محمّد بن عبدالله صلی­ الله علیه وآله و سلم آن خاتم پیامبران و تکمیل­کننده­ ی مکارم اخلاقی را به همه­ ی شما عزیزان تبریک و تهنیت می ­­گویم و آرزو دارم درس های جاودانه­ ی آن پیامبر رحمت و کرامت همواره مورد توجّه و استفاده ­ی عموم مردم متعهّد و با ایمان کشور خصوصاً شما عناصر فرهنگی باشد.

چند نکته درباره ­ی امور نهاد :

1- پس از اعلام خبر منتفی شدن آزمون در سال جاری پیام های متعدّدی از راه های مختلف واصل شد که برخی از آنها حاوی ناراحتی متقاضیان شرکت در آزمون، بعضی حاوی نگرانی کتابداران عزیز انجمنی و روستایی، و بسیاری نیز حاوی اعلام رضایت و طرح شکایت از سوی شرکت­ کنندگان آزمون سال 1391 بود.

در این رابطه لازم است بر چند نکته تاکید شود

اول آنکه قطعاً و با توجّه به رشد کمّی و کیفی کتابخانه­ ها نیاز به جذب کتابدار قطعی است لذا پس از رسیدگی به شکایات مربوط به آزمون قبلی و با توجّه به نیاز کتابخانه­ ها، آزمون های یاد شده در سال آتی برگزار می ­شود و حتماً با افزایش شرط سنّی نگرانی متقاضیان برطرف خواهد شد. ان­شاءالله.

دوم آنکه هیچ تزلزلی در نحوه­ ی فعالیّت کتابداران انجمنی و روستایی شاغل رخ نمی­ دهد و جای نگرانی برای این عزیزان نیست و نخواهد بود.

سوم آنکه حتماً شاکیان نسبت به آزمون سال 1391 طبق اطلاعیه ­ی مربوطه از روز دوشنبه هشتم دی ماه نسبت به ثبت شکایت خود در سامانه ­ی مربوطه در پورتال نهاد اقدام کنند. کمیته­ ی مربوطه بلافاصله به بررسی شکایات اقدام خواهد کرد و نتیجه به اطّلاع عموم خواهد رسید. ان­شاءالله.

2- با توجّه به گلایه ­های بسیاری از کتابداران نسبت به حجم گسترده ­ی فهرست­ نویسی منابع، با برنامه ­ریزی اداره ­ی کل منابع مقرر شد از آغاز سال 1394 فهرست­ نویسی منابع به صورت متمرکز توسط آن اداره صورت گیرد. لذا دیگر کتابداران عزیز دغدغه­ ی ورود اطّلاعات را در کتابخانه­ ها نخواهند داشت.

3- مجدّداً تأکید می­ شود رعایت نوبت حضور به صورت چرخشی برای همه­ ی کتابداران و مسئولین کتابخانه­ها بدون هیچگونه تبعیضی لازم است مگر آن که به ضرورت حضور مسئولین کتابخانه ­ها در جلسات شهری با توافق میان کتابداران تغییری صورت گیرد.

4- با تلاش اداره­ ی کل حراست، به زودی کار صدور کارت شناسایی برای تمامی کتابداران و همکاران عزیز آغاز می­ شود.

5- بخشنامه­ ی مربوط به ساعات شیر و همچنین افزایش 20% حقوق عزیزان خدماتی امروز در پرتال نهاد منتشر می­ شود تا مدیران کل استان ها نسبت به اجرای آن با همّتی شایسته اقدام نمایند.

6- بخشنامه­ ی مربوط به هزینه ­ی مهد کودک نیز در همین هفته در پرتال نهاد قرار خواهد گرفت.

7- کار خرید منابع جدید کتاب به همّت معاونت مربوطه در نهاد آغاز شد و برای اوّلین بار فهرست عناوین خریداری شده برای کتابخانه ­ها رسماً از سوی نهاد منتشر می ­شود. ان­شاءالله.

8- بر اساس اطّلاع واصله حقوق برخی کتابداران انجمنی در برخی استان ها پایین­تر از حدّ معمول است لذا در طول هفته­ ی جاری بخشنامه ­ای از سوی معاونت اداری مالی نهاد به استان ها ابلاغ می شود که حقوق کتابداران تمام وقت انجمنی به هیچ عنوان نباید کمتر از پنج میلیون ریال در ماه باشد.

9- عزیزان کتابدار و همکار، اینجانب یقین دارم با لطف الهی و همکاری تمامی نهادهای مربوطه و مشارکت و حضور فعّالانه ­ی شما عزیزان حرکت نهاد به سمت تبدیل شدن به مرکزی فرهنگی و تأثیرگذار در عرصه­ ی کتابخوانی و ارائه ­ی خدمات با کیفیّت به جامعه­ ی علاقمند به مطالعه، شتاب خواهد گرفت و دور نیست آن روز که تمامی کتابداران و همکاران نهاد به حضور در این مجموعه افتخار کنند. ان­شاءالله.

 

و من الله التوفیق

علیرضا مختار پور

   دبیر کل

 

 

[ دو شنبه 8 دی 1393برچسب:یاداشت 17, دبیر کل نهاد,

] [ 13:23 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

عدم برگزاری آزمون استخدامی سال جاری به علت بررسی شکایات آزمون قبلی

 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در شانزدهمین یادداشت خود ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام رحلت رسول اکرم(ص) و اربعین سیّدالشهدا امام حسین(ع) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)، نکاتی را درباره امور اجرایی اعلام و از برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ماه های پایانی سال جاری خبر داد.
مختارپور در بخشی از این یادداشت با اشاره به مصوبه‏ مجلس شورای اسلامی با رأی قریب به اتفّاق نمایندگان به اصلاح قانون اختصاص نیم درصد درآمد شهرداری ها به کتابخانه های عمومی از شهرداران استان هایی که نسبت به واریز نیم درصد درآمدهای سال جاری خود اقدام کرده‏اند تشکر کرد.
وی در بخش دیگری از یادداشت خود به اطّلاعیه برگزاری آزمون‏های نهاد کتابخانه ها که در اوایل آذر ماه سال جاری ‏ منتشر شد اشاره کرد و از عدم برگزاری آزمون استخدامی نهاد در سال جاری به علت ابلاغ لزوم بررسی دقیق شکایات و اشکالات وارده به آزمون قبلی این نهاد از سوی نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور خبر داد.
مختارپور در پایان یادداشت خود ابراز امیدواری کرد که پس از رسیدگی به مسائل آزمون قبلی و بررسی نتایج آن، امکان تصمیم‏گیری برای برگزاری آزمون در سال آتی فراهم شود.
یادداشت شانزدهم دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، روز شنبه 29 آذر در پرتال نهاد منتشر شده است

[ دو شنبه 1 دی 1393برچسب:لغو آزمون استخدامی ؛ نهاد,

] [ 13:14 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

یاداشت شماره 16 دبیر کل محترم نهاد کتابخانه های عمومی

 به نام آن که جان را روشنی داد


کتابداران و همکاران عزیز و گرامی

با اهداء سلام

فرا رسیدن ایّام رحلت جانسوز رسول گرامی اسلام حضرت محمّد بن عبداللّه خاتم النبیین (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام علی بن موسی الرضا(ع) را به همه‏ ی شما عزیزان و عموم مسلمانان تسلیت و تعزیت عرض می‏ کنم.

همچنین وظیفه‏ ی خود می‏ دانم به نمایندگی از شما کتابداران و همکاران ضمن گرامیداشت ایّام اربعین سیّدالشهدا امام حسین(ع) پیشوای آزادگان جهان، حضور میلیون‏ ها تن از شیعیان جهان و جمع کثیری از برادران اهل سنّت و نیز تعدادی از برادران مسیحی در راهپیمایی تاریخی ایّام اربعین به سوی کربلای معلّی را افتخاری بزرگ و بی‏ نظیر برای مکتب خردگرا، معنوی، و ستم ناپذیر شیعه و نمادی از اسلام ناب محمّدی(ص) بدانم.

از مساعی و کوشش‏ های شما عزیزان خصوصاً در مناطق مرزی که در خلق این حماسه سهم داشتید و نیز از حضور کتابداران در مراسم سوگواری این ایّام تشکّر می‏ کنم.

چند نکته درباره‏ ی امور نهاد

1- همانطور که در یادداشت‏ های قبلی اشاره شد نهاد کتابخانه‏ های عمومی با انواع مشکلات و نابسامانی‏ ها روبرو بوده است. کمبود بودجه برای گسترش فضای کتابخانه‏ ها، نبود اعتبار برای تهیه منابع جدید و مورد نیاز، نابسامانی ساختار تشکیلات و نیروی انسانی، عدم واریز نیم درصد درآمدهای شهرداری، عدم رعایت شایسته سالاری در انتصابات و ده‏ ها مشکل اساسی دیگر که شما خود با آنها روبرو بوده‏ اید.

در طول شش ماه گذشته تلاش حقیر و تمامی همکارانم در ستاد نهاد اولاً شناسایی این مسائل و سپس اولویّت‏ بندی و پس از آن تنظیم برنامه برای حلّ یکایک مشکلات بوده است که این حرکت همچنان با قوّت ادامه دارد.

مصوبه‏ ی قاطع مجلس شورای اسلامی با رأی قریب به اتفّاق نمایندگان محترم نتیجه‏ ی بخشی از این تلاش‏ ها بود که خوشبختانه به لطف الهی به سرانجام رسید و نتایج آن از همین ایّام پیدا شده است به نحوی که در چند استان شهرداران محترم نسبت به واریز نیم درصد درآمدهای سال جاری خود اقدام کرده‏ اند که در همین جا از تمامی آنان سپاسگزاری می‏ کنم. همچنین با تلاش معاونین نهاد و با صرفه‏ جویی در برخی مخارج از یک سو – به عنوان نمونه در مراسم هفته کتاب سال جاری نسبت به سال قبل پنجاه درصد از بودجه صرفه‏ جویی شد – و تأمین منابع مالی جدید اعتباراتی برای خرید منابع کتاب و نشریه برای کتابخانه‏ ها فراهم شد که شناسایی و تهیه این کتب و نشریات در دست اقدام است و به زودی ارسال منابع جدید به کتابخانه‏ های شهری و روستایی صورت خواهد گرفت.

اقداماتی در زمینه‏ ی مشخص شدن کمک هزینه‏ ی مهد کودک، افزایش حقوق بر اساس مدارک تحصیلی، بررسی دقیق گزینه‏ های متعدّد برای تصدی مدیرکل استانی در جلسات طولانی و مکرّر کمیته‏ ی انتصابات، و رسیدگی به صدها مشکل شخصی کتابداران و همکاران که در میان 12465 ایمیل ارسالی به اینجانب اعلام کرده بودند و حلّ تعدادی از این مشکلات، نمونه‏ هایی از فعّالیّت‏ های شش ماهه‏ ی گذشته است.

البته نباید فراموش شود که علیرغم توصیه‏ ها و هشدارها هنوز هم اقدامات برخی از مدیران رده‏ های مختلف بدون درک شرایط و اصول دوره‏ ی جدید نهاد باعث کُند شدن مسیر اصلاح امور می‏ باشد به عنوان نمونه علیرغم اعلام آمادگی معاونت اداری و مالی نهاد برای پرداخت ماهانه‏ ی حقوق کتابداران روستایی هنوز هم به دلیل عدم ارائه‏ ی گزارش‏ ها از سوی مدیران کل استانی در برخی استانها پرداخت حقوق این عزیزان گاه تا نیمه‏ های هر ماه به تعویق می‏ افتد. و یا علیرغم ابلاغ افزایش 20 درصدی حقوق نیروهای عزیز خدماتی در برخی از استان‏ ها هنوز این مصوّبه اجرا نشده است، و یا علیرغم بخشنامه‏ ی صریح معاونت اداری و مالی هنوز در بسیاری از استانها پرداخت هزینه‏ ی مهد کودک صورت نگرفته است.

امیدوارم با تلاشی که در کمیته‏ ی انتصابات صورت می‏ گیرد به زودی تکلیف مدیران کل استان‏ های باقیمانده مشخص شود.

کمیته‏ ی ساماندهی نیروی انسانی نهاد نیز در حال بررسی و تعیین سازمان نیروی انسانی نهاد و تعیین تکلیف شرایط احراز مشاغل و نیز تعیین شرایط و نحوه‏ ی نقل و انتقالات در نهاد است.

یقیین دارم تمامی این مشکلات به تدریج و با دعای خیر و صبوری و همراهی شما عزیزان برطرف می‏ شود و تا آن زمان و همواره شنوای تمامی نصایح و تقاضاها و گلایه‏ ها و حتی عتابهایی که گهگاه نسبت به این خدمتگزار کوچک نهاد دارید خواهم بود. ان شاءالله

2- همانطور که اطلاع دارید در اوایل آذر ماه سال جاری اطّلاعیه‏ ی برگزاری آزمون‏ های نهاد منتشر و منابع آزمون ها نیز اعلام شد.

لکن در طول هفته‏ های گذشته با دو اتّفاق مواجه شدیم:

اول آن که بسیاری از شرکت‏ کنندگان آزمون قبلی نهاد که نسبت به نتایج آزمون قبلی و نحوه‏ ی پذیرش اعتراض داشتند از راه‏ های مختلف اعتراض خود را به نهاد و نهادهای نظارتی و مراجع قانونی کشور اعلام کردند.

دوم از سوی نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور اشکالات متعدّد آزمون قبلی و لزوم رسیدگی به آن آزمون و بررسی دقیق شکایات به نهاد ابلاغ شد.

با توجّه به این مسائل و لزوم رسیدگی به آزمون قبلی و رسیدگی به پرونده‏ های متعدّد و اعتراضات شرکت‏ کنندگان در آن آزمون که ممکن است چند ماه به طول بیانجامد و در صورت احراز تضییع حقوق برخی از معترضان نهاد ملزم به جذب آنان باشد، متأسفانه و با توجّه به رویکرد التزام به قانون و عدالت در دوره‏ ی جدید مدیریّتی نهاد، برگزاری آزمون های اعلام شده در سال جاری منتفی می‏ شود.

امیدوارم پس از رسیدگی به مسائل آزمون قبلی و بررسی نتایج آن، امکان تصمیم‏ گیری برای برگزاری آزمون در سال آتی فراهم شود.

به شما متقاضیان آزمون‏ های اعلام شده اطمینان می‏ دهم که معاونین حقیر تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا بتوانند راهی برای برگزاری آزمون در شرایط فعلی بیابند امّا کوشش‏ های آنان به نتیجه نرسید.

اینجانب با این که مدیران فعلی نهاد هیچ‏ گونه نقش و تقصیری در نحوه‏ ی برگزاری آزمون قبلی نداشته‏ اند و تمام تلاش خود را برای برگزاری آزمونی عادلانه و قانونی در دوره‏ ی جدید به کار بستند از این که فعلاً امکان برگزاری این آزمون منتفی شده از تمامی متقاضیان عزیز که بعضاً به تهیه‏ ی منابع و مطالعه‏ ی آنها اقدام کردند صمیمانه عذرخواهی می‏ کنم و امیدوارم رسیدگی به شکایات آزمون قبل - که قطعاً منجر به احقاق حقوق برخی عزیزان که بعضاً قصد شرکت در آزمون جدید را داشتند خواهد شد - دلیل قاطعی بر التزام به قانون و عدالت در دوران جدید نهاد باشد. ان شاء الله

درباره‏ ی نحوه‏ ی رسیدگی به آزمون سال 1391 و چگونگی رسیدگی به شکایات به زودی اطلاع‏ رسانی خواهد شد.

  

من الله التوفیق

علیرضا مختارپور

دبیر کل 

 

[ دو شنبه 1 دی 1393برچسب:یاداشت 16, دبیر کل نهاد,

] [ 13:6 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]