کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

رمان مردگان باغ سبز

 

 

کتاب مردگان باغ سبز را محمد رضا بایرامی به نگارش درآورده است . قالب این کتاب رمان است با مضمونی اجتماعی سیاسی.

روي جلد كتاب

این رمان داستان خبرنگاری به نام بالاش را تعریف می کند که ابتدا در بازار تبریز دوره گرد بوده ودر عین حال شعر هم می سروده که با شاعر مشهوری آشنا می شود و به رادیو راه پیدا می کند ودر روزنامه هم به کار خبرنگاری مشغول می شود .

این رمان وقایع خودمختاری آذربایجان در دوره محمد رضا پهلوی و مبارزه بین قشون شاه و حزب توده را برسر مسئله آذربایجان و انتخابات دوره پانزدهم مجلس را روایت می کند .

بالاش که حس خبرنگاری و کنجکاوی اش برانگیخته می خواهد از آذربایجان به زنجان و از آنجا به قزوین برود تا از اوضاع و احوال و پیشروی قشون با خبر شود . در میان راه اتفاقاتی می افتد که مانع رسیدن او به قزوین می شود .

داستان پانزده سال به جلو می رود و به پسرکی می پردازد که بی کس و تنهاست و پدرش را در دو سالگی از دست داده است و با فردی به نام میران زندگی می کند.پسرک با دوره گردی آشنا می شود و جریان زندگی اش عوض می شود .

رمان دائما بین این دو دوره روایت می شود و از دوره ای به دوره ای می رود و ذهن کنجکاو خواننده را با خود همراه می کند .


 

گزیده متن :

همه مشغول کاری هستند که تکراری است. یعنی یک بار ـ در سال‌های دور یا نزدیک ـ انجام شده، اما شاید خوب انجام نشده و برای همین هم دوباره باید انجامش داد. یعنی باید باز هم مرده‌ها را

برگرداند به سر جاهایشان، یعنی به قبرهای خیسشان که ـ بی‌نظم و ترتیب و بی‌آن‌که به فکر مردم باشند ـ از آن‌ها زده اند بیرون و هیچ هم فکر نکرده اند که اگر شصت پای یکی رفت وردست گل و

گردن آن دیگری، آن‌وقت تکلیف چیست و چه کسی باید جوابگو باشد؟ گیریم که سیل آمده و همه چیز را ویران کرده، اما این‌که دلیل نمی‌شود. آمده که آمده. خیلی‌ها می‌آیند و می‌روند. اما نقل فقط

از کسانی باقی می‌ماند که سر جای خودشان نبوده باشند.

درباره این اثر، تاکنون نقدها و گفته های گوناگونی منعکس شده است. شما نیز می توانید در نقد این کتاب به دوستان خود بپیوندید.

این کتاب را از کتابخانه عطاملک جوینی بخواهید

[ چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:نقدرمان,مردگان باغ سبز,رمان بایرامی,

] [ 15:0 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

نگاهی به رمانهای مشهورجهان

غرور و تعصب
نویسنده: جین استین
ترجمه: رضا رضایی
غرور و تعصب (۱۷۹۶)، نام کتاب بسیار مشهوری از نویسنده انگلیسی، جین آستن است.
این کتاب،دومین داستان جین آستن است. او این داستان را در سال ۱۷۹۶، در حالی که تنها ۲۱ سال داشت, نوشت، اما چاپ آن تا سال ۱۸۱۳ به طول کشید.
اکثر منتقدین غرور و تعصب را بهترین اثر جین آستن می‌دانند و خود او آن را «بچه دل بند خود» می‌نامد. با این حال، این کتاب، که ابتدا با نام «تأثرات اولیه» نوشته شده بود، تا مدت‌ها توسط ناشرها رد می‌شد .این اثر حدود سال 1812 بازنویسی شد و در سال 1813 با نام غرور و تعصب به چاپ رسید.
... خانم بنت نگران است و می خواهد که پنج دخترش ازدواج های موفقی داشته باشند.
هنگامی که مرد جوان مجرد و ثروتمندی، به نام چارلز بینگلی، به ندرفیلد وارد می شود، خانم بنت به همسرش اصرار می کند تا به ملاقات بینگلی برود و ترتیب آشنایی شان را بدهد...

بر باد رفته

نوشته مارگارت میچل
ترجمه پرتو اشراق
کتاب بی نظیر بر باد رفته که شاهکار مارگارت میچل است و در سال 1939 پرفروشترین کتاب جهان شد و متعاقب آن فیلمی بر اساس این کتاب ساخته شد که در سراسر جهان رکورد فروش را برای یک فیلم شکست . فیلم به کارگردانی ویکتور فلمینگ و بازی تحسین بر انگیز کلارک گیبل و ویویان لی ساخته شد که جوایز اسکار 1940 را درو کرد و در زمانی که سیاهپوستان تنها حق نشستن در ردیف آخر سینما را داشتند هتی مک دانل ( بازیگر زن سیاهپوست ) برای نقش مکمل زن برنده جایزه اسکار شد که باعث اعتراضات بسیاری در سطح جامعه آمریکا شد .

 


ادامه مطلب

نگاهی به رمان صد سال تنهایی نوشته گابریل گارسیا مارکز

 

  

         

 


ادامه مطلب

[ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:نگاهی به رمان صدسال تنهایی,نقدرمان صدسال تنهایی,صدسال تنهایی,,

] [ 12:14 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

دن کیشوت

بدخواني  و بدانجامي

 

اولين رمان مدرن اروپايي، دن كيشوت نوشته سروانتس، رماني است كه خطر بدخواني رمان را يادآوري مي‌كند و خود رماني‌است عليه رمان‌خواني.

 

دن كيشون شخصيت اصلي داستان، علاقه‌ي وافري به آثار شواليه‌گري دارد. او اين كتاب‌ها را مي‌خواند تا زندگي روانه را به فراموشي بسپارد، اما اين خواندن سرانجام او را به ديوانگي مي‌كشاند.

 

دن كيشوت اثري است در باب كليشه‌ي بدخواني. دن كيشوت اهل لامانچا خواننده‌ي بدي است كه نمي‌تواند ادبيات را از زندگي جد كند. او آنقدر اين دو را در هم مي‌آميزد كه خوانندگان اثر نيز بين داستان و زندگي واقعي او نمي‌توانند تمايز ايجاد كنند.

 

رمان ديگري كه به بدخواني رمان متكي است، مادام بواري اثر گوستاو فلوبر است. مادام بواري خواننده دائمي رمان‌هاي عشقي است اما نمي‌تواند تمايز زندگي واقعي و زندگي در رمان‌ها را تشخيص دهد. از اين روي از زندگي روزمره‌ي بي‌عشق و از همسر كسالت‌آورش رنج بسيار مي‌برد و اين رنج او را به سوي جستجوي رمانس در زندگي اش هدايت مي‌كند. او را در در نقش‌هايي كه از رمان‌ها اقتباس كرده‌است غرق مي‌كند و در نهايت كارش به يك خودكشي مي‌انجامد.

 

منبع:Bode, Christoph- 2011- the novel: an introduction page 28-33

[ سه شنبه 6 فروردين 1392برچسب:دن کیشوت,بدخوانی,کتابخوانی,رمان,

] [ 8:39 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

بابا نظر خاطرات شفاهی شهید نظرنژاد


شاید این مرد، محمدحسن نظرنژاد، در میان همه کسانی که جنگ هشت ساله را تجربه کرده‌اند یک استثنا باشد. او برای اولین بار سال 1358 به کردستان رفت تا آتشی که دست غریبه‌ها آن را روشن کرده بود، خاموش کند، هفده سال بعد یعنی در سال 1375 برای آخرین بار به کردستان رفت تا آغاز و پایان زندگی‌اش در کوه‌ها و قله‌ها نوشته شود.


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:بابا نظر,کتابخانه عطاملک جوینی,

] [ 19:8 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

نورالدین پسر ایران

داد زدم: نزن. و گلوله را بغل کردم تا از مسیر آتش عقبه بردارم، اما فندرسکی که دستش را روی گوشش گذاشته بود، با فشار زانویش توپ را شلیک کرد ... شلیک توپ همان و به هوا رفتن من همان! سرعت و فشار آتش عقبه مرا مثل توپ سبکی به هوا پرتاب کرد ... هیچ چیز از آن ثانیه های عجیب به یاد ندارم ... فقط یادم هست محکم به زمین افتادم در حالی که گردنم لای پاهایم گیر کرده بود!


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:نورالدین پسرایران,نقدکتاب,کتابخانه عطاملک جوینی,

] [ 19:1 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

نگاهی به رمان مردی در تبعید ابدی

 

روایت داستانی از زندگی ملاصدرا شیرازی 
 نگاهی به رمان مردی درتبعید ابدی

آقا! خسته‌ایم و بیمار. تن دختر نو رسیده‌ام در تب می‌سوزد. شکایت نمی‌کنم و تا این لحظه می‌دانید. که گله نیز نکرده‌ام. با شما بودن، چون شما صبور بودن را می‌طلبد. اما به خاطرتان می‌آورم که ماه‌ها است آواره‌ایم آقا! از هیچ سو سکونتگاهی، راهی نیست که اگر باشد هم مسدودش کرده‌اند. مگر شما، آقا چه گفته‌اید و چه کرده‌اید که دشمناتان به چنین عذابی مهمان‌تان کرده‌اند؟»

 


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:مردی در تبعید ابدی,نقدکتاب,کتابخانه عطاملک جوینی,

] [ 18:54 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد