کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

معرفی رمان

خداوند به من گفت: «ای ارمیا چه می بینی؟»
گفتم: «شاخه ای از درخت بادام.»
گفت: «نیکو دیدی! من آن جا کلام خود را خواهم رساند.»
باب اول کتاب ارمیای نبی- اسفار عهد عتیق

. . . عینکش را در آورد و آن را با دست مالی که در میان لباس های خاکی اش به طرز عجیبی تمیز مانده بود، پاک کرد. یکی از شیشه های عینکش لق شده بود. آرام گفت:
- موجی شده.
و بعد باز هم بی اختیار نگاهش ارمیا را و نمازش را به عینک ترجیح داد؛ یعنی همیشه همین طور بود. هنگامی که مصطفی در دوره ی آموزشی کنار ارمیا می نشست، گوش هایش صدای ارمیا را به صدای استادان ترجیح می داد. دستانش موقع دست دادن و لب هایش موقع بوسیدن – با شرمی بی معنی – ارمیا را ترجیح می دادند. بی اختیار نگاهش ارمیا و نمازش را ترجیح داد.

علم می گوید ماهی به خاطر دور شدن از آب به دلایل طبیعی می میرد. اما هر کس یک بار بالا و پایین پریدن ماهی را دیده باشد تصدیق میکند که ماهی از بی آبی به دلیل طبیعی نمی میرد. ماهی به خاطر بی آبی خودش را می کشد! خشم... عجز... تنهایی... این ها لغاتی علمی نیستند. ارمیا ماهی بی دست و پای حلال گوشتی شده بود روی زمین!

رمان ارمیا، یکی از جذابترین نوشته های رضا امیرخانی است که آن را در 1374 نوشته است. این رمان به عنوان نخستین اثر نویسنده، کاری است بسیار زیبا که با توجه به تازه کار بودن نویسنده بسیار قوی است. اوین بار کتاب را انتشارات سمپاد منتشر کرده است. اما چاپ آخر کتاب را انتشارات سوره ی مهر انجام داده است. کتاب رمانی است در مورد یک پسر ثروتمند که همراه دوست جدیدش به جبهه می رود و شهادت دوست و همسنگریش را نظاره گر می شود و... 

نحوه زندگي اجتماعي پس از جنگ براي او كه سال‌ها در شرايط متفاوتي زندگي كرده، بسيار دشوار است. به همين دليل تصميم مي‌گيرد از تهران به شمال كشور سفر كند تا در تنهايي به مسائلي كه در اين مدت با آن‌ها دست به گريبان بوده بيانديشد.
اين كتاب، جوايز بسياري از آن خود كرده است. تقدير ويژه دومين دوره كتاب سال دفاع مقدس و تقدير در نخستين دوره جشنواره فرهنگي ـ هنري مهر از جمله اين جوايز است. ارميا، جايزه برتر بيست سال داستان‌نويسي ادبيات دفاع مقدس را نيز به دست آورده و در بيستمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، جزو پرفروش‌ترين كتاب‌هاي انتشارات سوره مهر بوده است.
ارميا در 276 صفحه، قطع رقعي عرضه شده است.


رضا امیرخانی نویسنده کتاب

زندگینامه:

او در سال 1352 در تهران متولد شد، در دبیرستان علامه حلی درس خواند و دارای مدرک کارشناسی در رشته مکانیک است . در زمستان سال 81 پایگاه لوح را به عنوان یک پایگاه برای نویسندگان متعد تاسیس نمود و خود تا پایان سال 84 سردبیری پایگاه "لوح" را بر عهده داشت. او مدتی ریاست هیأت مدیره انجمن قلم ایران را به عهده داشت.

 آثار:

ارمیا (رمان، سال 74، انتشارات سمپاد/ سوره مهر)، ناصر ارمنی (مجموعه داستان، سال 78، نشر نیستان)، من‌ او (رمان، سال 78، انتشارات سوره مهر)، از به (داستان بلند، سال 80، نشر نیستان)، داستان سیستان (سفرنامه، سال 82، انتشارات قدیانی)، نشت نشاء (مقاله اجتماعی،سال 84، انتشارات قدیانی)، بی وتن (رمان، سال 87، نشر علم).

 جوایز:

 کتاب ارمیا در جشنواره آثار 20 سال دفاع مقدس برگزیده شده و در اولین دوره جشنواره مهر و دومین جشنواره دفاع مقدس مورد تقدیر قرار گرفته است. همچنین کتاب من ‌او در دومین جشنواره مهر مورد تقدیر قرار گرفته و یکی از سه کتاب برگزیده منتقدان مطبوعات و سه کتاب برگزیده سال 79 بوده است.

اعضای محترم مجموعه رمانهای رضا امیرخانی را از کتابخانه عطاملک جوینی به امانت بگیرید!!!

 

رمان زیبای "کلیدر"

در فاصله 54 کیلومتری کنار جاده سبزوار- نیشابور، روی تابلویی سنگی نام روستای کلیدر حک شده است. پهندشتی که روستاهای کوچکتری چون زعفرانیه، قلعه چمن، کال خونی، قلعه میدان، هاشم آباد، باغجرد، سنگرد و ... را در خود گرفته است. پهندشتی که زندگی و سرنوشت افسانه ای مردمانش در مقطع مهمی از تاریخ سیاسی ی ایران، (سالهای ۲۷- ‌۱۳۲۵) توجه نویسنده بزرگ رمان فارسی، محمود دولت آبادی را به خود جلب کرد، تا او سالهای طولانی را صرف نوشتن رمانی در سه هزار صفحه و ده مجلد، براساس داستانی حقیقی تألیف و منتشر کند. دولت آبادی در رمان عظیم خود کِلیدَر، با آفرینش گل محمد، و مضمون مقابله با ظلم، دست بر روی احساسات خفته مردم پهندشت کلیدر و دیگر نقاط ایران گذاشت. شخصیتی که خاطره دادخواهی و کشته شدنش به دست حکومتی ها هنوز در اذهان مردم هست و چه بسیار زنان خراسانی که از زبان مادر گل محمد شعرهایی را موقع ریستن پشم و پنبه، دروی گندم، یا خواندن لالایی، زیر لب زمزمه می کنند.

کو جرق و جرق شمشیرت ننه گُل محمد

کو درق و درق هفت تیرت ننه گل محمد

کو اجاقت، کو اتاقت، ننه گل محمد

کــو برارای قلچمــاقــت، ننه گل محمد

او تخم مرغا لای نونت ننه گل محمد

آخر نرفته نیــش جونت ننه گـل محمـــــد

قت بلندت شوه رف ننه گل محمد

زن قشنگت بیوه رف ننه گل محمـــد

فشنگ د بند قطار، قطار ننه گل محمد

وخ بار به جنگ سبزوار ننه گل محمد

     

 

 اعضای محترم می توانند رمان "کلیدر "را از کتابخانه عطاملک جوینی به امانت بگیرند!!!

 

مارال ، نو دختری از عشایر کردِ‌  ساکن خراسان به شهر  می‌آید تا پدرش عبدوس و نامزدش دلاور را که به جرم شرکت در قتل زندانی هستند، ملاقات کند.

 مارال  در طول یک سالی که پدر و نامزدش به حبس بودند ،زندگانی سختی را از سر گذرانده.  خشکسالی دام هایشان را به کام نابودی کشانده و مادر مارال را به بستر بیماری  .

مادر در بستر بیماری اسیر چنگال مرگ شده و مارال اکنون یکه مانده است.به همین علت  تصمیم به کوچ به سوی  عمه‌اش بلقیس، همسر کلمیشی به کلاته سوزن‌ده دارد. خانوار کلمیشی مثل بیشتر ایلیاتی‌های آن سامان بین منطقه کلیدر  و قلعه‌ها و کلاته‌های پراکنده آن نواحی در فصل های گوناگون، در رفت و آمدند.

مارال درخانواده عمه اش به خوبی پذیرفته می‌شود و روز بعد برای درو کردن کشتگاه کوچک خانواده با آنها همراه می‌شود. همان روز گل محمد (پسر بلقیس) با دایی خود مدیار و چند تن دیگر از اعضای خانواده همراه می‌شود تا صوقی خواهرزاده حاج حسین چارگوشلی را که مدیار عاشق اوست، از خانه حاج حسین بدزدند. صوقی نامزد نادعلی پسر حاج حسین است. در غیبت مردان خانواده، شیرو (دختر جوان بلقیس) فکر فرار با ماه‌درویش –جوانی که هرسال برای روضه‌خوانی و شمایل‌گردانی به سیاه‌ چادرها می‌آید- را در سر دارد.

خانواده بعد از درو کردن کشت دیم کم‌حاصل خود در سوزن‌ده به چادرها برمی‌گردند و وقتی با بیماری گوسفندها روبرو می‌شوند، گل‌محمد برای گرفتن کمک از اداره‌های دولتی به سبزوار می‌رود، اما هیچ اداره‌ای به او توجهی نمی‌کند و او خسته و ناامید به چادرها برمی‌گردد و ناچار می‌شود از بابقلی بندار مباشر ارباب آلاجاقی که در قلعه‌چمن دکانی دارد، مقداری آذوقه قرض بگیرد.. ..

کِلیدَر نام رمانی به قلم استاد محمود دولت آبادی است.اگر زبان به تحسین بگشائیم و رمان کلیدر را  در رده ی سه رمان برتر زبان فارسی قرار دهیم، بی گمان اغراق نکرده ایم.

 این رمان شامل ۱۰ جلد است که در پنج مجلد توسط نشر فرهنگ معاصر تجدید چاپ شده است.

این رمان در  فاصله  سال های 1347 تا 1362 نگارش یافته است به قول خود نویسنده « بیان حماسی یک واقعیت در کشور ما است که باید بازگو و ثبت تاریخی می‌شد.»

[ شنبه 9 شهريور 1392برچسب:کلیدر,رمان کلیدر,محموددولت آبادی,نقد رمان,کتابخانه عطاملک جوینی,,

] [ 12:34 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

آخرین اخبار استخدامی کتابداران نهاد کتابخانه های عمومی کشور

مدير كل كتابخانه هاي عمومي خراسان رضوي خبر داد: نتايج نهايي آزمون استخدامي 92 تا نيمه شهريورماه اعلام خواهد شد براساس آخرين اقدامات انجام شده زمان اعلام نتايج آزمون استخدامي 92 مربوط به استان خراسان رضوي تا نيمه شهريورماه سال جاري اعلام خواهد شد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان خراسان رضوي، اميرالله شمقدري مديركل كتابخانه هاي عمومي استان ضمن اشاره به برگزاري جلسه جذب نيروهاي انساني استان خراسان رضوي در نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور اعلام كرد :توجه به جذب نيروهاي نخبه بومي، توانمند، با استعداد، داراي شايستگي و صلاحيت عمومي از تنها نكاتي بود كه در فرآيند جذب كتابداران در نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور مدنظر قرار گرفته شده است.
 
مديركل كتابخانه هاي عمومي استان همچنين از افزايش ميزان نيروهاي جذب شده در استان خبر داد و اعلام كرد در بعضي از شهرستانهاي استان در جذب تعداد نيرو افزايش صورت گرفته است.وي همچنين آخرين زمان اعلام نتايج نهايي آزمون استخدامي 92 را تا نيمه اول شهريورماه سال جاري اعلام كرد .درهمين راستا مسوول روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان از متقاضيان هم استاني درخواست كرد تنها به اطلاعيه هايي كه از طرف پرتال اطلاع رساني اين اداره كل به آدرس www.mashadpl.irwww.iranpl.ir صادر مي شود توجه فرمايند و از اشغال نمودن خطوط تلفن اداره كل پرهيز نمايند. و يا پرتال اطلاع رساني نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور به آدرس  
شمقدري همچنين ادامه داد نيروي انساني استان خراسان رضوي نسبت به كشور از نظر دانش و مهارت هاي عمومي و نخصصي كتابداري از جايگاه ممتاز برخوردار بوده و رقابت بين پذيرفته شدگان مرحله اول بسيار نزديك مي باشد.

 

مجموعه ترانه های یغما گلرویی

 

 

"ترانه کتاب از کتاب تصورکن"

مسخ کافکا رِ رها کن! فرصت آلبرکامو نیست!

دیگه تو تمام دنیا هیچ کسی شبیه تو نیست!

نه همینگویُ نه بورخس،نه میشل فوکو، نه اِلوار...
دنیال یه لقمه نون باش! دست از این آدما بردار!

ایزابل آلنده بشه! بشه اَنگلسُ فالاچی!

آخه تو می خوای که دنیا رُ دگرگون کنی با چی؟!

عاشقِ هری پاترباش!که رکوردا رُ شکونده!

این روزا هرکی برنده س! درس جادوگری خونده!

درست می گه اون که میگه:

تو هرکتابی یه تله س!

فکر خودت باشُ خودت!

این راهِ حلِ مسئله س!

سرت رُ بنداز پایینُ

فقط جلو پاتُ ببین!

کتاب خونه ت رُ طاق بزن،

با یه موبایل، با یه ماشین!

قهرمانای بزرگت دیگه مُردن همه تُک تُک!

به اَتُم قسم که دنیا تن نمیده به فلَش بَک!

به منُ ما چه که نیچه چیُ فریاد می کشیده؟

یا هومر-با چشم کورِش- چه جوری دنیا رُ دیده؟

نگو آینه ی زمونه س بُرجِ حیواناتِ اوروِل!

کسبُ کاری جُفتُ جورکُن، جای این فکرای باطل!

توی این زمونه حتی مایاکوفسکی پیِ پوله...

عصرِ سرکشی گذشته، هرچی شد، بگو: قبوله!

کتابا رُِ ورق نزن!

تو هرکتابی یه تله س!

فکر خودت باشُ خودت!

این راهِ حلِ مسئله س!

سرت رُ بنداز پایینُ

فقط جلو پاتُ ببین!

کتاب خونه ت رُ طاق بزن،

با یه موبایل، با یه ماشین!

 مجموعه ترانه های یغما گلرویی با عنوان" تصورکن" را از کتابخانه عمومی عطاملک جوینی به امانت بگیرید!!!

[ پنج شنبه 7 شهريور 1392برچسب:یغما گلرویی,تصورکن,کتاب,ترانه کتاب,کتابخانه عطاملک جوینی,,

] [ 9:48 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

مسابقه ایده های برتر آینده کتابخانه های عمومی کشور

به نقل از روابط عمومي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، در بخشي از قسمت معرفي مسابقه ايده برتر آينده كتابخانه هاي عمومي آمده است: «نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در نظر دارد با تبديل تغييرات به فرصت، بيشترين بهره را ببرد. ايفاي چنين نقش خطيري ايجاب مي‌كند كه از ايده‌هاي خلاقانة همة كساني كه به اين مباحث علاقه‌مندند، اعم از كتابداران و غير كتابداران استفاده كند. در راستاي تحقق اين امر مسابقه‌اي با عنوان ايده‌هاي برتر آينده‌هاي كتابخانه‌هاي عمومي ايران تدارك ديده شده كه اميد مي‌رود با استقبال گرم كتابداران، كتاب‌دوستان و اهالي قلم و همه مردم ايران روبه‌رو شود.»

گفتني است شركت در اين مسابقه براي عموم مردم آزاد است و همچنين اعضاء كتابخانه هاي عمومي و كاركنان آن نيز مي توانند باتوجه به وضع موجود كتابخانه هاي عمومي و ايده هايي كه براي آينده آن در نظر دارند در اين مسابقه شركت كنند.
به گفته اداره كل پژوهش و نوآوري نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور مسابقه ايده هاي برتر در 7 محور برگزار خواهد شد كه عبارتند از:
1-    آينده كتابخانه هاي عمومي از منظر فعاليت ها و خدمات
2-    آينده كتابخانه هاي عمومي از منظر تحولات حرفه اي
3-    آينده كتابخانه هاي عمومي از منظر تحولات اقتصادي، سياسي و فرهنگي
4-    آينده كتابخانه هاي عمومي از منظر تحولات تكنولوژي
5-    آينده كتابخانه هاي عمومي از منظر جنبه هاي فيزيكي
6-    آينده كتابخانه هاي عمومي از منظر مديريت
7-     هر ايده آزاد در مورد آينده كتابخانه هاي عمومي
تمامي مراحل اطلاع‌رساني، شركت در مسابقه، داوري و اعلام نتايج از طريق وب‌سايت اين مسابقه به نشاني www.LibIdea.ir انجام خواهد گرفت و شركت كنندگان بايد براي ارسال ايده هاي خود در وب سايت مسابقه عضو شوند.

مهلت ارسال آثار:دی ماه 1392

زمان برگزاری:فروردین  1393

[ چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:ایده های برتر,مسابقه ایده های برتر,آینده کتابخانه های عمومی,,

] [ 11:34 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

همایش ملی آینده پژوهی کتابخانه های عمومی ایران

 

به نقل از گزارش روابط عمومي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، همايش ملي «آينده پژوهشي كتابخانه‌هاي عمومي ايران» با هدف تبادل انديشه در زمينه مسائل و چالش‌هايي كه اين نهاد اجتماعي در آينده با آنها روبرو خواهد شد، توسط اداره كل پژوهش و نوآوري نهاد در فروردين ماه 1393برگزار مي‌شود.

اين همايش تلاش خواهد كرد بستر مناسبي براي آينده‌نگري و واكاوي پيامدهاي گوناگون و در عين حال پيدا و ناپيداي روندهاي گفته شده را كه مي‌تواند حرفه كتابداري و اطلاع‌رساني ايران را تحت تأثير قرار دهد فراهم نمايد.
گفتني است، دكتر سيد رحمت‌الله فتاحي، دبير علمي و مهدي شقاقي دبير اجرايي همايش ملي «آينده پژوهشي كتابخانه‌هاي عمومي ايران» تعيين شده اند.
لازم به ذكر است، دريافت چكيده‌، مقاله و همچنين اطلاع رساني هاي اين همايش از طريق وب‌سايت http://libfuture.ir انجام مي‌شود. 
محورهاي موضوعي و برخي موضوع‌هاي پيشنهادي همايش مي‌تواند ايده لازم براي علاقه‌مندان به تهيه مقاله‌هاي اصيل و عالمانه و نيز علاقه‌مندان به شركت در اين رخداد را به آنها پيشنهاد دهد.

محورهای همايش

 

محورهای اصلي همایش :
1. مباني، هستي‌ شناسي، معرفت شناسي، و روش شناسي آينده پژوهيِ كتابخانه هاي عمومي
2- روش هاي آينده پژوهي كتابخانه هاي عمومي
3- آينده كتابخانه هاي عمومي ايران با توجه به روندهاي فناوري
4- آينده كتابخانه هاي عمومي ايران با توجه به روندهاي اقتصادي
5- آينده كتابخانه هاي عمومي ايران با توجه به روندهاي سياسي
6- آينده كتابخانه هاي عمومي ايران با توجه به روندهاي اجتماعي- فرهنگي
7- مفهوم پردازي هاي انتقادي در باب آينده پژوهي كتابخانه هاي عمومي
8- مطالعات تطبيقي در باب آينده كتابخانه هاي عمومي در كشورهاي مختلف
9- مطالعات موردي آينده پژوهي كتابخانه هاي عمومي
10- آينده پژوهي فعاليت‌ها و خدمات كتابخانه هاي عمومي (مجموعه سازي، سازماندهي، امانت، عضويت، و ...)
محورهای فرعي همایش : 

a.       پارادایم های حاکم بر ارزش اطلاعات و دسترسی به کتابخانه ها
 
b.      تحول در گرایشها، نیازها و رفتارهای اطلاعاتی جامعه ایران
 
c.       جایگزین های مردم برای کتابخانه های عمومی
 
d.      تحولات آموزشی و حرفه ای در جامعه ایران فردا
 
e.      عصر خودیادگیری، خودآموزی و جایگاه کتابخانه های عمومی در آن
 
f.        توسعه آموزشهای حرفه ای و نقش کتابخانه های عمومی در آن
 
g.       مطالعات تطبیقی کتابخانه های عمومی با سایر مراکز اطلاعاتی در برآوردن نیازهای اطلاعاتی
 
h.      اینترنت و وب: تهدید یا فرصت برای کتابخانه های عمومی
 
i.         فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و کتابخانه های عمومی
 
j.        کتابخانه های عمومی و شکاف دیجیتالی در جامعه ایرانی
 
k.       مردم و مجموعه گستری در کتابخانه های عمومی
 
l.         تغییر ساختار و مدیریت کتابخانه های عمومی
 
m.    دولت و کتابخانه های عمومی ایران فردا
 
n.      کاربرمحوری و شخصی سازی خدمات
 
o.      خدمات برون کتابخانه ای و راه دور
 
p.      کتابخانه های عمومی و تعامل با سایر نهادهای اجتماعی/فرهنگی
 
q.      تحولات و گرایشات در آموزش کتابداران آینده
 

آدرس دبیرخانه : تهران - خيابان وليعصر - بالاتر از زرتشت - كوچه نوربخش - پلاك 31 - طبقه دوم - اداره‌ كل پژوهش و نوآوري نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور

تلفن : 02188925790

فکس : 02188925791الي 92 داخلي 133

کد پستی : 1415884494

تاریخ برگزاری همایش :
فروردين 1393

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات :
30 آبان 1392

آخرین مهلت ارسال اصل مقالات :
30 دي 1392

 

[ چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:همایش ملی آینده پژوهی کتابخانه ها,همایش نهاد,کتابخانه های آینده,,

] [ 10:44 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

با پیشنهادات سازنده ، کتابخانه ها را شکوفا سازیم!!!

 

"با پیشنهاد خود در بهبود و پیشرفت کتابخانه شهر خود سهیم باشیم"

زمینه های مناسب برای ارائه پیشنهادات

1.افزايش كيفيت و كميت خدمات اداره كل و كتابخانه هاي عمومي

2.گسترش فرهنگ مطالعه مفيد
3. صرفه جويي در هزينه ها و كاهش هزينه هاي سربار و مصرف بهينه منابع
4. سرعت بخشيدن به فرايندها و خدمات ارايه شده اداره كل و كتابخانه هاي عمومي
5. پيشگيري از كارهاي موازي و دوباره كاري
6. ابداع روشهاي تازه براي افزايش رضايت مراجعان
7. بهبود امور رفاهي كاركنان
8.جذاب و شاداب سازي محيط كار و گسترش روابط انساني مطلوب در ميان كاركنان
9. جلب حمايت و مشاركت خيرين براي افزايش كمي وكيفي خدمات و فعاليتهاي اداره كل و كتابخانه هاي عمومي
10.ارائه نظر در خصوص برگزاري جلسات منظم و هدفمند انجمن كتابخانه هاي عمومي
11. ارتقا و بهبود تعامل و پيوندهاي كتابخانه ها با ديگر نهادها ، تشكيلات و سازمانها
12.تعامل با رسانه و استفاده از ظرفيت آن
13.ارتقاي شاخص هاي عملكردي كتاب و كتابخانه هاي عمومي
كليه همكاران و مراجعين محترم مي توانند پيشنهادات خود را در قالب فرمت اعلام شده در پرتال اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان خراسان رضوي به ايميل دبيرخانه نظام پيشنهادات به آدرس pishnahad@mashadpl.ir ارسال نمايند.
براي دريافت فرمت ارسال پيشنهادات به ادامه مطلب مراجعه نمایید

 


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:نظام پیشنهادات,پیشنهاد,کتابخانه ها,,

] [ 10:33 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

روزشمار تاریخ 6شهریور شمسی برابر با 28آگوست میلادی

جورج ارول George Orwell و پيش بيني واقعیت ها ـ کتاب معروف قرن 20 که وضعیت جهان سال 1984 را در سال1948 بدست داد

28 آگوست سالروز انتشار كتاب «جهان در سال 1984» است. مرور زمان ثابت کرد که پيش بيني های مولف عينا به حقيقت پيوست. «جورج ارول George Orwell » در آغاز سال 1948 تصميم به نوشتن كتابي گرفت كه در آن پيش بيني خود از اوضاع جهان در سال 1984 (36 سال بعد)را بياورد و ارقام «84»را به اين جهت انتخاب كرد كه عكس ارقام 48 است (سالي كه در آن بود). اين كتاب در زمان انتشار يك داستان (ناول) معمولی تلقي شد. وي در اين كتاب سانسور، تحريف حقايق تاريخي، تجاوز به حريم زندگي خصوصي افراد ـ با وسائلی از قبيل استراق سمع ـ استبدادهاي دولتي تحت نام دمكراسي و حقوق جامعه، توسعه تكنولوژي و استفاده دولتها از این ابزارها را برای کنترل مردم را پيش بيني كرده بود. (دوربین و دستگاه ضبط صدا از راه بسیار دور، باگ گذاری اماکن و حتی تختخواب افراد، نسخه برداری از مکاتبات مردم قبل از رسیدن به مقصد و ... و حتی تحلیل خورد و خوراک افراد مورد نظر با جمع آوری و بررسی آزمایشگاهی آشغالها و فضولات منازل و ....).
     ارول در این داستان محيط زندگي سال 1984 را طوري مجسم كرده بود كه مردم در يك جامعه ترس آور و نگرانی زا زندگي مي كنند؛ هرکدام از آن بیم دارد که دیگری مامور مخفی دولت باشد. این بی اعتمادی حتی میان برخی زن و شوهرها بوجود می آید و ... و در چنین محیطی، طبعا افراد برای گریز از بیم و ترس و سوء ظن و نااطمینانی، به اعتیاد و بی خیال کردن خود روی می آورند و از آنجا که خوشگذرایی و سرگرمی ممتد نیاز به پول گزاف دارد با توسل به انواع جرائم و قانونشکنی مخصوصا طُرُق کاغذی آن (کلاهبرداری، تقلّب و ...) به غارت یکدیگر و حتی دولت می پردازند و .... در چنین جامعه ای یک دسته کوچک منافع را به جیب می زنند و برای کنترل بر امور دولتی، نخست مطبوعات را خریداری و از آن خود می کنند تا بر مغزها تسلط داشته باشند و در چنین محیطی اخلاقیات و معنویات برای توده ها افسانه است و ....
     پس از انتشار کتاب و تا دهه 1980 این پیش گویی ها به تدریج و عينا به حقيقت پيوست و وسعت انديشه و اطلاعات، و دقّت مؤلف را در پيش بيني رويدادها ثابت کرد و وي را به صورت يکي از مشاهير قرن 20 درآورد. 
 منبع:کیهانی زاده

اعضای محترم می توانند کتاب قلعه حیوانات اثر جورج اورول را از کتابخانه عمومی عطاملک جوینی به امانت بگیرند!!!

 

شعری زیبا از مهرداد اوستا



وفا نکردی و کردم، خطا ندیدی و دیدم
شکستی و نشکستم، بُریدی و نبریدم

اگر ز خلق ملامت، و گر ز کرده ندامت
کشیدم از تو کشیدم، شنیدم از تو شنیدم

کی ام، شکوفه اشکی که در هوای تو هر شب
ز چشم ناله شکفتم، به روی شکوه دویدم

مرا نصیب غم آمد، به شادی همه عالم
چرا که از همه عالم، محبت تو گزیدم

چو شمع خنده نکردی، مگر به روز سیاهم
چو بخت جلوه نکردی، مگر ز موی سپیدم

بجز وفا و عنایت، نماند در همه عالم
ندامتی که نبردم، ملامتی که ندیدم

نبود از تو گریزی چنین که بار غم دل
ز دست شکوه گرفتم، بدوش ناله کشیدم

جوانی ام به سمند شتاب می شد و از پی
چو گرد در قدم او، دویدم و نرسیدم

به روی بخت ز دیده، ز چهر عمر به گردون
گهی چو اشک نشستم، گهی چو رنگ پریدم

وفا نکردی و کردم، بسر نبردی و بردم
ثبات عهد مرا دیدی ای فروغ امیدم؟

[ سه شنبه 5 شهريور 1392برچسب:وفا نکردی,شعری زیبا از اوستا,مهرداد اوستا,اوستا,,

] [ 14:44 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

محمدبن زکریای رازی که بود؟

 

"روز داروساز را به همه داروسازان عزیز کشورمان تبریک عرض می کنم"

۵ شهریور : روز بزرگداشت محمد بن زکریای رازی
شرح زندگی نامه محمد بن زکریای رازی

ابوبكر محمد بن زكرياي رازي فيلسوف و عالم طبيعي و شيمي دان و پزشك بزرگ ايران عالم اسلامي و ملقب به جالينوس المسلمين از مفاخر و مشاهير جهان و يكي از نوابع روزگار قديم است که در شعبان ۲۵۱ هـجری قمری مطابق ۲۷ اوت ۶۸۵ ميلادي در شهر ري به دنيا آمد.

 

نام وی محمد، نام پدرش زکریا و نیایش یحیی و کنیه‌اش ابوبکر است. او در شعبان سال ۲۵۱ هـ.ق (۸۶۵ م) در ری که شهری کهن به دنیا آمده دوران کودکی، جوانی و نوجوانی خود را در این شهر گذراند. وی در نوجوانی به موسیقی گرایش داشته و در نواختن نی توانا بود و گاهی شعر می‌سرود.

مدتی به زرگری مشغول شد و سپس به کیمیاگری روی آورد. در جریان کار با موادشیمیایی چشمش آسیب دید. می‌گویند پزشکی که رازی جهت درمان به او مراجعه کرده بود پانصد دینار طلب کرد و رازی ناچاراً آن را تهیه و پرداخت کرد. پزشک به وی گفت کیمیا این است نه آنچه تو در جستجوی آنی. از آن زمان گرایش به آموختن علم طب پیدا کرده و در سنین بالا علم طب را آموخت. رازی برای آموزش بیشتر به بغداد سفر کرد و دربیمارستان بغداد در طب استاد گردید و به ریاست بیمارستان معتضدی برگزیده و به زودی به جایگاه نخست پزشکی دست یافت رازی پس از مرگ معتضد خلیفه عباسی به ری بازگشت و عهده‌دار ریاست بیمارستان ری گردید و تا پایان عمر در این شهر به تربیت دانشجویان ودرمان بیماران پرداخت.

رازی اولین پزشکی بود که تشخیص تفکیکی بین آبله و سرخک را بیان کرد و پیشگام در ارایه نظریه ایمنی اکتسابی است. رازی اولین پزشکی بود که تشریح جسد انسان،استخوان‌ها، عضلات، مغز و بعضی از شعب اعصاب را در سر و گردن مشاهده و توضیح داده است.

رازی بسیاری از داروها را ابتدا بر روی حیوانات امتحان و پس از ثبت اثرات آنها در صورت مثبت بودن اثر به بیماران تجویز می‌کرد.

او نخستین پزشکی است که داروهای الکالوئیدی غیر سمی را ساخت و در درمان بیمارانش استفاده کرد.

به پاس زحمات فراوان رازی در امر داروسازی روز پنجم شهریورماه روز بزرگداشت زکریای رازی و روز داروسازی نام‌گذاری شده است.

رازی در جراحی صاحب نظر بود و درباره سنگ کلیه و سنگ مثانه دارای کتابی است که در آن تأکید دارد در صورتی که درمان سنگ مثانه با روش‌های طبی امکان‌پذیر نباشد باید به عمل جراحی پرداخت.

او اولین طبیبی است که سل مفصلی انگشتان را شرح داده است.

همچنین نخستین دانشمندی است که اجسام را به سه گروه جمادی، نباتی و حیوانی و همچنین مواد را به دو دسته فلز و شبه فلز تقسیم ‌نمود. او در شیمی بسیار استاد بود و از کشفیات او می‌توان الکل، اسید سولفوریک، اسید کلریدریک، اکسیدارسنیک و اسید سیتریک را نام برد.

از مهمترین آثار او «الحاوی» است که به نظر از «قانون» ابن سینا مهمتر است. محمد رازی این کتاب را به صورت یادداشتهای متعددی تهیه کرده بود و بعد از مرگ وی به دستور ابن عمید از روی یادداشتهای او کتاب را استنساخ و تنظیم کردند. مقدار زیادی از نتایج آزمایشها و مطالعات رازی در این کتاب جمع است. اثر دیگر رازی «طب المنصوری» است که به نام منصور بن اسحاق حاکم ری تألیف و تنظیم شده است. کتاب «من لا یحضره الطبیب» اثر دیگر وی شامل دستورهای ساده برای معالجات گوناگون است.

رازی در اواخر عـمر در نـتـیجه مطالعـه زیاد درباره کیمیاگری و کار مداوم با مواد شیمیایی چون بخار جیوه به بـیماری چشم مبتلا و بالاخره کور شد و در پنجم شعبان ۳۱۳ هـ.ق در زادگاه خود (ری) وفات یافت. مدت عمر وی به سال قمری شصت و دو سال و پنج روز و به شمسی شصت سال و دو ماه و یک روز ذکر شده است.

از جمله گفتار رازی:
 

•   پزشک در درمان بیماران خود را به خدای بزرگ می‌سپارد و از او شفا و بهبود چشم دارد او روی توان و کارش حساب نمی‌کند بلکه در همگی کارهایش به خدا اعتماد می‌ورزد. اگر پزشک وارونه‌ ی این انجام دهد و به خود و به توانش در این پیشه و کاردانی‌اش بنگرد، خداوند بهبود و شفا را از او باز خواهد داشت.
•  اگر همه می‌توانستند از استعداد‌های خود درست بهره ‌گیرند دنیا همان بهشت موعود می‌شد که همه می‌خواهند.

 

 

[ سه شنبه 5 شهريور 1392برچسب:زکریای رازی,داروسازی,روزداروساز,تبریک روزداروساز,5شهریور,,

] [ 9:0 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی ونقد کتاب "جنگ علیه خانواده" اثرویلیام گردنر


بحران فزاینده فروپاشی خانواده، افزون بر آن که بنیان های تمدن غرب را متزلزل کرده، به دلیل توسعه ارتباطات، سایر جوامع را نیز تحت تأثیر قرار داده است. این بحران، شمار رو به افزایشی از جامعه شناسان و اندیشه وران را بر آن داشته تا به واکاوی علت ها و عوامل این پدیده بپردازند ودیدگا ه های خود را در قالب کتاب، مقاله یا سخنرانی در اختیار جامعه قرار دهند.

کتاب « جنگ علیه خانواده» نوشته ویلیام گردنر، یکی از این دست آثار است.



گردنر دارای مدرک دکتری از دانشگاه استانفورد آمریکا است. او از سال 1971 در همین دانشگاه و نیز دانشگاه یورک به تدریس اشتغال داشته و دارای کتاب ها و مقالات متعدد در زمینه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است.

نویسنده کتاب «جنگ علیه خانواده»، در اثر 600 صفحه ای خود، به گونه ای تفصیلی به بررسی علت های بروز بحران فروپاشی خانواده در غرب، به ویژه آمریکا و کانادا، پرداخته و در طی نوزده فصل کتاب، با انتقاد از نظریه های فلسفی فراگیر، سیاست های آموزشی، اقتصادی، فرهنگی، گروه های فشار فمینیستی و لابی هم جنس بازان، سکوت یا همراهی کلیسا، نظام تقنینی و قضایی و … ، راه کارهایی را برای کند کردن روند بحران و مهار آن پیشنهاد می کند.

در ترجمه اثر، تلاش شده تا مباحث اصلی و کلیدی کتاب استخراج شده، و هم چنان که در مقدمه مترجم آمده، از ذکر جزئیات و مباحث حاشیه ای یا مطالبی که خاص خوانندگان بومی بوده، خودداری شود.

نویسنده کتاب در فصل هفدهم، به بررسی دقیق اندیشه حاکم بر کلیسا، به ویژه کلیسای پروتستان، و عملکرد آن که به طور عمده سکوت در برابر انحراف های فکری و عملی یا همراهی با آن ها است، می پردازد.

نقش قوانین و قوه قضائیه در تبدیل رویه های نادرست به امور قانونی و درست، موضوعی است که در فصل هجدهم کتاب با آن برخورد می کنیم. در این فصل، حقوق محوری، به عنوان یکی از علت های آسیب رسانی به نهاد خانواده مطرح می شود و از وضع قوانین در سطح فردی، جمعی، کشوری، و بین المللی برای بالا بردن میزان مطالبات فردی انتقاد به عمل می آید.

سرانجام، درآخرین فصل کتاب، نویسنده با برشمردن گزینه های پیش رو، از همگان جهت اقدام برای مقابله با بحران گریبانگیر جامعه، دعوت به عمل می آورد.

کتاب "جنگ علیه خانواده" را ازکتابخانه عطاملک جوینی به امانت بگیرید!!!

[ دو شنبه 4 شهريور 1392برچسب:جنگ علیه خانواده,ویلیام گاردنر,دفترمطالعات زنان,خانواده,جنگ,کتابخانه عطاملک جوینی,,

] [ 18:14 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

و اندکی فکر کن...

"و وصينا الانسان بوالديه احسانا"

"و به انسان سفارش کردیم نیکی کند به والدینش"

سلام دوست عزیزم

امروز لحظه ای به آنهایی فکر کن که هیچگاه فرصت آخرین نگاه و خداحافظی را نیافتند.

به آنهایی فکر کن که در حال خروج از خانه گفتند :
"روز خوبی داشته باشی"، و هرگز روزشان شب نشد.

به بچه هایی فکر کن که گفتند :
"مامان زود برگرد"، و اکنون نشسته اند و هنوز انتظار می کشند.

به دوستانی فکر کن که دیگر فرصتی برای در آغوش کشیدن یکدیگر ندارند
و ای کاش زودتر این موضوع را می دانستند.

به افرادی فکر کن که بر سر موضوعات پوچ و احمقانه رو به روی هم می ایستند
و بعد "غرور" شان مانع از "عذر خواهی" می شود،
و حالا دیگر حتی روزنه ای هم برای بازگشت وجود ندارد.

من برای تمام رفتگانی که بدون داشتن اثر و نشانه ای از مرگ،
ناغافل و ناگهانی چشم از جهان فرو بستند،
سوگواری می کنم.

من برای تمام بازماندگانی که غمگین نشسته اند و هرگز نمی دانستند که
آن آخرین لبخند گرمی است که به روی هم می زنند،
و اکنون دلتنگ رفتگان خود نشسته اند،
گریه می کنم.

به افراد دور و بر خود فکر کنید ...

کسانی که بیش از همه دوستشان دارید،
فرصت را برای طلب "بخشش" مغتنم شمارید،
در مورد هر کسی که در حقش مرتکب اشتباهی شده اید.

قدر لحظات خود را بدانید.

حتی یک ثانیه را با فرض بر این که آنها خودشان از دل شما خبر دارند از دست ندهید؛
زیرا اگر دیگر آنها نباشند،
برای اظهار ندامت خیلی دیر خواهد بود !

"دیروز"
گذشته است؛


و

"آینده"
ممکن است هرگز وجود نداشته باشد.

پس

لحظه "حال" را دریاب
چون تنها فرصتی است که برای رسیدگی و مراقبت از عزیزانت داری.


اندکی فکر کن ...

[ دو شنبه 4 شهريور 1392برچسب:اندکی فکرکن,احسان به والدین,گذشت,غرور,تکبر,ارزش لحظات,,

] [ 17:58 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

مسابقه مکتوب و آنلاین شهریورماه شبکه کتابخوانان حرفه ای

 در مسابقات آنلاین و مکتوب تیرماه شبکه کتابخوانان حرفه ای شرکت کنید. و جهت عضویت به سایت www.booki.irمراجعه نمایید.

منابع مسابقات را از کتابخانه عطاملک جوینی به ا مانت گرفته یا در غیر این صورت فایل pdfمنابع در سایت شبکه کتابخوانان حرفه ای موجود می باشد.

روزشمار تاریخ 3شهریور شمسی برابر با 25آگوست میلادی

روزي که «نيچه» مولف «چنين گفت زرتشت» درگذشت

«فردريك ويلهلم نيچه Nietzsche » بيست و پنجم آگوست 1900 در 56 سالگي درگذشت. «نيچه» فيلسوف آلماني و نويسنده كتابهاي«تولد تراژدي»، «چنين گفت زرتشت» و "آن سوي خوب و بد" تمدن بورژوازي غرب را رد كرد و آن را منحط خواند. وي كه يك موراليست بود فرضيه انسانهاي توانا (سوپرمن) را مطرح ساخت كه بعدا مورد توجه نازيهاي آلمان قرار گرفت و به آن استناد مي كردند. اين عقيده با جزيي تفاوت (تبديل سوپر من ها به اليت هاي يك جامعه) اخيرا هواداران فراوان به دست آورده و هر «اليت» مي كوشد كه ناپلئون، بيسمارك و چرچيل وطن خود شود.

اعضای محترم شما می توانید کتاب آشنایی با اندیشه های نیچه را از کتابخانه عطاملک جوینی به امانت بگیرید!!!

[ یک شنبه 3 شهريور 1392برچسب:نیچه, درگذشت نیچه,تقویم تاریخ,کتابخانه عطاملک جوینی,اندیشه های نیچه,,

] [ 10:31 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

جملات زیبا از کتاب و کتابخوانی

خواندن بی اندیشه بیهوده است ؛

                                                 و اندیشه بدون خواندن خطرناک ...

جملات زیبا کتاب

منبع : وبلاگ دوستداران تالش ( آستارا )

[ سه شنبه 29 مرداد 1392برچسب:جملات زیبا,کتاب,کتابخوانی,جملات زیبا از کتاب,مطالعه,,

] [ 11:12 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

با دیدن لحظه تصادف اولین چیزی که به نظرتون میاد چیه؟؟؟

 

 

تا حالا شده مرگ کسی رو ببینید؟...

خب اون لحظه چه حسی بهتون دست داد؟

آیا خوشحال شدید که زنده اید یا به حال مرده غصه خوردید یا خندیدید!!!


آیا بیشتر توجیه شدید که یه روزم شما توی همین حالید و بالاخره یکی هم بالای سر شما میاد و به همین ترتیب...؟

 امروز ظهر که داشتم میومدم سرکار تو جاده تصادف شده بود و من برای جندمین بار تو عمرم مرگ جوانی رو از نزدیک دیدم .خیلی سخت بود .دیدن جنازه!!!

آدمی که تا چند دقیقه قبل شاید با ابهت، مغرور یا هر چیز دیگه با هزار آرزو و برنامه ریزی برای آینده دورو نزدیک بود ، الان افتاده کنار جاده و مامور شهرداری داخل کاورش میکنه.چقدر سخته دیدن این لحظات، و چی میکشه اون مرحوم.

طبق رسم ما ایرونیا دوروبر تصادف باوجود گرمای زیاد شلوغ بود ما هم که مسیر مسدود بود ناچارشدیم پیاده شیم .راستش اون چیزی که اون لحظه یادم اومد خود جنازه بود علیرغم اینکه اون مرحوم میشناختمش به جسد سرد و بی روح خیره شدم و فکر کردم که روحش الان دوروبر جنازست.الان داره ما رو میبینه .شاید میگه مگه نگاه داره ، یه روزم نوبت خودتون میرسه .

آخه طبق روایات که همه میدونیم، موقع مرگ روح از جسم جدا میشه و بالاسر جسم میشینه.اونم شوکه شده شاید میخواد دوستاشو صدا کنه که دارن بالا سر جنازش گریه می کنن.صدای جمعیتو میشنوه که همش می پرسن جنازه کیه، مقصر حادثه کیه، آخه چرا با سرعت بالا میومده، حتما خواب بوده،یکی میگه ادم خوبی بود یکی دیگه میگه حقش بود.

اون موقع است که میفهمه چی سرش اومده وتک وتنها تو یه  دنیای....

به نظر من دیدن مرگ دیگران یک عبادته و همینطور یک عبرت... ما وقتی میبینیم یه عزیزمون رو دارن خاک میکنن مسلماً ناراحت میشیم و همه خوبیهایی که بهمون کرد میاد جلوی چشممون ولی غافلیم که خودمون هم باهاش فاصله چندانی نداریم.

ما انسانها به همون اندازه که ضعیف هستیم غرور داریم، غرور و غرور وغرور!!!

امــــــــــــــــــــــــــــا

"بد نیست واقعی به مرگ نگاه کنیم"

حتما در مورد اون دنیا، مرگ،برزخ و قیامت کتاب زیاد خوندید اما توصیه می کنم سری به کتابخانه عطاملک جوینی بزنید و کتابای بیشتری بخونید،تا شاید نگاهتان به مرگ فرق کنه و اون لحظه ای که به جنازه نگاه می کنید به جای اظهارنظر در مورد صحنه تصادف که کار کارشناس مامورمحترم نیروی انتظامی است عمیقا به قضیه نگاه کنیم تا درس عبرتی باشد برای ما که هرروز به گناهامون داره افزوده میشه.

در ادامه لیست کتب موجود در کتابخانه که مربوط مبشن به همین موارد رو میزارم بدنیست کتابا تهیه  و مطالعه کنید!!!

 

خوشحال میشم شما هم نظراتتونو در مورد این لحظه تلخ و اینکه شما اون لحظه به چی فکر می کنین رو  در قسمت نظرات اعلام کنید!!!

 

 
رديف
عنوان
نويسنده
موضوع
 
1
آنگاه كه عزرائيل مي آيد
زماني مهدي
معاد ◄ زندگي پس از مرگ
 
2
امواج مثبت زندگي
ايدي بتي جين - 1942 م
ايدي بتي جين - 1942 م -- نامه ها ◄ تحولات روحي -- جنبه هاي مذهبي -- مسيحيت ◄ تجربه دم مرگ
 
3
تحليل ترموديناميكي حيات
تلافي نوغاني، محمد، 1336 -
ترموديناميك -- جنبه هاي مذهبي ◄ انتروپي -- جنبه هاي مذهبي ◄ مرگ
 
4
سبزتر از جنگل " مرگ در شعر پايداري ملل جهان "
ترابي ضياءالدين -1322 گردآورنده و مترجم
مرگ در ادبيات . ◄ شعر ملل جهان - قرن 20 م - ترجمه شده به فارسي ◄ شعر فارسي -- قرن -- 14 ترجمه شده از زبانهاي خارجي -- مجموعه ها.
 
5
سرگذشت ارواح در عالم برزخ : منازل الاخره
قمي عباس 1319 - 1254
معاد ◄ مرگ
 
6
سفر آخرت
محدثي، جواد، 1331 -
علي بن ابي طالب﴿ع﴾، امام اول، 23 قبل ازهجرت - 40ق . نهج البلاغه . برگزيده. ◄ مرگ -- احاديث ◄ مرگ -- جنبه هاي مذهبي -- اسلام
 
7
سه شنبه ها با موري : مرد پير مرد جوان و بزرگترين درس زندگي
آلبوم مي - 1958 م
شوارتس موريس ◄ دانشگاه برانديس -- هيت علمي -- سرگذشتنامه ◄ تصلب جانبي آميوتروفيك -- ايالات متحده -- بيماران -- سرگذشتنامه ◄ معلمان -- ايالات متحده -- روابط با شاگردان -- نمونه پژوهي ◄ مرگ -- جنبه هاي روان شناسي -- نمونه پژوهي
 
8
سياحت غرب : آمادگي براي آخرين مسافرت زندگي
نجفي قوچاني محمدحسن 1256 - 1322
معاد◄زندگي پس از مرگ ◄نجفي قوچاني محمدحسن -- 1256 - 1322 سرگذشتنامه
 
9
پايان راه
كوبلر- راس اليزابت - 1928
مرگ - جنبه هاي روانشناسي ◄ بيماران مشرف به مرگ- روانشناسي
 
10
عبور از دنيا
قوام ميرعظيم - 1341
داستانهاي فارسي - قرن 14 ◄ تجربه دم مرگ – داستان
11
عروج روح
شجاعي محمد - 1320
مرگ ◄ مرگ - جنبه هاي قرآني ◄ برزخ
 
12
معاد : بازگشت به جدي ترين زندگي
طاهرزاده اصغر - 1330
معاد ◄ زندگي پس از مرگ
 
13
كليدهاي كمك به كودكان براي برخورد با مرگ عزيزان راهنماي گام به گام كودكان و نوجوانان
شافر دن
كودكان و مرگ◄مرگ-- جنبه هاي روان شناسي◄سوگمندي-- جنبه هاي روان شناسي◄والدين و كودك ◄كودكان - مشاوره ◄نوجوانان-- مشاوره
 
14
ماهيت روح باور مذهبي در مورد روح و نقش آن در بهداشت روان
ابراهيمي زهره - 1356
روح ◄ روح گرايي ◄ زندگي پس از مرگ
 
15
مرگ بدون درد در حيوانات
اديب هاشمي فرج الله
مرگ آسان در حيوانات
 

[ دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:مرگ,جدایی,عبرت,جنازه,تصادف,دیدن جنازه,جدایی روح ازبدن,بی ارزشی دنیا,,

] [ 15:3 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی رمان "ستارگان آسمان روستا"

"روال زندگي روستائيان در ايران‌زمين، برآيند قرن‌ها تلاش پويا و پايدار ميليون‌ها مرد و زني است كه در جاي‌جاي اين سرزمين و در شرايط اقليمي و اقتصادي و اجتماعي گوناگون زيسته و آن روال را در طول زمان، به كمال رسانيده‌اند. روسائيان به مانند هر قشر از ديگر اقشار جمعيتي، داراي تاريخ و فرهنگ و به تبع آن، عوامل و عناصر و اجزاي فرهنگي ويژة خود هستند. "
محتواي اين كتاب دربرگيرندة مجموعه‌اي از واقعيات، مصاديق و مضاميني است كه چهره‌اي از «وضع موجود» در جامعة روستايي ايران را درگذشته‌هاي نه‌چندان دور، براي خوانندگان به تصوير مي‌كشد و حاصل پژوهشي باليني طي پيمايش‌هاي ميداني و دهگردشي در طول زمان است كه در دو دفتر به صورت داستان با عنوان روستازادگان دانشمند و ستاره‌هاي درخشان آسمان روستا تنظيم شده است."

مشخصات فیزیکی کتاب:

موضوع کتاب: ادبيات ايرانی
ناشر: اطلاعات
تاریخ نشر:  ۱۳۸۹
محل نشر: تهران
تعداد صفحات: ۸۰۴
شابک978-964-423-803-1
 
شما می توانید این کتاب را از کتابخانه عطاملک جوینی به امانت بگیرید

با مطالعه زیاد نگاهتان را به زندگی تغییر دهید!!!

نگاهتان را تغییر دهید

و به کسانی که به شما حسودی میکنند احترام بگذارید

زیرا اینها کسانی هستند که سخت معتقدند که :

 

شما بهتر از آنها هستید ...!

دنیای بزرگ آدم‌های کوچک + ‌تصاویر

دنیای بزرگ آدم‌های کوچک + ‌تصاویر

دنیای بزرگ آدم‌های کوچک + ‌تصاویر

دنیای بزرگ آدم‌های کوچک + ‌تصاویر

[ پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:مطالعه زیاد,حسادت در زندگی,تصاویرزیبا ازکتاب,حسادت به دیگران,,

] [ 15:39 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

چقدر اهل مطالعه اید؟!!!

از کتابفروشی پرسیدند : وضع کسب و کارت چگونه است؟

گفت : بسیار بد ، چون آنهایی که پول دارند اهل مطالعه نیستند و آنهایی هم که سواد دارند پول ندارند !!!

نویسنده : ؟؟

منبع : با اندکی تغییر از وبلاگ مولود

جملات زیبا گیله مرد

راستی چقدر اهل مطالعه اید ؟

[ چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:مطالعه,اهل مطالعه,رابطه ثروت ومطالعه,با سوادی,,

] [ 15:6 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

اسامی برندگان مسابقات کتابخوانی اینترنتی کتابخانه عمومی عطاملک جوینی در فروردین و اردیبهشت سال 1392

از سوي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور

 اسامي برندگان مسابقه كتابخواني اينترنتي کتابخانه عمومی عطاملک جوینی در فروردین و اردیبهشت 1392اعلام شد

 اسامي برندگان مسابقات كتابخواني اينترنتي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور اعلام شد.

به گزارش روابط عمومي اداره كتابخانه‌هاي عمومي شهرستان جوین، اين برندگان كه در قالب مسابقه كتابخواني ماهيانه «من كتاب مي‌خوانم» و به صورت اينترنتي شركت كرده‌اند، از سوي اداره كل فرهنگي نهاد معرفي و اعلام شد.

براساس اين گزارش افراد زير جزو برندگان اين مسابقه از شهرستان جوین بوده‌اند:

 

ردیف نام نام خانوادگی مبلغ جایزه
1 مرضیه قنبرآبادی 40000هزارتومان
2 مرضیه ذاکری 40000هزارتومان
3 کاظم کلاته میمری 40000هزارتومان
4 فاطمه کلاته میمری 40000هزارتومان

برندگان مسابقه جهت دریافت جوایز خود همراه با کارت شناسایی به کتابخانه عمومی عطاملک جوینی مراجعه فرمایند.

گفتني است، مسابقه كتابخواني اينترنتي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور از طريق سايت كتابخوانان حرفه‌اي كشور به آدرس www.booki.ir برگزار مي‌شود و برندگان اين مسابقات نيز جوايز خود را از سوي اداره كل فرهنگي نهاد دريافت مي‌كنند.

روزشمار تاریخ 16مردادشمسی برابر با 7اوت(آگوست) میلادی

«تاگور» نخستين اديب از قاره آسيا که جايزه نوبل گرفت

و استناد او به يك شعر پارسي ـ اندرزهاي تاگور

«رابيندارانات تاگور R. Tagore» اديب، شاعر، نويسنده، موسيقيدان و فيلسوف شهير هند هفتم آگوست 1941 درگذشت. وي در ماه مي 1861 در کلکته به دنيا آمده و تحصيلات عالي خودرا در دانشگاه لندن به پايان برده بود. اين اديب بنگالي که مبلّغ يک فرقه برهمايي بود در سال 1311 هجري خورشيدي (1932) از ايران ديدن کرده و با انديشمندان ايراني به مذاکره و تبادل نظر پرداحته و در مجلس شوراي ملي نيز حضور يافته بود.
     تاگور نخستين اديب آسيايي بوده است که برنده جايزه ادبي نوبل (جوايز سال 1913) شده است. از تاگور تاليفات متعدد ازجمله مجموعه هاي شعر، داستانهاي کوتاه و نيز فرضيه هاي فلسفي متعدد باقي مانده است.
    وي سرنوشت انسان را به مصداق اين شعر پارسي در دست خودش (خودِ فرد) مي داند:
    
     تو كه مي كني اختر خويش را بد                                  مدار از فلك چشم نيك اختري را
    
    تاگور كه در اين زمينه يك رساله دارد نوشته است كه اگر يك انسان از جواني با محاسبه و تعقّل و در نظرگرفتن ايام پيري خود پيش برود هيچگاه پشيمان و درمانده نخواهد شد و به زمين و زمان بد نخواهد گفت و ستاره اش را متهم به سيه روزي اش نخواهد كرد. نيكبخت شدن و پيروزي و شادي در دست خود افراد است. در جواني و دوران توانمندي نبايد از انديشه كردن براي آينده گريز زد. زندگي همانند يك رشته زنجير است كه اگر يك حلقه اش ضعيف باشد كه خود فرد آن را ضعيف ساخته، دوام و استحكام نخواهد داشت. تاگور در عين حال گفته است كه جوان را نبايد بدون اندرز و آموزش رها ساخت و از اينجاست كه به اهميت مدرسه، كتاب و نشريات (رسانه ها) و چه كساني آنها را اداره مي كنند پي مي بريم. به يك جوان بايد تفهيم شود كه لذت پيروزي و «افسوس نخوردن» پايدار و شيرين است و خوشگذراني شبانه زودگذر است و خستگي روز بعد را به دنبال خواهد داشت.

[ چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:تاگور,نویسنده هندی,جایزه نوبل,اندرزهای تاگور,,

] [ 17:17 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

عید فطر بر همگان مبارک!!!

68ac64sxk1t6qhcp9c61 عید بزرگ مسلمانان ، عید سعید فطر مبارک

 

[ چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:عید فطر مبارک,,

] [ 16:12 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

روزشمار تاریخ 2مردادشمسی برابر با 24جولای (ژوئیه)میلادی

درباره نويسنده بزرگ؛ الكساندر دوما به مناسبت زادروز او

Alexandre Dumas

الكساندر دوما Alexandre Dumas نويسنده شهير فرانسوي 24 جولاي 1802 به دنيا آمد. پدر بزرگش از اشراف فرانسه و پدرش ژنرال ارتش ناپلئون بود که بعدا از نظر افتاد و دچار تنگدستي شد. مادر بزرگ دوما يک بانوي از نژاد فرانسوي ـ سياهپوست بود که پدر بزرگ با او در هائيتي ازدواج کرده بود، زماني که فرماندار اين منطقه واقع در کارائيب (قاره آمريکا) بود.
     «دوما» در جواني مدتي منشي دوك دو ارلئان بود (اين دوك بعدا به نام لوئي فيليپ پادشاه فرانسه شد). گفته مي شود كه دوما 250 كتاب نوشته است. وي براي نوشتن نمايشنامه و داستان حتي براي خود دستيار گرفته بود كه تا آن زمان سابقه نداشت. يكي از دستيارانش يك معلم تاريخ به نام «اوگوست ماكت» بود كه برايش سوژه تاريخي هم پيدا مي كرد. بسياري از داستهاي دوما زمينه تاريخي دارد و برخي هم از تجربه خود او ازجمله داستان «جورج» که شرح ازدواج مردي با يک بانو از نژاد مخلوط است [تجربه پدر بزرگش].
     داستانهاي دوما که زمينه تاريخي دارند به لحاظ عدم دقت، ارزش تاريخي ندارند. وي سريال نويسي را باب كرد كه ديگران بعدا آن را دنبال كردند. مشهور ترين داستانهاي دوما «سه تفنگدار» و «كنت كريستو مون»، لاله سياه، دسيسه گران، 21 سال بعد، رابين هوود و «جنگ زنان» هستند. داستانهاي تاريخي او پُرفروش بودند و وي را مردي پُردرآمد ساختند، اما آن چنان ولخرج و سخاوتمند بود كه پولي برايش باقي نمي ماند. دوما چندين تاليف غير داستاني هم دارد که عمدتا شرح مسافرت و ديدار هستند ازجمله گردشي در قفقاز. کتاب «لويي 14 و قرن او» مشهور است. دوما که پنجم دسامبر 1870 درگذشت در عين حال يک مقاله نگار بود و نظراتش در قالب مقاله در مجله هاي وقت انتشار مي يافت. پسر وي نيز نويسنده بود.

اعضای محترم :کتابهای

1 غرش طوفان دوما آلكساندر 1870 - 1802 داستانهاي فرانسوي . قرن 19  
2 كنت دومونت كريستو ترجمه اي منقح براساس آخرين چاپ هاي پاريس دوما آلكساندر 1870 - 1802م, داستانهاي فرانسه - قرن 19 م  
3 ژوزف بالسامو (خاطرات يك پزشك) دوما الكساندر 1870 - 1802 م, داستانهاي فرانسوي - قرن 18 م,

را می توانند از کتابخانه عطاملک جوینی به امانت بگیرند!!!

مسابقه مکتوب و آنلاین مرداد ماه شبکه کتابخوانان حرفه ای

مسابقه مکتوب  و آنلاین مرداد  ماه شبکه کتابخوانان حرفه ای

*برای شرکت در مسابقات آنلاین از تاریخ 1/5/92تا تاریخ 31/5/92به آدرس Booki.irمراجعه نمایید

*مهلت تحویل فرم مسابقات مکتوب20/06/1392می باشد.

*برای دریافت فرم مسابقات به کتابخانه عمومی عطاملک مراجعه فرمایید.

*به برندگان جوایز ارزنده ای از طرف نهاد کتابخانه های عمومی کشور تعلق خواهد گرفت.

[ سه شنبه 1 مرداد 1392برچسب:مسابقات آنلاین کتابخانه ها,مسابقات آنلاین مرداد ماه,کتابخانه عطاملک جوینی,

] [ 15:17 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

رمان" شیرین ترین رویاها" اثر دوریس لسینگ

رمان شیرین ترین رویاها اثر دوریس لسینگ

شیرین ترین رویاها | دوریس لسینگ | ترجمه اسماعیل قهرمانی پور

 

دوریس لسینگ در بیست و چهارمین رمان خود به نام «شیرین‌ترین رویاها»، از ماجراهای خانوادگی سخن می‌گوید و روابط جدا نشدنی این افراد را در کنار هم روایت می‌کند. رمانی که بسیاری از منتقدان آن را آینه‌ای تمام نما از تاریخ زندگی انسان‌های امروزی می‌دانند و معتقدند شخصیت‌های آن به سختی از ذهن مخاطب خارج می‌شوند. شخصیت‌هایی خوب یا بد، که زندگی‌شان به شدت تحت تاثیر جنگ و فضای آن قرار گرفته است.

دوریس لسینگ در رمان «شیرین‌ترین رویاها»، به تجربیات گذشته خود باز می‌گردد و زندگی مردم را در شهر لندن و یک کشور فرضی آفریقایی مرور می‌کند؛ کشوری به نام «زیملیا» که برخی از منتقدان بر این باورند لسینگ با انتخاب چنین مکانی در داستانش، به کشور زیمباوه و وقایع داخلی آن اشاره می‌کند.

«شیرین‌ترین رویاها» داستانی طولانی است که بدون توقف روایت می‌شود و نویسنده، کتاب را به فصل‌های گوناگون تقسیم نکرده است. رمانی که شاید بتوان آن را فاقد موضوعی خاص دانست، اما لسینگ در این اثر با تمرکز بر نیازهای اعضای خانواده و با بهره‌گیری از دیالوگ‌های زیاد در طول داستان و تکیه به نثر خود، کاری کرده که «شیرین‌ترین رویاها» جذاب و خواندنی شود.

نویسنده در این رمان علاوه بر این‌که از قدرت می‌نویسد، روایت‌گر یکی از حقایق جهان هم هست. عشق و روابط خانوادگی که گویی امن‌ترین جایی است که انسان‌ها می‌توانند به آن پناه ببرند و به آرامش دست یابند.

نسخه اصلی رمان «شیرین‌ترین رویاها» در سال 2001 منتشر شد. داستان این کتاب، با روایت‌هایی از چندین شخصیت در دهه شصت میلادی آغاز می‌شود و برخی از ماجراهای آن تا سال‌های پایانی قرن بیستم هم ادامه می‌یابد. منتقد روزنامه «ایندیپندنت» لندن با تمجید از این اثر و شخصیت‌پردازی قوی لسینگ در «شیرین‌ترین رویاها» می‌نویسد: این اثر لذت ادبی نادری است که ممکن است بعد از مطالعه آن گمان کنید رمانی از بالزاک یا جورج الیوت را خوانده‌اید، رمانی لذت‌بخش که برای مدت‌های طولانی جایش در کتابخانه شما خالی بوده است.

بسیاری از حوادث و لحظات مهم این رمان، بر اساس تفاوت‌های شخصیت‌های این داستان رقم خورده که از نسل‌های مختلف و با طرز فکرهای متفاوت هستند؛ شخصیت‌هایی که گرچه کلیشه‌ای خوانده می‌شوند، اما نویسنده با استفاده از همین شخصیت‌ها و با بهره‌گیری از نثر قوی خود، توانسته تحولات سیاسی و اجتماعی یک دوره را به خوبی نشان دهد.

علاوه بر شخصیت‌ها، راوی داستان نیز در این رمان نقش مهمی ایفا می‌کند؛ زیرا دانای کل در این رمان، نه تنها بر زمان وقوع داستان، بلکه بر شرایط اجتماعی و سیاسی زمان نگارش این رمان، یعنی ابتدای قرن بیست و یکم، اشراف دارد و از این رو بهتر می‌تواند بیان‌کننده داستانی باشد که سال‌های مختلفی را پوشش می‌دهد.

این رمان تنها روایت زندگی اعضای یک خانواده نیست و بسیاری از تحولات سیاسی و اقتصادی در دهه شصت تا هشتاد میلادی را بررسی می‌کند. این گونه است که این رمان چند لایه، شناخت خوبی از تفکرات رایج در آن زمان به مخاطب می‌دهد. برخی از منتقدان غربی معتقدند نقد سیاسی و اجتماعی بخش بزرگی از محتوای این کتاب را تشکیل می‌دهد و یکی از اهداف اصلی لسینگ برای نوشتن از روابط خانوادگی، بررسی اوضاع سیاسی و اجتماعی بوده است. در نتیجه ممکن است گرایش سیاسی مخاطب، تاثیری بر تحلیل پایانی از کتاب بگذارد.

دوریس لسینگ در اکتبر 1919 از والدینی انگلیسی در کرمانشاه به دنیا آمد و توانست سال 2007 میلادی جایزه نوبل ادبیات را به دست آورد. تاکنون از این نویسنده آثاری چون «علف‌ها آواز می‌خوانند»، «دری که می‌خواند»، «فرزند پنجم» و «تروریست دوست‌داشتنی» در ایران ترجمه و منتشر شده است.

می توانید کتاب "شیرین ترین رویا" را از کتابخانه عطاملک جوینی به امانت بگیرید و با خواندن آن از یک داستان خانوادگی زیبا لذت ببرید!!!

روزشمار تاریخ 1مردادشمسی برابر با 23جولای (ژوئیه)میلادی

سالروز درگذشت احمد شاملو

احمد شاملو شاعر، داستان نگار، نمايشنامه نويس و روزنامه نگار معاصر وطن 23 جولاي سال 2000 بر اثر عوارض بيماري قند درگذشت. شاملو كه در عين حال يك مبارز سياسي بود در طول عمر چند بار به زندان افتاده بود. انتقادهاي او مخصوصا در سه سال آخر عمر نظام سلطنتي معروفند. وي مبارزه سياسي خودرا از سفر آمريكا در سال 1976 شدت و گسترش داده بود. از شاملو دهها مجموعه شعر، داستان، داستان كوتاه، كتاب كودكان و مقالات متعدد باقي مانده است. وي در عين حال يك مترجم كتاب و مقاله از زبانهاي فرانسه و آلماني به پارسي بود. شاملو كه هنگام وفات 74 ساله بود در طول عمر چند نشريه عمومي تهران را نيز سردبيري كرده بود. شاملو در تهران و در يك خانواده نظامي به دنيا آمده بود. او مي كوشيد كه در اشعار خود ذائقه ايراني را كه با سبك حافظ و ... آشناست رعايت كند.

 اعضای محترم می توانند کتابهای ترانه هاي كوچك غربت : مجموعه ي شعر و باغ آئينه مجموعه شعر مرحوم  احمد شاملو را از کتابخانه عطاملک جوینی به امانت بگیرید!!!

شعر من مرگ را زیسته ام از شاملو تقدیم به همه عزیزان:

من مرگ را زیسته ام

 

 

مرگ را دیده ام من

 

 


ادامه مطلب

[ سه شنبه 1 مرداد 1392برچسب:احمد شاملو,باغ آیینه,ترانه های کوچک غربت,شاعرمعاصر,درگذشت شاملو,,

] [ 14:33 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

افتتاح کتابخانه خیر ساز شادروان امیر مسروری حکم آباد

بالاخره انتظار به پایان رسید...

کتابخانه خیر ساز شادروان امیر مسروری در تاریخ 29/04/1392 با حضور مسئولان استانی و محلی و جناب آقای مسروری افتتاح گردید.

این مرکز به عنوان اولین کتابخانه این شهر و تنها مرکز فرهنگی محسوب می شود.

اهالی خوشحال بودند که پس از سالها این ساختمان تجهیز و آماده بهره برداری شد.

بیشتر از همه حاج محمدعلی مسروری خوشحال و مسرور بود همان خیر کتابخانه ساز که بیش از 150میلیون هزینه کرده است به یاد جوان ناکامش شادوران امیر مسروری. روحش شاد.

مساحت کل زمین 680متر و زیر بنا 550مترمربع است .

تجهیزات ارسالی از اداره کتابخانه استان خراسان رضوی نیز خیلی عالیست .

حکم اباد

اما آنچه می طلبد استقبال بیشتر و بیشتر همشهریان عزیز از این همه تلاش و کوشش.

خسته نباشی ای خیر مسرور:

نفر اول از سمت چپ

تصاویر به ترتیب از سمت راست:حاج آقا مسروری(خیر کتابخانه ساز)-جناب کرمی(معاون اداره کل کتابخانه های خراسان رضوی)-جناب عادلی فر(بخشدار مرکزی )

زبان  قاصر است از این همه بزرگواری .اما هدایای ما را به رسم یاد بود داشته باشید باشد که به مصداق آیه شریفه "من لم نشکر المخلوق لم یشکر الخالق" باشد که تشکر ویژه را از خداوند متعال داشته باشید . آرزوی  شادی روح آن عزیز سفر کرده مرحوم جوان ناکام امیر مسروری را از درگاه خداوند منان خواهانیم

اهدای تابلو آیه الکرسی توسط جناب کرمی به حاج اقا مسروری

بجاست از زحمات بی شائبه جناب آقای رضوانی مقدم بخشدار عطاملک و آقای محمد ملکوتی اصل دهیاری حکم آباد تشکر ویژه ای داشته باشم.امیداست این آغازی باشد برای قدمهای بیشتر در راستای ترویج  فرهنگ کتاب و کتابخوانی.

DSC00394

محمد تقی رضوانی بخشدار عطاملک

معرفی کتاب "دکتر نوزاد من ؟!!" اثر دکتر احمد مدنی

مادران جوان :با خواندن کتاب "دکتر نوزاد من ؟!!" به تنهایی قادر خواهید بود از نوزاد خود به خوبی مراقبت کنید!!!

یکی از با تجربه ترین و برجسته ترین متخصصان بیماریهای کودکان و نوزادان به هزاران سوالی که برای هر مادر درباره نوزادش مطرح است در این کتاب پاسخ میدهد.

نویسنده در مقدمه این کتاب مدعی است این کتاب حاصل تجربیات نویسنده از معاینه نوزادان و گفت و گو با مادران است و برای نوشتن آن از آموزه های سی و چند ساله طبابت برای کودکان و نوزادان مدد گرفته شده است.

دکتر احمد مدنی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز و فوق تخصص بیماریهای نوزادان حاصل سالها تجربه خود را درباره نوزادان ایرانی و مسائل و مشکلاتی که با آنها مواجهند به زبانی شیرین و گویا بازگو می کند

مشخصات کتاب:

ناشرکتاب:انتشارات ارجمند

تعداد صفحات:400ص

قیمت کتاب:59000ریال

شماره دیویی:د421م/0432/613

خواندن این کتاب را به همه پدران و مادران جوان توصیه می کنم.

علاقمندان می توانند کتاب فوق را از کتابخانه عطاملک جوینی به امانت بگیرند!!!

[ سه شنبه 25 تير 1392برچسب:"دکتر نوزاد من",نوزاد من,دکتر احمد مدنی,مراقبت از نوزاد,کتابخانه عطاملک جوینی,,

] [ 16:35 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

دومین جلسه انجمن كتابخانه هاي عمومي و نهضت مطالعه مفيد شهرستان جوین

در محل سالن اجتماعات فرمانداري شهرستان جوین؛

دومین جلسه انجمن كتابخانه هاي عمومي و نهضت مطالعه مفيد شهرستان جوین تشكيل شد
دومین جلسه انجمن كتابخانه هاي عمومي و نهضت مطالعه مفيد شهرستان جوین در سالن  اجتماعات فرمانداري جوین تشكيل شد
به گزارش روابط عمومي اداره كتابخانه هاي عمومي شهرستان جوین، دومین جلسه انجمن كتابخانه هاي عمومي و نهضت مطالعه مفيد شهرستان جوین صبح روز یکشنبه 23 تیر ماه سال جاري در سالن اجتماعات فرمانداري جوین تشكيل شد.
غلامی رئيس اداره شهرستان جوین ضمن اعلام اين خبر افزود: اين جلسه با ریاست فرماندار جوین وحضور تمامی اعضا، تشكيل شد.
ابراهیم جدی کار رئیس انجمن، ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، خواستار پیگیری جدی در انجام مصوبات قبلی جلسه و جدیت بیشتر در راستای ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح شهرستان شد.  
وی در ادامه افزود با توجه به آمارهای موجود، شهرستان برای رسیدن به چشم انداز کتابخانه های عمومی در افق 1404 بایستی تلاش مضاعفی داشته باشد تا شاهد رتبه خوبی در استان باشیم واین میسر نمی شود مگر با همکاری مراکز فرهنگی در شهرستان.
پیگیری در خصوص تشکیل انجمن خیرین شهرستان، برگزاری نمایشگاه کتاب در ایام مبارک رمضان در سطح شهر، آماده سازی کتابخانه خیرساز"شادروان امیر مسروری" حکم آباد جهت افتتاح در آینده نزدیک از مهمترین مصوبات اين جلسات بود.
 

روزشمار تاریخ 25تیرشمسی برابر با 16جولای (ژوئیه)میلادی

سالگرد درگذشت «هنريك باول» و نگاهي به نظرات و روش نويسندگي او ـ

"در زمان قدرت، به دوران بازنشستگي بيانديشيد "

16 جولاي 1985 «هنريك باولHeinrich Boll» نويسنده آلماني و برنده جايزه نوبل سال 1972 در 68 سالگي درگذشت. وي كه در طول جنگ جهاني دوم به عنوان يك سرباز ورماخت (ارتش آلمان) در جبهه هاي فرانسه، روسيه، روماني و مجارستان شركت و چهار بار گلوله خورده و انگشتان پايش را بر اثر يخزدگي در برف هاي روسيه از دست داده بود در داستانهايش مقامات دولتي و كاسبكارها را در نقش آدمهاي بد قرار مي داد. باول كه مدتي نيز رئيس انجمن جهاني «Pen» بود در يك رساله خود كه مورخان عنوان «نتيجه گيري» به آن داده اند نوشته است كه اگر مقامات دولتي و كاسبكارها روراست و مردمدوست باشند، از وضعيت روز سوء استفاده نكنند، نخوت و خود بيني و طمع نداشته نداشند، پاكدامن بوده و از همه مهمتر بدانند كه پس از باز نشسته شدن، به زندگي در ميان مردم باز مي گردند و نياز به لطف و محبت و كمك آنان دارند، دشواري هاي بشر و مسائل جامعه به مقدار زياد از ميان مي رفت.
     «باول= بول» تا توانست قسمت تاريك و ظالمانه كاپيتاليسم را در نوشته هايش منعكس كرد. كتابهاي او به 30 زبان ترجمه شده اند و چپگرايان، روسها، ملل آمريكاي لاتين و اروپاي شرقي بيشترين خوانندگان او را تشكيل مي دهند. وي نخستين داستانش را در سي سالگي تحت عنوان «قطار سر وقت بود» به دست چاپ سپرد. دهها داستان و رساله و نيز كتاب درسي زبان آلماني از «باول» باقي مانده است كه معروفترين داستانهايش؛ ارواح، بيليارد در ساعت 5/9 ، دلقك، طبل نازك، احترام از دست رفته كاترينا بلوم و شبكه ايمني عنوان دارند. داستانهاي كوتاه او كه حقيقي ولي با نامهايي ديگر هستند خواندني ترند. وي يک کاتوليک مذهب بود.

کیهانی زاده

[ سه شنبه 25 تير 1392برچسب:هنریک باول,نویسنده آلمانی,برنده جایزه نوبل,باول بول,,

] [ 14:16 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

صفحه قبل 1 ... 23 24 25 26 27 ... 32 صفحه بعد